Agria 1600Z - Den nægter at starte!

Den vil bare ikke starte, men der er gnist!

Jeg har skaffet den gamle Agria 1600Z ud af gemmerne - det skulle være 3-4 år siden den kørte sidst. Den har en 2-takt hirth motor på 5HP. Maskinen er nok fra omkring starten af 60'erne. Karburatoren er en Bing Nürnberg med svømmer.

image_000521.jpg

Her er hvad jeg har gjort:
-renset og skyllet karburatoren i karburatorsprit
-udskiftet platiner og kondensator (det hjalp på gnisten - den blev kraftigere)
-Jeg har to forskellige tændrør jeg har prøvet med
-Jeg har sikret mig at nålen i karburatoren er i anden position fra toppen.
-Renset benzintanken og sikret mig at der er godt nedløb.
-Jeg har prøvet med diselstart direkte i indsugningen (ikke så meget som et host).
-Har sat en bormaskine på starteren foran. Men selvom den får mange omdrejninger - ikke et eneste host.

Nu er jeg bare FRUSTRERET. Er der nogen der har et godt råd???

hilsen
Gorm (ikke den gamle, men den frustrerede) wink

2000RPM er mere end rigeligt
40 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Gorm.

Tja, hvad fejler "kalorius". Hmm, du har prøvet at starte den med en boremaskine og fået motoren op i ret mange omdregninger.

Får en spørge, om der overhovedet er noget kompression i motoren ?

Og så de klassiske.
Bliver tændrøret vådt ?
Lugter den af benzin i udstødningen ?
Kan du få svømmerhuset til at løbe over ved at trykke på tipperen ?

Det vil hjælpe gevaldigt med fejlfindingen hvis du fortæller lidt om hvilken tilstand tændrøret er i efter startforsøgene.

Du melder bare tilbage, så skal vi nok få liv i "kalorius".

PS. Når du bruger din boremaskine til at roterer motoren gør du det forhåbentelig på en måde så maskinen "løber" af hvis heldet er med dig og den starter ? Der er før nogle, der er kommet ret alvorligt til skade uden !

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Ja, tændrøret bliver vådt med benzin og udstødningen lugter af benzin. Tager jeg tændrører af og tørner den rundt, så kommer der en dunst ud af benzinblandet luft, men det er svært for mig og vurdere om det er den rigtige blanding :-).

Her er et par billeder:
image_00067.jpg
IMAGE_00070.jpg

Billedet af tændrøret kan man nok ikke bruge til meget, men tændrøret ser brugt ud men er renset, og giver en god gnist. Svømmeren er som den ser ud på billedet når der er blevet tippet godt på tipperen.
Ang. tipperen hvad mener du så egentligt med at den skal kunne løbe over? Er det ligesom på billedet du mener, eller skal hele svømmerhuset kunne løbe over med benzin? Jeg er lidt en rookie ang. svømmere. Jeg har prøvet at overfylde svømmerhuset med benzin - og så gribe boremaskinen, men det skete der intet ved.

Kompressionen er den rigtig god skulle jeg mene. Jeg har en 450 Watt boremaskine som ikke kunne trække motoren rundt, så jeg måtte låne en 750 Watt og give den fuld kraft før den kunne tørne motoren over kompressionen; men den kunne så til gengæld også give den gode omdrejninger. Jeg kan til enhver tid hive boremaskinen væk hvis motoren springer i gang. Jeg har to børn som hjælper mig med reparationerne wink , så de skal jo heller ikke komme til skade. Jeg prøver undgå at gøre dumme ting.

Jeg tror der kan være tre ting i vejen:
1. Der er ingen gnist inde i motoren, for jeg har hørt/læst (tror jeg nok), at der skal mere til, for at give gnist inde i motoren pga. luften er komprimeret.
2. Blandingen fra karburatoren må simpelthen bare være forkert.
3. Måske skal der et helt nyt tændrør til, men jeg aner ikke hvor man kan købe sådan et tændrør. Dem jeg har er begge BOSCH tændrør af typen: M10A (M95T1 / M175T1).

Men jeg er ikke ekspert i noget af dette, jeg arbejder til daglig med computere .

2000RPM er mere end rigeligt
Lige lidt tillæg: Der er en lidt tåget røg inde i motoren når man tagere tændrøret af og tørner den rundt. Så jeg går ud fra at det ihvertfald må bevise at karburatoren går et eller andet rigtigt. Jeg tror efterhånden at mistanken falder på tændrøret, men hvor pokker kan man købe sådant et tændrør (se mit andet indlæg).

vh
Gorm

2000RPM er mere end rigeligt
Hej igen Gorm.

Ok, kompressionen syntes at være i orden. Der er efter din beskrivelse ingen tvivl for mig, at det er gnisten der mangler når den lugter af benzin og ikke på nogen måde vil vise det mindste tegn på liv. Der er faktisk kun to muligheder, tændrør eller tændspolen som jeg ikke håber er defekt.

Tændrøret, der syntes at være af den gamle type, større end den type man bruger i dag til gamle knallerter scootere mm. Du kan formodenteligt stadig købe dem ved et autotilbehørsfirma. Her i Thisted, hvor jeg holder til, er der et firma der hedder Bak & Uhrenfeld som har flere afdelinger i Nordvestjylland. De kunne for for tre år siden levere, da jeg købte et par. Kan du ikke finde et har jeg et par stykker eller flere på mit lager.

Normalt er det porcelænet omkring midterelektroden der revner eller går løs på de gamle tændrør og dermed gør dem defekt.

Det er helt korrekt at der skal mere "gnist" til når tændrøret sidder i motoren end i fri luft på grund af kompressionen.

