Benzinforbrug på 4 takts EU knallert.

Hejsa LDS'er.

Har for nyligt investeret i en Yiying YY50QT som tredie køretøj. Maskinen kører godt men jeg syntes det kniber lidt med benzinøkonomien. Blev lovet helt op til 50 km på literen ved salgstalen men kan ikke liste den over 30 efter købet. Det skal siges at jeg mener, min næse altså, at blandingen er vel fed hvilket forhandleren benægter.

Hvad kan jeg forvente som et realistisk benzinforbrug ved landevejskørsel ???????

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
33 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Leif. Du skal nok forvente at den bruger noget mere benzin i starten, det gør stort set alle motorer.
Men er du lovet at den køre 50 Km pr. liter vil det være sandsynligt at økonomien vil komme til at ligge på en 35 / 45 stykker.
Det er jo et spørgsmål om køre stilen der er afgørende for forbruget, når forhandleren siger 50 Km. pr. liter så er det hvis du kører en strækning på ca. 50 Km. i et stræk på en fuldstændig jævn vej med håndtaget i bund hele vejen. Ved blandet by kørsel skal du ikke regne med mere end de 35 / 40 Km. pr L.
Hej Håndværkeren.

Takker for svaret. "Maskinen" har nu kørt ca. 500 km, så jeg vil mene at den efterhånden er ved at være kørt til. Det er klart at benzinforbruget stiger jo flere stop/accelerationer der foretages. Køremåden, tja efterhånden håndtaget i bund hvor det er tilladt at køre de ca. 50 kmt et sådanne dyr max. kan rende. I kryds og rundkørsler mere fornuftigt end hovedparten af 30 knallerter og "hovedløse" cykelister. Du ved formodentelig hvem der kommer mest til skade hvis en bliver overset og væltet.

Vil stadig mene at 45-50 km pr literen burde være opnåeligt på landevejskørsel. Jeg må nok se om jeg kan finde en CO2 måler, med en sonde der er så lille at den kan stoppes i udstødningen, så jeg kan bevise min næses påstand om motorens vel fede blanding.

Det er også en skam at ingen andre LDS'er har prøvet at lave målinger på forbruget af 4 takts EU knallert. Det er jo heller ikke så langt tid siden de begyndte at komme i handlen.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej Leif.
Når du har kørt 2500 Km. så er maskinen kørt til, 500 Km. er jo kun en begyndelse. Nu kender jeg slet ikke til den type kaburator der sidder på en 45 model, men der må være en stille skrue hvor du kan stille blandningen, prøv med små indstillinger d.v.s. 1/4 omgang ad gangen, og skriv op om du drejer til højre eller venstre på skruen. I første omgang kan du jo spænde den ind, og det er nok højre om, kør en 10 Km. og se om det ændre på trækkraften den må du jo ikke miste.
V.h. Håndværkeren
Hej Håndværkeren.

Tja, præcis hvornår motoren er kørt til kan man jo altid diskutere.

Karburatoren er for mig at se en moderne SU karburator med accelerationspumpe. Forskellen ligger i at klokken er erstattet med en gummimembram.

Der er ikke nogen mulighed for at stille blandingen udefra ud over tomgangsblandingen. Altså på ganske normalt vis som på alle "normale" karburatore.

Stille på karburatoren ! No no, det er forhandlerens simple plikt at få stillet karburatoren ordenteligt så lang tid der er garanti på kalorius.

Der er en krølle på historien da hele karburatoren blev skiftet ud på grund af en defekt gummimembram. I den defekte karburator var dyssen en 85. På den nye en 79. Jeg blev nødt til at konsultere forhandleren pg. en dårlig stillet tomgangsblandingsskrue. Der skulle absolut en 85 dysse i igen hvilket resulterede i at den nærmest druknede når den havde kørt 4-5 km og jeg slap håndtaget. Jeg kunne ikke drive den over 17 km på en liter benzin. Nu sidder der en 80 dyse i den. Jeg nåede desværre ikke at måle forbruget med 79 dyssen i men dunsterne fra afgangen lugtede af næsten normalt blanding.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Se når man køber en ny Motorcykkel, så står der i brugsforviringen at den ved de første 1000 Km ikke må komme over eks. 5000 omd.prm. de næste 2000 Km må den ikke overskride 7000 omdr. prm. først der efter må der køres for fuld skrue.
Det jeg tænker på her er en Honda CX 500 der ved 5000 omd. ligger på 80 kmt. ved 7000 er den oppe på ca. 130 kmt. herefter starter det røde felt ved 9500 omdr. prm. men så er farten også oppe på 185 kmt. og det er ikke spor sjovt når der ikke er kåbe på, ens arme bliver så lange af det.
Jeg ved jo ikke om du fra starten har kørt fuld skrue, men jeg ved at i uheldigste fald giver det et slid der kan give et merforbrug af brændstof.

V.h Håndværkeren
Annonce
Hvis din maskine stadig har begrænsningen i varioen (og koblingen på nogen) kan du ikke få den til at kører ret langt på literen. Så kan den ikke komme ”op i gear” du kan sammenligne det en bil hvor du kun kan kører i 1 og 2 gear.

Mvh. Jørgen
Hej hej igen.

Håndværkeren: Øhh, nu er det jo just ikke en 500cc Honda jeg har købt. "Maskinen" er kørt til med reduseret omdregninger de første 300 km hvilket er 300 km mere end instruktionsbogen foreskriver. Der er faktisk overhovedet ikke omtalt noget om tilkøring af motoren. Faktum er stadig at benzinforbruget ligger godt og vel 50 procent over det der er lovet !!!!!!

Jørgen Linde: Hmm, underdrivelse/overdrivelse fremmer forståelsen, siges der. Skal vi ikke sige fjerde gear ud af fem. Nu har jeg overhovedet ingen intentioner om at pille ved begrændsningen, det er jo ulovligt. Hvor mange kilometer vil du mene at "ikke få den til at køre ret langt på literen" er ???????

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej,

men jeps! det er ulovligt at pille ved droslingerne og ikke mindst farligt.

Jeg har selv mål forbruget på to knallerter, dog begge to med to takts motorerne.
Der har ved begge to været en besparelse på omkring 10 km/l. Den ene ikke helt så meget, men en klar forskel. Den anden (yamaha jog as) gik helt fra 25 til 38 km/l ved afdroslingen.

Jeg vil skyde på at du bør kunne komme over 40 km/l, men uden at jeg ved det!


Mvh.
Jøren Linde
Hej igen Nitter.
Nu var det bare ment som en slags sammenligning af firetakts motorene, jeg ved ikke hvor mange cc. sådan en som du har måske 50 cc. Det jeg bare ville frem til var at jo længere tid du bruger på tilkøring jo længere vil motoren holde, det handler om tilslidning af de bevægende dele. Gør man det forsigtigt i starten vil der ikke blive de store problemer senere. Det er bare min erfaring !
Nu ved jeg godt at i dag er der andre holdninger til motorer på knallerter/ Scootere, jeg tænker her på "dillen" køb og smid væk ?
Men holder du af dit køretøj vedligeholder den o.s.v. skulle den kunne holde i mindst 20 år.
Nu kører jeg jo totakter som du nok har bemærket andre steder på LDS. Jeg har en MZ med sidevogn, den er født som en 250 cc. med 21 Hk. Jeg har så fået en lidt større cylinder på, der også lige blev honet lidt så der er omkring 310 cc. og målt 24 Hk. på baghjulet. Selve stellet er fra 1992 motoren er fra 1996, da den tidligere ejer smadrede den gamle motor ved at køre fuld håndtag og så glemme at efterse om der var olie nok på olie beholderen.
Jeg regner med at min Mulle som den hedder i daglig tale holder lige så længe jeg er i stand til at kravle op på den, d.v.s. mindst 35 år endnu.
Hej Jørgen og Symand.

Jørgen: Ok med totakterne. Jeg målte engang for 10-12 år siden på en PGO Big max. Den gik 22-24 km på literen og der var ikke pillet ved transmitionen. Mener at kunne erindre at motoren på den skulle yde 5.5 hp. Den 4 takts kineser jeg har købt skulle yde 2.2 Kw. hvilket jeg oversætter til en ydelse på 3.1 hp. I gamle dage var der en motorklog person, der fortalte mig at forbruget på en 4 taktsmotor lå på 2/3 af forbruget på en totaktsmotor for de samme antal hp. Tak for dit gæt.

Håndværkeren: Er selvfølelig godt klar over at en tilkøringsperiode i hele motorens levetid burde sikre motoren flest km. Du har også ret i at jeg ikke regner et sådanne køretøj for at kunne holde mit liv ud, dertil er stellet og sikkert også motoren lavet for ringe. Om 20 år regner jeg overhovedet ikke med at kunne købe den mindste stump til "kalorius". Indkøbsprisen er til gengæld også kun kr 6000. Den følger tidens trend.

En EU knallert eller scooter, som den vist kaldes nu om dage, må ikke have en motor der er over 50cc. Tror ikke der er loft over hvor meget motoren må yde. Maskinen skal dog være typegodkendt. Nu ved du det.

Er klar over at en gammel MZ sagtens kan holdes igang i mange mange år frem i tiden. Især hvis den kun kører når der ingen salt ligger på vejen.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 23 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis