Fjerne maling fra dør

Hvis jeg på en nem måde skal fjerne maling fra en dør, hvor kan det så gøre? Synes jeg har hørt om noget man kan smøre på så malingen løsner sig og er lige til at skrabe af.

Mvh
KLA
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er en gammel massiv dør, så sæt den til afsyring. Men hold dig lige for øje at det er dyrt. Jeg har fået afsyret 2 døre, dette med hovedet under armen. Den ene var skæv, og den blev ikke lige af operationen. Dette bare i forhold til hvad en ny dør koster.

Ellers er det kausisk soda blandet op i krystal sæbe (den billige metode), dæk af med celofan (eller hvordan det nu staves). Tager laaaaaaang tid.

Den dyre metode hedder Bums.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Citat fra PeterR

Hvis det er en gammel massiv dør, så sæt den til afsyring. Men hold dig lige for øje at det er dyrt. Jeg har fået afsyret 2 døre, dette med hovedet under armen. Den ene var skæv, og den blev ikke lige af operationen. Dette bare i forhold til hvad en ny dør koster.

Ellers er det kausisk soda blandet op i krystal sæbe (den billige metode), dæk af med celofan (eller hvordan det nu staves). Tager laaaaaaang tid.

Den dyre metode hedder Bums.

MVH
Hej PeterR.


Har du selv prøvet at blande Kaustisk Soda med Krystal Sæbe ?

Til Kla.
Blandningen Hedder Kaustisk soda blandet op i Tapet klister og så et stort stykke plastic hen over.
Men det skulle ikke være nødvendigt, jeg har selv afsyret døre skabe mm. Med ren Kaustisk Soda i varmt vand (ikke kogende) og det virker fortræffeligt
Blandningen er 5 liter vand til 1 Kg. Soda.
Du skal smørre det på med en naturhårs børste, nylon smelter.
Det er meget vigtigt at du beskytter dig med sikkerheds briller åndedrætsværn kraftige gummihandsker og et tykt forklæde, blandningen er kraftigt ætsende. Stå udendørs hvor du kan spule døren med vand når malingen har løsnet sig.
For at stoppe ætsningen skal du bruge sæbespåne vand / Krystalsæbe (Brun sæbe) og så skal døren tørre grundigt inden du går igang med et slibe den, træet vil nemlig rejse sig meget af den behandling.
Hvis dørene skal stå i rent træ skal de have noget voks, her kan du bruge Bivoks, det giver en flot gylden farve og trækker åretegningen frem i træet.

Go arbejds lyst.

V.h. Håndværkeren smile
hvorfor ikke prøve med fast brun sæbe først, og så smøre døren godt ind,- dække det med husholdningsfilm i et døgn og så skrabe af. Det er knaps så krads som kausisk soda,- som er noget meget skrabt stads at arbejde med og sikkerheden skal være i orden! Efterbehandlingen er som ovenfor.
Mvh Jan
Nu rettede du mig åndeværker. Krystalsæbe og sæbespåner er ikke det samme.

Og ja jeg har prøvet at blande det, i et fly på vej fra UK. Det virker ikke.....

Istedet har jeg valgt at tage en masse SONY batterier med til bærbare næste gang......(det var en joke)


MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hej
Jaja det her er nok ikke den billigste måde 40-60 kr. pr. dåse !
Køb en spraydåse med pakningsfjerner (den er blå med hvid skridt "pakningsfjerner" ) det sparker røv fjerner alt lige fra maling,klister,harpiks osv. det lugter som ind i h..... så tag døren af hvis det er muligt, men det kan lade sig gøre med døren på, med god udluftning samtidig

Alt kan lade sig gøre
Det umulige tager bare lidt længere tid smile
Annonce
Citat fra PeterR

Nu rettede du mig åndeværker. Krystalsæbe og sæbespåner er ikke det samme.

Og ja jeg har prøvet at blande det, i et fly på vej fra UK. Det virker ikke.....

Istedet har jeg valgt at tage en masse SONY batterier med til bærbare næste gang......(det var en joke)


MVH



Næste gang skulle du prøve at blande Kaustisk Soda og 3 Dobbelt salmiak spiritus, husk gasmasken PReter
Tak for alle svarene.

Vi havde talt om at købe en ny dør i første omgang, men besluttede os til at prøve at fjerne den gamle maling først og derefter male den.

Jeg tror ikke det er en massiv trædør, så jeg tør ikke at afsyre den. Men jeg vil lige tygge lidt på løsningerne og teste en af dem. ;o)

Og går det helt galt, ja, så køber vi en ny dør.

Mvh
KLA
Citat fra jancar

hvorfor ikke prøve med fast brun sæbe først, og så smøre døren godt ind,- dække det med husholdningsfilm i et døgn og så skrabe af. Det er knaps så krads som kausisk soda,- som er noget meget skrabt stads at arbejde med og sikkerheden skal være i orden! Efterbehandlingen er som ovenfor.
Mvh Jan


Skal selv til at lave noget lignende - er der nogen der kan udøse deres (gode eller dårlige) erfaringer med krystalsæbe og "vitawrap"?

I teorien er der ikke forskel på teori og praksis, men i praksis er der...
Har prøvet, det var ikke arbejdet være i forhold til at det dengang kostede 600 kr. at få den afsyret hos en prof.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hej
Hvordan får man så maling af mursten uden at ødelægge stenen eller blege dem.

Med venlig hilsen

Søren
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også