Kondens på vinduer

Hej,

Jeg er ny bruger af dette fantastiske forum hvor jeg allerede har lært meget!

Jeg vil forsøge at komme et gentagende problem i forkøbet i år; kondens på indersiden af alle vinduer i huset!

Vi har boet her 2 år og begge vintre har det drevet af vinduerne (termo). Faktisk er huset, som er fra 1962, virkelig godt isoleret, men det er lidt ærgerligt at man skal bruge så meget krudt på at tørre vinduer af hver dag.... Det ender typisk med at vi ikke gør det og det er jo ikke så godt i længden...

Hvad pokker gør jeg for at undgå kondens eller i hvert meget kondens? Kan man købe en affugter? Vi lufter ud løbende, men det er altså langt fra nok til at komme problemet til livs. De gamle udluftningskanaler er blevet lukket til efter en gennemgående renovering i 1998. Skulle vi åbne dem igen? rolleyes

Glæder mig til at høre om der er nogle gode bud på dette problem.

Mvh,
Cypress
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Først ville jeg købe en luftfugtighedsmåler - så du kan konstatere om det er fugt der er problemet
Er det fugt løses det nok bedst, som du selv er inde på, med bedre udluftning

Det vil også være fornuftigt at kigge på emhætte, tørring af tøj og udluftning af badeværelse

Kondensen kunne også skyldes punkterede/dårlige termoruder - disse er indvendigt så kolde at de får fugten til at kondensere på ruden

Med venlig hilsen

Fladder
Cypress, du har et stort ventilationsproblem!

Det, at det driver med kondens ned ad dine vinduer, skyldes simpelthen at luftskiftet i boligen er alt for lille. Du skal have monteret nogle spalteventiler. Og det letteste er nok at få udfræset en rille i toppen af vindues- og dørrammerne, og så få monteret nogle gode ventiler, som skal stå åbne altid!

Du skriver at der har været nogle udluftningskanaler, som er lukket til efter en renovering. Det er temmelig uheldig. For her er én af grundene til alt den kondens, som driver ned ad vinduerne.

Der kan være kolde vinterdage, hvor der forekommer kondens forneden på vinduerne. Det er noget de fleste af os kender til. Men der må ikke være en masseoptørring hver eneste dag. For så er der noget, der skal gøres: Mere ventilation!

Lige p.t. ligger luftfugtigheden på 70-80% både ude og inde. Men når vi kommer ind i den periode, hvor der skal varme i radiatorerne, så kryber luftfugtigheden ned på 40-50%. Så langt kommer den nok ikke ned hos dig p.g.a. den manglende ventilation.

Der er en masse at læse her:
http://www.google.dk/search?hl=da&q=indeklima+manglende+udluftning&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=

PDF-filen "Ren besked godt indeklima". Den har mange gode facts og værd at læse:
http://www.forbrug.dk/fileadmin/Filer/Ren_besked/Ren_besked_om_indeklima.pdf#search=%22indeklima%20manglende%20udluftning%22

Håber du får et bedre indeklima.

Svend Erik

Bygningssnedker

Hvad med at faa monteret et genvex system?
For 25 aar siden oplevede jeg det foreste system ved en typehusudstilling. Det var sommer, saa det regnede og var koldt (husk det er 25aar siden) inde i de forskellige typehuse var det ikke til at holde ud at vaere, luften var daarlig og fugten fra de vaade regnfrakker fik kondens til at loebe ned ad alle vinduer. I et hus var der rart at vaere, alle der kom ind i huset bemaerkede det. Til sidst fik vi forklaringen --- Genvex http://www.genvex.dk/

Karsten
Hej

Det ville også afhjælpe en del af problemet med nye energiruder som er meget varmere på den indvendige side af ruden og evt. vælg dem med "varme kanter", så der ikke dannes kuldebroer langs kanterne.

Det med at punkterede ruder skulle være årsag til kondens, er ikke problemet, medmindre der er tale om store tydelige mængder fugt mellem glassene. Men det er meget sjældent tilfældet.

Spalteventiler som der også nævnes er en rigtig god ide.

Ruderne kan købes på www.glas-direkt.dk til fornuftige penge.

Vh. MJ
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis