Hydrofor- noget man selv kan rode med??

Kan nogen hjælpe??
Vi skal have skiftet en tæret hydrofor på vores svenske ødegård. Da den lokale VVS er højst upålidelig, har vi selv indkøbt den nye hydrofor (60 L ). Er det muligt selv at montere den og skal den tilføres tryk før den virker??
Venligst Albertonconfused
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Jeg var faktisk ikke helt klar over hvad en hydrofor var inden jeg så dit indlæg. Vvs junglen kan være ret svær at finde rundt i. Umiddelbart synes jeg at det lyder som en opgave jeg selv ville forsøge mig med uden de store betænkeligheder. Udgangspunktet er at få fat i den vejledning som følger med ethvert vvs produkt, der står svarrene på de spørgsmål du stiller. Jeg forestiller mig ligesom du at den skal have et vist tryk for at kunne fungere, det kan man vel klare med en kompressor?

mvh Anders
En hydrofor er en "trykudligner" - men der findes to slags. En med en gummimembran, hvor luft og vand er adskilt, og en med luft og vand i samme beholder. Det skulle ikke være nødvendigt at tilføre luft (tryk) da beholderen er tom når du starter. Der er dog altid en ventil til ekstra tilførsel af luft. Du kan sagtens selv montere en hydrofore, blot du er obs. på trykafbryder og sikkerhedsventil. Men jeg ved ikke om det er lovligt i Sverige.

Mvh.
bodker

Jeg har en gård i Småland med egen brønd, 400 v. pumpe, 200 l. hydrofor og 70 l. vandvarmer. Herfra har jeg en del erfaringer, da jeg har skiftet pumpe og vandvarmer og løst en masse problemer med hensyn til vandtryk, pumpefrekvens, rensning m.m.

Du kan sagtens sætte dit hydrofor op selv – og det må du godt på din ødegård i Sverige. (Hvis det er en rigtig ødegård har du næppe strøm, så du har måske generator)? Det er et lille hydrofor, du har, synes jeg, men da du skriver, at der er tale om en direkte udskiftning, må du vel have haft et tilsvarende lille hydrofor før og kan bare montere det på de gamle tilslutninger. Du må jo så også allerede have en korrekt monteret pumpe med trykafbryder (tryckströmbrytare) og diverse ventiler. Som ”bodker” anfører skal du bare starte systemet op med vand i pumpen (meget vigtigt), et tomt hydrofor og alle tappesteder lukket. Jeg går ud fra, at du ved, hvordan du sætter trykket på din trykafbryder.

Har du problemer med dit hydrofor – eller vandanlæg som sådan – har jeg vist erfaring med de fleste…og kan måske hjælpe.

<p>Venligst<br /> <br /> <br /> Thye</p>
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis