Anbefaling af god støvsuger

Kan der gives en eller flere anbefalinger på køb af støvsuger, hvis ønsket er at den skal være så støjsvag som muligt, men stadig have en god sugeevne. Prisen har ikke den alt afgørende faktor.

Der bruges pt. en ca. 12 år gammel Nilfisk GM200, som faktisk suger rigtig fint synes jeg, men den har så vidt jeg husker altid haft sådan en høj og konstant træls resonanslyd når der støvsuges, også selv om der sættes en ny støvpose i maskinen. Det er lige før at man skal bruge høreværn :-/

Thomas
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Sputnik

Kan der gives en eller flere anbefalinger på køb af støvsuger, hvis ønsket er at den skal være så støjsvag som muligt, men stadig have en god sugeevne. Prisen har ikke den alt afgørende faktor.

Der bruges pt. en ca. 12 år gammel Nilfisk GM200, som faktisk suger rigtig fint synes jeg, men den har så vidt jeg husker altid haft sådan en høj og konstant træls resonanslyd når der støvsuges, også selv om der sættes en ny støvpose i maskinen. Det er lige før at man skal bruge høreværn :-/

De fleste støvsugere larmer meget, det har nok lidt med evnen til fortsat at kunne suge med et rimeligt stort flow.
Jeg har faktisk forsøgt med diverse støvsugere inden for det sidste års tid p.g.a. en hund der smider små stikkende hår, men de holder ikke hvad de lover, så jeg tyer til min goe gamle gennemprøvede Nilfisk som såmænd kun har omkring 50 år på bagen. Jeg fik den af min Mormor da jeg var 25 år, der havde hun haft den i 20 år, jeg har skiftet kul på den en gang, vasket støvfilterposen et par gange i alle de år, og aligevel er den stadig i stand til at løfte gulvtæppet op fra gulvet med det brede mundstykke med børster.
Nu skriver du resonans lyd, så jeg kom til at tænke på om der måske var plads til et par resonans dæmpende plader under det lidt store skjold.
Jeg syntes da også min larmer meget, min hund flygter når jeg starter den.
På den anden side støvsuger jeg max 10 minutter om ugen, så jeg overlever nok støjen.

V.h Håndværkeren smile
Citat fra jancar

centralstøvsuger :o)

Hej Jancar.
Ja det lyder vældig smart, og mon ikke de fleste gerne ville have en sådan. Problemet ligger bare i at det faktisk kun er i nyere huse med lette skillerum den kan bruges, for rørene skal jo skjules et eller andet sted, jeg tror nemlig det er de færeste der har lyst til at have rørene siddende fremme langs panelerne. Det kunne da gøres i et etplans hus hvor loftet kun bruges som lager plads, men det vil stadig være en forholdsvis stor investering, når der skal tænkes på håndværker udgifter til opbrækning af murværk for at kunne skjule rørene i vægene fra loftet og ned til gulvet. Problemer er naturligvis mindre hvis der er fuld kælder under huset, der vil det ikke betyde så meget om der løb nogle rør langs loftet, og så tilslutnings muffen sad i plan med gulvet i stue etagen.
Nu skriver Sputnik ikke noget om hvilken type hus han bor i, og er det en lejlighed, så kan den jo desværre slet ikke bruges.

Måske det var noget med en Dyson poseløs støvsuger, for en af grundene til at støvsugere larmer er bla. at de skal bruge en hel del sugekraft på at trække luften igennem en pose og diverse filtere. Dyson har så vidt jeg ved kun et hovedfilter der kan vaskes, og som sputnik skriver så betyder prisen ikke så meget. Men jeg syntes nu aligevel at 2995,00 Kr. er en god klat for en støvsuger og det er den billigste i Dysons program.

V.h Håndværkeren smile
Hej Håndværker

Det var nu også lidt for sjov da han havde skrevet at prisen ikke var alt afgørende ;O) Ved godt at det ikke er lige til at installere i en eksisterende bygning.

mvh jan
Citat fra jancar

Hej Håndværker

Det var nu også lidt for sjov da han havde skrevet at prisen ikke var alt afgørende ;O) Ved godt at det ikke er lige til at installere i en eksisterende bygning.

mvh jan


Helt fint Jan.
Lad os bare få lidt fis og balade en gang imellem biggrin biggrin

V.h Håndværkeren smile
Annonce
Jeg kan kun anbefale Nilfisk. Vi købte i 2005 en ny, som først gik i stykker i ledningsoprullet, og derefter blev motoren defekt. Nilfisk byttede herefter støvsugeren til en helt ny. Det kalder jeg service, og jeg vil huske det, når vi igen en anden gang skal købe støvsuger.

Piita
Hej,

Vi har i efteråret 2005 købt ny støvsuger. Den gamle Philips kunne ikke mere efter 18 års tro tjeneste. Vi var tæt på at købe Dyson, men til den pris vil jeg have en ordentlig betjening, og det fik vi ikke. Så tilsidst faldt valget på en Siemens til ca. 1700,-. Den suger så så godt at svigermor ikke kan trække den hen over gulvtæppet. (det er måske en ulempe). Men vi får gjort effektivt rent.

Mvh Luffe.
Citat fra jancar

centralstøvsuger :o)

Nu skrev jeg godtnok at prisen ikke var afgørende, men som der bliver nævnt, så er det ikke-bare-lige at installere en centralstøvsuger.

Hvilket prisleje skal man regne med for en komplet centalstøvsuger, 15.000kr. eller ?

Huset er fra ca. 1900, og det kunne måske lade sige gøre i et par af rummene, hvis man må føre rør igennem en skorsten som ikke bruges længere, og sætte støvsugeren på loftet. Stue og køkken støder op til den gamle skorsten, så her skulle det ikke volde problemer, dog får man så kun 1 udtag i hvert rum, og et "fejebakke" indsugning ville også være rart, men det passer også dårligt med denne løsning, da det jo også ville være rart med mere end en "fejebakke" indsugning. Der er også et problem med at kunne få de andre rum "komplet" på, da de ikke ligger optimalt i forhold til.

På 1. salen ville jeg faktisk hellere installere en centralstøvsuger, da skunken jo her kan bruges, og der kunne jeg se at det kunne blive ret godt, da man storset frit kan vælge hvor mange udtag der skal være i hver side af skunken.

Jeg tror ikke at det hele vejen igennem ville blive 100% hvis det også skal se pænt ud. Flere steder ville jeg være tvunget til at lave en "lappeløsning". Havde der været fuld kælder, så tror jeg at installationen i stueplan af en centralstøvsuger havde været klaret lettere.

Nå, pludselig er spørgsmålet gået fra en alm. strøvsuger, til en total installation af en centralstøvsuger, men det kunne være et spændende projekt at udtænke hvordan hulen man fik plads til rørene, og ikke mindst hvor man fik plads cool

Skulle man bygge nyt, var løsningen med en centralstøvsuger rigtig god.

Thomas
Fik også anbefalet Siemens (har en Nilfisk, der alt for tidligt skal på pension). De tekniske løsninger på den - samt lydniveauet - gør, at jeg helt klart vil vælge den. Den suger kraftigere end Nilfisken, er nemmere at manøvrere.
Om kvaliteten holder - tja, kan da ikke være ringere end Nilfisk. Det er noget skrammel. Knapper går itu, røret sidder ikke godt fast på slangen efter et par år - og den suger ikke mere end jævnt godt. Been there, done that - never again! wink

Mvh.

Jan R.
Citat fra Jan R.

Fik også anbefalet Siemens (har en Nilfisk, der alt for tidligt skal på pension). De tekniske løsninger på den - samt lydniveauet - gør, at jeg helt klart vil vælge den. Den suger kraftigere end Nilfisken, er nemmere at manøvrere.Om kvaliteten holder - tja, kan da ikke være ringere end Nilfisk. Det er noget skrammel. Knapper går itu, røret sidder ikke godt fast på slangen efter et par år - og den suger ikke mere end jævnt godt. Been there, done that - never again! wink

Tak for svarene til alle - så langt så godt smile

Findes der en sammenligning af støvsugere - som der findes på alt muligt andet ? Det kunne være interessant at se/læse hvad de forskellige støvsuger har i sugekraft kontra støj (dB).

Thomas
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis