Lapning af hul i køler

Hejsa,

Min køler har fået et lille hul, så vandet sprøjter ud i en fin lille stråle. Hullet sidder heldigvis ikke inde i selve kølerrillerne eller hvad det nu hedder, men oven på. Hvordan lapper man sådan et hul? Et stykke tape kan jo nok ikke gøre det, men findes der ikke et eller andet?

På forhånd tak for hjælpen
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Der er flere muligheder. Ny køler, plastik padding eller http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=82897 æggehvide og stødt ingefær.
Man kan jo også gå på jagt efter en brugt ved en autoophugger.
Pas på moteren ikke bliver varm, det er ikke sundt, så er det pludselig ikke en lille reparation, men er meget stor.
Personlig ville jeg foretrække en udskiftning af køleren. Risikoen er jo, at du tror køleren er tæt, konen kører en tur, køleren springer læk, konen opdager det ikke og holder først når motoren koger og er ødelagt. (undskyld til konen og andre kvinder og mænd som måtte føle sig stødt af min forestilling om hvordan tingene kan skesmile )

mvh Anders
Holder kraftigt med Anders. Især fordi du kan regne det som 99,9% sikkert, at når den først lækker et sted, så kommer den flere steder indenfor kort tid. Med andre ord er det en stakket frist, du køber dig. Plasticpadding/kemisk metal er dog fin som en hurtig rep. indtil man har tid til at skifte køleren.

Tag tyren ved hornene, hent en ny køler - og spild ikke flere kræfter på det!

Mvh.

Jan R.
Jeg er jo nok enig med jer, men hullet er jo ikke inde i selve køleren og virker bare ret uskyldigt, da det sidder i toppen. Det føles bare lidt dumt at give 1000 kr. plus en værkstedstime for pga. så lille en fejl.

Hehe, kæresten har heldigvis ikke kørekort, så det minimere chancerne for et totalt nedbrud.
Har ikke lige den helt store mekaniske erfaring, så jeg tænker bare, at jeg hurtigt kan få brugt en masse tid og ikke få sat slangerne ordentlig fast igen bagefter. På den anden side, er det vel ikke værre, end at en masse skruer skal løsnes og strammes igen bagefter...
Hej

Jeg fornemmer den helt rigtige indstilling hos dig. Der er gode vejledninger på nettet, http://www.hoyer-autodele.dk/UserFiles/File/koeler.pdf
Ellers er Haynes reparations manualer rigtig gode, med billeder og meget detaljerede. De er skrevet på engelsk, men det fungerer nu meget fint alligevel.

mvh Anders
Husk en vigtig ting (som garanteret også fremgår af Haynes), når du har fået alle slanger på. Anlægget skal luftes ud! Et eller andet sted højt oppe på systemet - formentlig ved en slange til varmeapparatet til kabinen - sidder en lille udluftningsskrue. Denne skal luftes ud ad flere omgange, mens der løbende efterfyldes vædske. Dette gøres ved VARM motor.

Ellers risikerer du, at motoren ikke køles tilstrækkeligt :-(

Men klø på. Du kan næsten ikke montere noget forkert - men er du i tvivl, er det en god ide at tage en stak billeder under demontagen.

Mvh.

Jan R.
Hej Mazda: Rens grundigt omkring utætheden ( ingen gammel maling eller kølervædske ), læg lidt loddetin med flusmiddel på, som du smelter forsigtigt med en loddekolbe eller en af de små gasbrændere.

Den hurtige og ikke rigtige håndværksmæssige løsning, en lille skrue med sekundlim rolleyes rolleyes Mvh Benny.

Benny N.
Jeg kan huske at der engang blev solgt noget der hed læktæt, som var en vædske der blev fyldt på køleren og som lukkede sådan nogle små erieterende huller omgående.
Men om det stadig kan fås ved jeg ikke, jeg brugte det til min CX 500, der er vandkølet.

V.h. Håndværkeren
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også