Hvad farve har gnisten, er den blå eller gul ? Hvis den er gul er det kondensatoren der er skidt. Den har du jo skiftet......

Hvor lang en gnist kan du trække, sådan ca. ?

Karburatoren, tipperen er knappen der sidder oven på svømmerhuset og er en simpel form for choker. Holder du den nede skal benzinen løbe over fra svømmerhuset. Svømmeren er i orden hvis karburatoren ikke løber over når hanen på tanken er åben.

Hvordan blandingen fra karburatoren er, er på nuværende tidspunkt underordnet, bare der kommer benzin til cylinderen og det gør der jo. Motoren skal først kunne slå tilbage eller give en form for et "tøf" hvis du forstår.

Øhh, det burde være betydelig nemmere at fejlfinde på en Agria end på en computer, bare man ved hvordan. Smil.

Har en CD hvor der ligger scanninger af instruktionsbøgerne til en Agria 1600 hvis det har din interesse. Bruger selv en Agria 2400 med fræser og fingerklipper, der sidder en firtaktsmotor på den.

Håber disse ord kan hjælpe. Formoder at høre nærmere fra dig igen. God fejlfinding.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jeg tror du har fuldstændig ret i at der ingen gnist er i forbrændingskammeret.

Det er dæleme godt med nogle hjælpende ord og det er godt jeg har ferie, så jeg har tid til dette eventyr. Jeg er på din anbefaling begyndt at interessere mig mere for tændrøret, så jeg fik opstøvet et nyt tændrør – jeg fandt en butik her i Randers der kunne omsætte den gamle betegnelse til et nyt tændrør (også BOSCH). Men der er desværre stadig ingen tøf når jeg prøver med det nye tændrør.

Jeg undersøgte gnistens springafstand og jeg tror den kan komme op på 3 måske 4 millimeter og den er pæn blå. Det er vel at mærke hvis jeg piller højspændingskablet af og tester med enden af kablet. Sætter jeg tændrørshætten i og skruer stiften i og propper det nye tændrør i, så er det faktisk ikke altid der kommer en gnist i tændrøret, og den virker ikke så kraftig som når jeg bruger kablet alene mod stel. Jeg prøvede at skære et stykke af kablet og montere det igen, men det gav ikke bedre resultater. Det har fået mig til at tænke på at jeg nok skal købe en ny tændrørshætte eller en eller anden form for superledende tændrørshætte-anordnings-ting. Eller måske skal jeg gå over til en mere simpel model, med bare en klemme om tændrørstoppen som ved de gamle B&S motorer.

Ja for pokker, jeg er sindsygt interesseret i nogle tegninger omkring agria 1600 maskinen. Jeg kan jo næsten ikke vente. Jeg har opstøvet en sprængskitse af selve Hirth motoren og Bing Nürnberg karburatoren som jo kan give nogle hints af hvordan det er sat sammen og virker, men jeg har intet af selve maskinen. Du må meget gerne sende det til mig når du får tid på: [email protected]. Eller [email protected] når du får tid. Jeg er meget taknemmelig.

Hilsen
Gorm

2000RPM er mere end rigeligt
Annonce
Hej igen igen Gorm.

Ok med tændrørshætten, det var bl. derfor jeg spurgte til gnistens "tilstand". Gnisten syntes at være ok uden hætte. Hvis det er en tændrørshætte med blik omkring kan du prøve at pille blikket af, det vil højst sansynligt hjælpe. Ellers burde en hver knallertsmed med respekt for sig selv kunne levere. Ellers brug B&S metoden.

De betjeningsforvirringer og reservedelskataloger vil jeg få afsendt snarest. Har fået dem af Fym, som jeg skrev lidt med omkring hans Agria fejemaskine, først på året i dette forum. Prøv og søg på Agria. Jeg havde dog et problem med at min mailbox kun kan indholde 10 MB og de er i PDF formatet så de fylder temmeligt meget. Ved ikke om der også er begrændsning på den modsatte vej. Krydser fingre og tær. Ellers brænder jeg dem på en CD og sender dem til dig.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jeg skal lige prøve at få rodet med tændrørshætten her i aften. Jeg har en webside hvor du bare kan uploade PDF'erne på her når du får tid: http://www.megs.dk/gorm/ftp/upload.html
Bare vælg filerne på din lokale harddisk og tryk UPLOAD - så ryger de afsted.

hilsen
Gorm

2000RPM er mere end rigeligt
Hej igen igen igen Gorm.

Waww, det er service med det upload system i har der. Så simpelt at SELV JEG kan finde ud af det ! PDF filerne ligger under, ja gæt selv...... Øh, hvis alt går vel........

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Må jeg også være med ?
Jeg kan godt se at du har været meget igennem, men en ting har du glemt, og det er faktisk den aller vigtigste af alle !
Tændning tidspunktet, hvis tændningen ikke står rigtigt kan du hive i den motor de næste ti år uden resultat. Jeg vil tro at med så gammel en totakts motor skal den tænde to mm. før top, og husk også at du skal have totakts olie i benzinen nok 4 % vil jeg tro.
Prøv det !!

V.h Håndværkeren
Hej håndværker.

Tillader mig lige at svare på din undren. Det er mig bekendt mere nødvendigt at få en eller anden form for liv i en motor der er total død end det er at stille tændingen korrekt. Det kan du altid gøre senere. Dine betragtninger om hvor tændingen skal stå afhænger af to ting, slaglængde og motoromdregninger. Det mål du angiver passer fint til en 50 cc knallertmotor fra dengang de ydede 1 hp og ikke til omtalte motor. Dine betragtninger om olieblandingen passer fint til dengang selvblandende totaktsolie IKKE var opfundet. Det er mig bekendt en hel del år siden det er sket !

Tænk lige lidt over ovenstående.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 30 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis