Trægulv på 1. sal - udskæring til vindeltrappe

Jeg er ved at købe hus, og i huset er der en 1. sal med et trægulv der ikke er for kønt og i øvrigt ikke matcher de øvrige gulve i huset.

Så jeg vil gerne lægge et nyt trægulv, og har i den forbindelse to spørgsmål:

1)

Alle de steder jeg har set vejledninger i lægning af gulve, er det tilsyneladende i stueetagen. Jeg går ud fra, at det gør en forskel at der er tale om en 1. sal, fx. med hensyn til dampspærrer og andre ting?

Jeg har tænkt mig at fjerne det gamle gulv (og ved endnu ikke hvad der er under gulvet).

Hvad skal jeg bruge, ud over gulvet, når der er tale om en 1. sal?

2)

Adgangen til 1. salen sker via vindeltrappe. Hvordan sikrer jeg mig at jeg får skåret gulvbrædderne pænt til, så de følger kanten af vindeltrappen?

Det 'perfekte' ville vel være hvis jeg på en eller anden måde kunne 'prøvelægge' gulvet og afsætte en cirkel med den nødvendige diameter (søm, lang snor, blyant) (eller måske ligefrem skære hullet med en rundsav eller en overfræser forbundet til midterpunktet med en snor eller stav :rolleyessmile.

Men dels vil det måske betyde meget spild af gulvbrædder, men dels - og måske mere problematisk - vil det betyde at jeg skal begynde at lægge gulvet et stykke ude fra væggen.

Andre gode metoder eller tips? confused

/Rob
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Se den er ikke helt nem. for jeg vil gætte på at det giver dig problemer hvis du lægger gulvet ud og tegner på det.

Jeg ville nok umiddelbart gribe det sådan an at jeg skar det rundt om vindelletrappen med lidt slip, og derefter lage en gummifuge i, evt en sort. afh. af hvad farve din trappe og dit gulv har.

Desuden self. afhængigt af hvad for en type trægulv du lægger og hvor stort gulvet er skal der være luft ud til væggene. Det er sådan at et trægulv er levende og afhængigt af luftfugtighed, og temp vil det udvide sigog trække sig sammen. . . Hvis man ikke lave plads ved vægen kan man få nogen kedeligt udsende hoppeborgs gulv ud af det...

Rasmus

www.killerbeast.dk/bad/
Hej

Jeg ville lave en stor papskabelon og bruge den til at skære efter.

mvh Anders
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis