Gule pletter i græsplænen

Hej med jer havemenneskerbiggrin
Er der nogle der kan fortælle os hvad det er, vi har i vores græsplæne.
Det begyndte for et par dage siden, om morgenen når vi gik ud i haven, var der sådanne nogle gule pletter omkring 5 til 20 cm når man så nærmer på dem var det ligesom man kunne tænke sig en masse lus bare gule, lidt senere når solen kommer og varmer dem bliver de brune og om aftenen er de næsten blåsorte, næste morgen var de stadigvæk sorte, jeg prøvede at rode lidt i dem med mine støvler, så kom der en masse mørkt støv, næste morgen var det det samme med de gule pletter kun andre steder.
Vi har ikke seet sådanne noget før, så er der nogle af jer klogerolleyes hoveder der kan svare på det.
MVH Preben.

preben

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, nej og måske. Datoen passer perfekt for gåsebillelarver ( sidst i aug. først i sep.) de æder græssets rødder så græsset jo dør og bliver gult.
Er det gule græs lige til at pille op fordi det mangler rødderne ?
Det med støvet og at det bliver gult på Een nat det passer bare ingensteder confused Mvh Benny.

Benny N.
Det lyder da som om det er nogle minisvampe, af en eller anden art - bare et gæt.

Sniffer  
Hej,

Jeg gik lige ind på Havenyt.dk og fandt en artikel om svampe i græsplænen.
Martin skriver:

[INDENT]Jeg har fået anlagt rullegræs i starten af juni måned, og nu har jeg lagt mærke til, at der er nogle steder i plænen, som ser ud som på fotos nedenfor. Hvad kan det være? De skifter mellem at være mørke og lyse.

[/INDENT]

Og han har indsat et billed af græsset, som jeg har tilladt mig at sætte ind her.

Sten Porse svarer:

[INDENT]Jeg har ikke før set dette skadebillede, men i bogen »Den grønne bog« af Frank Hejndorf finder man under opslaget »Græs« denne beskrivelse:

Kugleformede dannnelser (Diachea leucopodia). På græsbladene, oftest nær spidserne, kan ses talrige kugleformede danelser, der i begyndelsen er gråhvide, senere sorte. Svampen lever af organiske stoffer. Den er harmløs for græsblade, men den kan tilsmudse tøj og fodtøj. Svampen bremses i perioder med tør luft og kan til enhver tid fjernes med en stiv kost. Nogen større betydning har dennne organisme ikke. Svampen har ikke noget dansk navn, må nærmest betegnes som en iøjenfaldende mærkværdighed, der i de senere år ikke er set.

Men i øvrigt synes jeg da, at du bør henvende dig til det firma, som har leveret rullegræsset. De kan næppe heller være tjent med at levere sådan en vare.
Med venlig hilsen Sten Porse

[/INDENT]


Kan det være sådan noget du har fået i din græsplæne?

Jeg håber ikke at have overtrådt regler for indlæg i LDS. Ellers må I lige sige til. Så fjerner jeg indlægget igen.

Mvh Luffe.
Hej Luffe!
Tak for dit billede og svar, det er lige sådanne vores græs ser ud, det er dejligt at høre at det er ufarligt for os og vores græs, svaret passer også, når der skrives, at det bremser i tør luft,vi opdagede, det nemlig nu når der er begyndt at være morgen tåge.
Endnu en gang tak for svaret.
MVH Preben

preben

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis