Vaskemaskine - Skift af lejer

Hej LDS'er
Jeg er igang med at skifte lejer på min vaskemaskine, en Zanussi FL1025. Det er ikke lykkes mig at få de gamle lejer ud, endnu. Skal man skille hele tromlen ad? eller er der nogen der har en lettere måde at gøre det på!

------------------
Med venlig hilsen
Bundgaard

Med venlig hilsen
Bundgaard
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Du afmontere remskiven og lejekrydset bag på maskinen, det sidder med tre bolte,med en aftrækker kan du trykke trumleakslen ud, hvis du ikke har en aftrækker kan du slå på akslen, men sæt skruen i akslen inden du slår, når du har afmonteret de to lejer fra lejekrydset, sætter du kun det store leje og pakningen i lejekrydset, husk godt med fedt i pakningen, nu montere du lejekrydset på maskinen og trykker trumlen helt ind på plads igen, så sætter du det lille leje i lejekrydset, du kan slå det på plads med en stump 3/4 rør, så sætter du remskiven på igen, og vupti efter 1 time og lidt sved på panden køre maskinen igen.
Hilsen Benny
Hej bmh
Tak for din hjælp. Jeg har pillet remskiven af, og skruet det, som jeg formoder er lejekrydset(er det selve trækhjulet?), af, men det sidder kun med 1 bolt. Jeg har skruet bolten i igen og hamret på den, akslen har givet sig lidt, men kan det passe man skal banke meget hårdt og længe? Jeg ved godt du skrev "lidt sved på panden", men det er ikke lykkes mig at få den af endnu, måske er der lidt kylling i mig eller er der noget jeg har glemt at løsne?

------------------
Med venlig hilsen
Bundgaard

Med venlig hilsen
Bundgaard
Hej
Nu ved jeg ikke hvad det er for et trækhjul du taler om, mig bekendt er der ikke andet trækhjul end remskiven da den jo er monteret på trumleakslen, altså den der drejer rundt. Lejekrydset er den støbejerns klods med tre arme som sidder med tre bolte ude i kanten af vaskekaret, og lejerne sidder lige bag remskiven i lejekrydset.Hvis
trumlen har skubbet sig lidt, Ca.2 cm efter at du har banket på akslen, skal du ikke slå mere, for så er leje krydset lige til at tage af, efter at du har taget de tre bolte af.
Hilsen Benny
Hej Benny
Jeg har haft talt med Zanussi/Electrolux. Der er slet ikke noget lejekryds på denne model, det er så årsagen til at vi ikke helt forstod hinanden. Jeg havde lidt problemer med at finde de 3 bolte du skrev om, jeg tror det har set sjovt ud, da jeg har rendt rundt om vaskemaskinen og ledt efter dem, men skidt med det, bare det lykkes på et tidspunkt. Nå men, deres forslag var at skifte hele bagbunden, det var nu ikke min plan. De siger så at, når man har fået hjulet hvor kileremmen sidder af, er det "bare" at sætte bolten i og banke til akslen er helt ude, så nu har jeg også hele påsken til at banke i, men de var ikke så velvillige til at fortælle hvordan man får 2 kuglelejer + 1 simering sat i, når den ene af kuglelejerne + simeringen har for stor diameter til at kunne gå ind i hullet igen. Det er et lejesæt jeg købt til denne model, kan de have leveret noget forkert( det er købt hos nettoparts.dk)

------------------
Med venlig hilsen
Bundgaard

Med venlig hilsen
Bundgaard
Det må du undskylde, jeg troede at kun Vølund kørte med det system.
Hilsen Benny
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis