Borebiller i taget

Hej der ude.
Efter at have fulgt med i dette forum i snart et par mån, er jeg kommet frem til at det er kompetente folk der bruger detbiggrin

mit spørgsmål går på:
Jeg har fundet et hus som jeg har overvejet at købe, men i tilstandsrapporten står der at der er borebiller i taget og i gulvet på første sal.
Er det så noget man skal holde sig langt væk fra?
Første salen er ikke udnyttet, så man kan relativt nemt skifte de forskellige ting der oppe.
Findes der evt noget man kan smøre ud på træet, eller gasse billerne?

Håber at der er nogen fine mennesker der har et bud på problemet.

Med Venlig Hilsen
Peter Martin Nielsen

ps.
Det skal dog lige siges at jeg ikke har været inde og se huset, kun set billeder på nettet så ved ikke hvor slemt det er, eller om det kun er et par enkelte steder billerne hygger sig:o
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Jeg gætter på at det er et ældre hus du kigger på, og så er borebiller nærmere reglen end undtagelsen i træværket.

Borebilleangreb er ikke farlige, undtagen hvis de får lov til at udvikle sig gennem tiden, men er en indikator for at træværket er opfugtet, og derfor bør man være opmærksom på om ventilationsforholdene er i orden.

Hvis angrebene udvikler sig, eller man bare vil sikre sig, kan det anbefales at sprøjte konstruktionen med Boracol 20 (vandbaseret), som kan købes/bestilles på tømmerhandelen.
Hej
Jeg går også ud fra at det er et gl. hus vi nakker om !
For det første, er du sikker på hvilken slags biller der er i træet ?
Det er tildels riktig hvad Orla siger om at de ikke er farlige, hvilket jo kan forståes på flere måder!
Der er stor forskæl på hvilken form for bore biller du har da de ikke ødelægger træet ens. Nogle er kun i træets over flade mens andre bore/æder sig ind til træets kerne, og her er det så at det kan blive farligt da træet da bliver svægget.
Normalt er det kun alm. borebiller man ser her hjemme, men der findes desvære flere arter, det er forøvrigt ikke billerne der æder træet men larverne.
Med hensyn til at sprøjte/behandle træet ja så vil jeg også anbefale et prod..
som Boracol http://www.lavtox.dk/
Du kan læse mere borebiller her http://www.rentokil.dk/Skadedyrskontrol/Skadedyr/Tr%C3%A6skadedyr.aspx
http://www.dpil.dk/dpil2005/HTML/almborebille.htm
http://www.chrisal.dk/borebiller.htm?gclid=CNbK55DTwYcCFUARQgodokytHQ

http://www.dpil.dk/dpil2005/pdf/almbore2004.pdf#search=%22Bek%C3%A6mpelse%20af%20borebiller%20%2B%22

Alt kan lade sig gøre
Det umulige tager bare lidt længere tid smile
Hej igen.
Som i begge 2 har gættet er det et ældre hus :p
om spærene er fugtige fremgår ikke af rapporten.
Taget er af Eternit med en hældning på mere end 35grader.
Oki, det er da dejligt nok at vide at det er til at redde, men som sagt har jeg ikke været inde og se huset.
der står heller ikke noget om at taget er svækket eller noget andet, og det står som en K2.
Det jeg var mere bange for var hvis billerne nu var gået ind i bjælkerne imellem stuen og første sal.

Jeg vil men stor glæde læse jeres link..

og mange tak biggrin

Peter Martin Nielsen
Hej igen
Ingen årsag man skal jo hjælpe hinanden ikk

Alt kan lade sig gøre
Det umulige tager bare lidt længere tid smile
Hej - unskyld for min darlig dansk (og fordi jeg har ikke dansk letters pa min computer!) men jeg har en puslespil. Vi har en gammle hjem i syddanmark (pa Aeroe) og vi tager af vores gamle tagstens (en firm har). Nu kan vi se den murvaerk har ikke mortel eller kalk imellem, men de har kun ler.

Kan nogen som helst kende hvor gamelt er vores hus?

Mer vigtig, kan nogen taler mig hvordan kan vi goere god igen, fordi den ler er nu afruse of lignende som sand! Vi kan tage op hver sten!

Tak for din frisindethed med min sprog og for din hjaelp!rolleyes
Citat fra PoulsenJ

Hej - unskyld for min darlig dansk (og fordi jeg har ikke dansk letters pa min computer!) men jeg har en puslespil. Vi har en gammle hjem i syddanmark (pa Aeroe) og vi tager af vores gamle tagstens (en firm har). Nu kan vi se den murvaerk har ikke mortel eller kalk imellem, men de har kun ler.

Kan nogen som helst kende hvor gamelt er vores hus?

Mer vigtig, kan nogen taler mig hvordan kan vi goere god igen, fordi den ler er nu afruse of lignende som sand! Vi kan tage op hver sten!

Tak for din frisindethed med min sprog og for din hjaelp!rolleyes


Du skal starte et nyt indlæg.
Tror desværre ikke at der er mange der ser det hre i mit indlægbiggrin
Held og lykke med det.
PMN
Hej - unskyld for min darlig dansk (og fordi jeg har ikke dansk letters pa min computer!) men jeg har en puslespil. Vi har en gammle hjem i syddanmark (pa Aeroe) og vi tager af vores gamle tagstens (handvaerkers har). Nu kan vi se den vaelg murvaerk nede har ikke mortel eller kalk imellem, men den har kun ler imellem mursten.

Kan nogen som helst kende hvor gamelt er vores hus?

Mer vigtig, kan nogen taler mig hvordan kan vi goere god igen, fordi den ler er nu afruse of lignende som sand! Vi kan tage op hver sten!

Tak for din frisindethed med min sprog og for din hjaelp!rolleyes
Nu gjorde du det altså igen?
Du skal ikke være inde i min tråd når du lavet dit indlæg.
du skal ud til hovedmenuen.

PMN
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis