stiklinger af hæk - hvordan

Hej,

Vi har en meget kraftigtvoksende hæk af Californisk Gedeblad. Vi er meget glade for den og vil nu gerne tage stiklinger af den til en ny hæk.

For en måneds tid siden prøvede vi at skære nogle af de friske grønne grene af, stillede dem i vand i solen indefor. De er alle visne nu...

Hvordan og hvornår skal vi tage stiklinger af en hæk som ikke er stedsegrøn?


- Thomas
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
På store planteskoler kan man købe noget roddannerhormon, så dypper du små stiklinger i det og propper den ned i en potte med priklejord.
Helt vildt nemt. Har ikke prøvet med Californisk Gedeblad, men resten af gedeblad/kaprifolie-familien vokser som ukrudt, så det er nok ikke så svært. Det er dog nok ved at være lidt sent at lave dem i år, de skal helst være i gang med at vokse inden det bliver alt for koldt.

Green

Hej Thomas.

Ih, som du stammer, tre eksemplarer. Nå spøg tilside.

Nu kender jeg ikke den omtalte hækplante. Der er stor forskel på planters evne til at sætte rødder. Den metode du har prøvet er sikkert fin til stueplanter men duer ikke til træagtige vækster. Nogle vækster kan man altid få til at sætte rødder ved at placere dem i fugtigt jord, eks pil poppel liguster osv. Bedste tidspunkt er lige før frosten kommer eller i det tidlige forår når frosten går af jorden. En anden metode er at placerer stiklingerne i en gammel spand halvt fyldt med en blanding af jord/spagnum, husk at bore et par huller i bunden af spanden. Vand den grundigt og placer en hvidlig plasticpose over den, Kvicklys bæreposer er ok, og lade den stå et skyggefuldt sted. Metoden har jeg brugt med held sommeren igennem. Der er ikke andet for at prøve sig frem. Du kan prøve at søge på siden havenyt.dk efter stikling.

Du kan også bøje en gren ned langs jorden, hæld lidt jord over, lægge en sten for at holde grenen nede. Bedste tidspunkt er efterår. Så slår den garanteret rødder og er klar til udplantning til næste efterår. Metoden er nok bedst til få eksemplarer.

Held og lykke, du spørger bare hvis.....

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jeg har stor held med i foråret at tage grene af med fod, fjern de nederste blade. Det skal være grene fra sidste år.

Jeg har en kæmpe krukke stående med priklejord i. Denne er fuld pakket ind i sort plastic. Plasticen slutter tæt ned til jorden.

Jeg laver så nogle huller i plasticen, sætter grenen ned i jorden ca. 10 cm. Venter et par måneder.

Sådan har jeg lavet roser, lavendler, sommerfuglebuske og senest ligusterhæk, så mon ikke det fungerer for dig også. Den står i skyggen og hygger sig.

Undskyld, gentagelser af andre råd, men jeg syntes lige der manglede lidt omkring grenens fod.

Pas på, der går sport i det, og det kan planteskolerne jo ikke leve af.


PS. Der er en knap så hele indlægget slættes.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hej Thomas: Som Nitter skriver, bøj grenene ned i jorden,så får de rødder i løbet af ingen tid, et halvt år rolleyes gedeblad er især velegnet til denne form for formering. Mvh.

Benny N.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis