Anhængerlys der aldrig virker

Nu er jeg godt træt af at leje en anhænger på en tankstation, hvor lyset altid er defekt.
Hvis der ikke er det ene i vejen, så er det noget andet.

Senest var jeg her i sommerferien ude for at den sprang min sikring til bremselyset.

Da min bil har automatgear, med elektronisk spærring via bremsepedalen, som skal være aktiveret inden den kan sættes i gear, kunne bilen ikke køre.

Tror I lige det gav støj i bilen fra min kone, da det begyndte at blive problematisk at nå færgen !!!

Fremover har jeg tænkt mig kun at benytte min egen lygtebom, som jeg har til mit cykelstativ.

For at få det til at virke på en anhænger, vil jeg sætte et 4 meter forlængerkabel ind fra mit stik på bilen, ud til bagenden af anhængeren, hvor lygtebommen så vil blive hængt på.

Så virker det altid.

Spørgsmålet er nu: Ved du hvor jeg billigst kan købe 4 m. 7 ledet kabel, samt et han og hun stik til anhængerstik ?

Kun døde fisk flyder med strømmen rolleyes

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Jeg har ikke nogen idé om hvor det er billigst, men prøv at kigge hos
Harald Nyborg, THansen din lokale biltilbehørsforhandler eller hos din 'lokale' landbrugsmaskinhandler.

Jeg tror såmænd at prisen på stumperne er så lav at det ikke kan betale sig at shoppe rundt - det kommer nok til at koste mere i benzin end du kan spare

/Hideout

 

Hvis du skal ud at køre en "lille" tur, så bor jeg i 6700 og har et par meter liggende som du kan få:-)

Ellers gå ned til den lokale elektriker og spørg ham. Han har da garanteret noget liggende.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Tak for rådene og tilbudet.
biggrin
Jeg bor i 2990 og endte med at købe kablet hos Meconomen på Dynamovej i Gladsaxe, som viser sig at have alt muligt til biler, i god kvalitet tror jeg.
Kendte dem ikke i forvejen.
Bildillen og T. Hansen kunne ikke klare kablet. Kun stikkene. Kablet fik jeg for omkring 80 kr.
Så nu kører det for mig. cool

Hilsen Aasted.

Kun døde fisk flyder med strømmen rolleyes

Og i den forbindelse, her kommer så en god ide til alle udviklingsfolkene hos Brenderup og Variant.

1: Indbyg lille dynamo i hjul navet
2: Ombyg alle lamper på traileren til lysdioder INDSTØBT i silikone. I silikonen indbygges kredsløb med: trådløs modtager, tænd-sluk kredsløb og batteri back up.
3: Det 7 polede stik nu "UDEN LEDNING" ombygges til trådløs sender INDSTØBT i silikone eller lignende.

Fordele:
1: Ingen lamper kan smadres
2: Ingen forbindelses ledning der kan rykkes i stykker
3: Ingen pærer der springer.
4: Ingen tæring indvendigt i lamperne der bevirker dårlige forbindelser.


Hvormange håndværkere i Danmark kunne ikke spare købs udgiften til dette system i sparede bøder (for at køre uden lys)

Så kære trailer udviklere - her er en gratis ide fra en fortvivlet trailer ejer. Jeg er i hvert fald kunde til et sådant system om det fandtes.


MVH
CRU

PS: er der andre der mener dette "fremtids system" er en god ide, vil jeg sørge for at Brenderup og Variant får et link til denne side.

Kun perfekt er "godt nok"

Annonce
Skal stoplyset lyse konstant?

Skal blinklysene også blinke konstant?

Hvad med baklys og tågebaglygte for de trailere, der anvender dette?
Var nok klar over at den fortjener en lidt nærmere forklaring.

Under traileren eller i en af lygterne integreres en trådløs modtager, der får strømforsyning fra generatoren i hjulet. Denne modtager har så et vist antal koder den forstår som forskellige funktioner. Hvis den modtager en "kode 1" skal den blinke med lygten for venstre blink. Hvis den modtager en "kode 2" skal den blinke med højre lygte. Hvis den modtager en "kode 3" skal den tænde for positionslyste. Hvis den modtager en "kode 4" skal den slukke positions lys.OSV. Alle lamper på traileren skal selvfølgelig forbindes på trailere for at kunne styre alle lamper.

De modtagne koder udsendes fra senderen, monteret i hanstikket som er monteret i bilens normale trailer tilslutning. Denne sender forsynes fra den 12 volt der er tilgængelig når bilen har tændt sin positionslys. I nogle enkle lande i EU er der stadig ikke kørelys påbudt. Systemet kan så indrettes om nødvendigt med et batteri der bliver opladet af en "tilfældig" 12 volt ud fuktion på stikket. Sender- modtager er selvfølgelig "parret" ab fabrik så der ikke kan ske sammenfald i styringerne.

Da jeg har oprindelse i elektronik branchen er jeg overhovedet ikke i tvivl om, at et sådant system kan udvikles og masse produceres til en MEGET lav pris. Det største problem er at få fabrikanterne af aksler til industrien (eks. tyske AL-KO) til at implementere generatoren. Der kunne godt opfindes et alternativ MEN løsningen ville aldrig blive så smart som hvis det er indbygget i nærheden af hjullejerne.

Ja det var en lang "smøre" håber det er lidt mere spiseligt nu. ? smile

CRU

Kun perfekt er "godt nok"

Det lyder nu mere kompliceret end det nuværende simple system med et stik og en ledning. Du mangler nemlig stadig, at der i traileren er indbygget en akkumulator, for den skal vel også kunne lyse og frem for alt blinke når den holder stille.

Hvis traileren blev fremstillet, tvivler jeg på, at den ville opfylde betingelserne for synsfri sammenkobling, så det ville være de færreste, der kunne anvende den.

Problemet bunder vel i virkeligheden i at nogle fabrikanter af trailere anvender de billigst mulige lygter, hvor pærer rasler løs for et godt ord. (Har selv en sådan). Andre f. eks fabrikanter af campingvogne og til dels hestetrailere kan godt finde ud af at anvende kvalitetslygter, og så er der slet ikke noget problem længere. (Har også en campingvogn af denne slags).
Jeg kender udemærket godt en campingvogns lamper, har selv indtil for 2 år siden haft en sådan. Brugen af disse er desværre IKKE sammenlignelig med en daglig professionel brug ved en dansk håndværks mester, hvor mange forskellige medarbejdere mange gange om dagen benytter sig af forskellige trailere. Her kommer enhvert lampeglas til kort, og ledningerne er altid for korte. De er som regel hevet halvvejs i stykker.
At du som privat mand med nogle få timer på vejene med din campingvogn ikke oplever problemer er da klart, men forestil dig lige at din campingvogn dagligt kører danmark rundt i 8 timer, men en potentiel ny chaffør hver dag smile

Derudover er det med nutidens ekstremt lave strømforbrug, meget let at indkorperere en simpel batteri back up, og forholdene i forbindelse med syn burde ikke volde problemer.

Er der nogle investorer klar ?

MVH
CRU

Kun perfekt er "godt nok"

Nu er vi i et forum som hedder Lav det Selv. Det er nok ikke tilrådeligt at begynde at ville udkonkurrere AL-KO og du selv er inde på, at det kræver at AL-KO indbygger dynamoen, så er der vist ikke brug for den store investering. Da ideen i hvert fald er originel, så prøv i stedet at få patent på denne, og prøv derefter at sælge den til AL-KO, der er den absolut største fabrikant på området. Med hensyn til synsfri sammenkobling vil det nok også være lettere for AL-KO at få ændret de gældende bestemmelser her og i udlandet.

Held og lykke med projektet!!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis