Glasfiber på gl. træbåd

Hej alle, Jeg har købt en gl. motorbåd i træ hvor skroget er blevet belagt med glasfiber. Dvs. kun den del som ligger under vand spejlet. Selve båden køl er belagt med en gammel jern strøger som desværre er gennemtæret, og jeg ved ikke hvor stor en skade det kan have gjort hvis nu der er kommet vand ind. Båden har været på land de sidste 8år og ser umidelbart ikke ud til at lide af råd eller svamp.

Men det er plan at gennemrestaurerer båden, så jeg vil venden den på maven og starte fra bunden. Jeg vil gerne have jeres råd til hvordan jeg evt. skulle gribe projektet an. Har i evt. gode råd til hvordan jeg sliber glasfiberen af, idet jeg meget gerne vil have båden så oriinal som mulig. Hvad med jern strøgern, har nogen en god fremgangsmåde til fjernelsen.

Mvh,
Thomas
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Down2earth

Hej alle, Jeg har købt en gl. motorbåd i træ hvor skroget er blevet belagt med glasfiber. Dvs. kun den del som ligger under vand spejlet..
Men det er plan at gennemrestaurerer båden, så jeg vil venden den på maven og starte fra bunden. Jeg vil gerne have jeres råd til hvordan jeg evt. skulle gribe projektet an. Har i evt. gode råd til hvordan jeg sliber glasfiberen af, idet jeg meget gerne vil have båden så oriinal som mulig. Hvad med jern strøgern, har nogen en god fremgangsmåde til fjernelsen.
Mvh,
Thomas


Hej Thomas.
Der er som regel en grund til at der bliver lagt glasfiber på en ældre båd, enten har det været for dyrt at udskifte de efterhånden utætte bord, eller også begyndende råd.
Du kan overhovedet ikke regne med noget i en båd der har stået på land i 8. år. Den kan vise sig at være ædt helt op under glasfiberen og inden i bordene.
Vil du restaurere båden fra grunden er der ingen grund til at slibe glasfiberen af, skær den af med en vinkelsliber og en rundsav langs spanterne.
At slibe glasfiberen af er komplet hul i hovedet. Du må iøvrigt ikke gøre det udendørs når det er så store mængder glasfiber støv det her kommer til at dreje sig om.
ok, det lyder fornuftigt nok.... Hvad med opbevaring henover vinteren! Den står pt. under en halvåben carport, da der er mulighed for at afskærme hele carporten har jeg overvejet dette, vil det være givtigt eller blot spild af tid & penge.
Hvad med glasfiberen, er der nogen fordel i at jeg fjerner den nu fremfor at vente til foråret!!!
Citat fra Down2earth

ok, det lyder fornuftigt nok.... Hvad med opbevaring henover vinteren! Den står pt. under en halvåben carport, da der er mulighed for at afskærme hele carporten har jeg overvejet dette, vil det være givtigt eller blot spild af tid & penge.
Hvad med glasfiberen, er der nogen fordel i at jeg fjerner den nu fremfor at vente til foråret!!!


Det ville være en god ide at lukke din Carport nu, så kan du også begynde at fjerne de gamle bord, det tager længere tid en du nok lige regner med.
Men inden du går igang med at fjerne bordene skal du sikre dig at spanterne er i en god stand, er de ikke det skal de skiftes inden du fjerner bordene, det gør det nemmere for dig at få den korrekte facon på dem.
Nu har du ikke oplyst om den er klinkbygget eller kravel bygget !
Jeg kan oplyse dig om at eg i de rigtige krumninger er rimeligt dyrt, du kan ikke bare skære et spant af en lige planke, den skal have samme krumning som det spant du skal erstatte. Der er dog et alternativ, du kan laminere spanterne op i de rigtiget krumninger. Det er også et stort stykke arbejde men en enorm tilfreds stillelse når du har lavet det første spant på denne måde. Jeg kan senere komme ind på hvordan du skal bære dig ad hvis det bliver aktuelt.
Du skal have lavet en afstivning af spanterne inde i båden inden du fjerner bordene, lange bræder du skruer fast på spanterne langskibs, de behøver ikke være ret tykke, og så skal du have nogle på tværs i skivet, det er kun til afstivning.
Held og lykke med Projektet.

Håndværkeren smile
Tak for vejl. Jeg vil starte med at få carporten lukket!
Så kigger jeg nærmere på det og vende tilbage med et par billeder. Har du evt. en god bog som du kan anbefale jeg læser der omfatter emnet.
PS. tak for din vejl. det skal gøres rigtigt første gang.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis