Om at skifte tandrem.

Tilføjet 14-9-2006 OBS. Virker kun på lidt ældre biler.

Jeg ved ikke om det kun er mig der gør det sådan men, men sådan sikrer jeg mig at den nye tandrem sidder/står rigtigt.

Lån en af konens neglelak.

Sæt et mærke på tandremmem på det nederste tandhjul samt på remmen så disse mærker sidder ud fra hinanden.

Sæt et tilsvarende mærke på den øverste del af remmen og på knastens tandhjul ud fra hinanden. Altså ialt 4 mærker. Lad det tørre.

Tag den gamle rem af, overfør mærkerne til den nye rem.

Sær den nye rem på så den sidder ud for de mærker der før blev lavet på tandhjulene.

På denne måde kan det ikke gå galt.

Jeg havde engang en fiat hvor det var lidt svært at se om mærkerne stod som de skulle, med det resultat at den stod 1 tand for lidt/meget. Gav et lidt underligt træk. Dette kunne være undgået med den metode jeg her har beskrevet.

Et tip jeg nok ikke får meget ud af at sende ind til ugebladet Hjemmet.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg vil på ingen måde opfordre nogen til at skifte tandrem selv, hvis de ikke ved 100 % hvad de laver. Hvis man laver en fejl når man takter den, Kan man riskire at Ødelægge motoren.
Tja, det var jo nemt hvis man kunne gøre sådan, MEN lad være.
I mange biler i dag er der ikke noter i hverken krumtap eller knast, der skal derfor bruges speciel låseværktøj til at låse de 3 aksler.
Når du løsner krumtapremskiven løsner du samtidig takthjulet, og drejer krumtappen så i hjulet er du alvorlig på ski..... da du ikke ved hvordan den står. og det kan koste bøjede ventiler.
Derfor, er du ikke helt sikker så lad en fagmand skifte remmen,og samtidig!!!
skift også evt. medløbere og strammer, og på mange biler er vandpumpen også trukket af tandremmen, så tag den med ved samme lejlighed, det er jo træls at skulle skille det hele af senere for at skifte pumpen.
Mvh autoole
Ok, så er min bil ikke en fra idag. Min er en type hvor der bare sidder en medløber der samtidig strammer. Der er ikke noger som helst der falder af som man kan være i tvivl om hvor sad. Jeg skubber heller ikke tandhjulene ud af indstilling, så den er ligetil (VW 1.6 MPI motor).

Min tråd (som var opsamling af diverse tråde ang. subj.) var bare en god ide til en måde at undgå at lede efter diverse mærker osv. Samt at ramme den korrekte indstilling igen hurtigt og nemt.

Ikke et forsøg på at få folk til at skifte remmen ud, da dette tilsyneladende i nyerer biler (har aldrig haft en bil med det fra jer beskrevne system) er blevet til raketvidenskab.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Nej man skal bare kende til den pågældende model..
eks. honda accord skal man have motor ophæng af for og få tandremmen af og på. der skal man lige huske en donkraft, ellers er det nu ligetil på de gamle 86'ere. der sidder et mærke på henholdvis krumtap og knast hjul, de skal så passe præcis, bare få grader kan lave underlige ventiler..og ellers dårlig trækkraft og brændstof økonomi..
en bmw e30 skal man lige huske og køre tre tænder tilbage inden strammer hjul strammes.. ellers passer det ikke rigtigt.. Dette kan være lumsk på selv gamle biler, syntes ikke nødvendigvis det smartere på nye..
Jeg ville også sige hvis ikke man har en udførlig beskrivelse fra fabrikanten, bør man lade være...
Hej..
Er der en der har en tegning af hvordan mærkerne skal stå på takshjulene til en opel vectra 1.8 16V B-model


Du kan købe en Haynes reparationsbog, så er der jo også noget at kikke på, til fremtidigere reparationer..

mvh jens
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis