Forbandt ??

Vi er ved at bygge nyt hus og i den forbindelse vil jeg hører om i ved hvilket forbandt der er mest almindeligt at mure med og evt. hvorfor ?

Evt. links til eksempler på forbandt.

Jeg er blevet tilrådet at det bliver muret i vildt forbandt da det skaber et godt spil hvor der ikke er nogle genkendelige linier på facaden, hvad siger i ?

Mvh

Jack

Mvh

Jack !
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Se de mest almindelige forbandter på: http://www.mur-tag.dk/muc/udfoerelse/forbandt.m.htm

Her kan du også læse om dem.
Løberforbandt 1 er vistnok den mest brugte til alm. byggeri.
½ stens løberforbandt kalder murerne i min omgangskreds for staldforbandt, gæt selv hvorfor.
Krydsforbandt er de ikke glade for at murer på akkord, og sikkert heller ikke på alm. timeløn, da der er mange ½ sten at mure i, altså dobbelt så mange håndteringer af sten.

Hvorfor må der ikke være genkendelige linier på facaden, jeg synes selv det er flot med linierne, det kræver selvfølgelig en murer der kan sit håndværk, lidt for store unøjagtigheder, og linierne knækker og det er ikke pænt, og så kan det selvfølgelig være på sin plads med vildt forbandt. Men dette er jo bare min mening, der er jo helt sikkert nogen der mener noget andet. wink
Dette er min helt personlige holdning:
½ stens forbandt er ikke kønt. Man kan også komme i problemer hvis det ikke passer med en halv sten ved false.
I gamle dage blev alt muret i krydsforbandt. Det er efter min mening et af de kønneste. Løber1 er vore dages krydsforbandt. Fordi man i kopskiftet har udskiftet kopperne med løbere. Ellers er de ens. Det skyldes ganske rigtigt at det tager længere tid med vore hulmure. Ved massive mure (som tidligere) blev stenene jo blot lagt den anden vej, og betød derfor ikke det store.

Skal du selv mure det???
Nej jeg er er murarbejdsmand når jeg har ferie og efter arbejde smile Min svigerfar bygger huset med hjælp fra en murer. De nævner forskellige forbandt og jeg vil jo godt have det "flotteste" valg. Utroligt så meget der skal tages beslutning om smile

Kigger lidt på løber 1

Mvh

Jack !
Nogle der har eksempler på hvordan de forskellige ser ud på rigtige billeder ? Evt. bare løber1

Mvh

Jack !
Hvis du er murarbejdsmand må du da 100% ha set løberforbandt 1 !!

Eller gå en tur i nabolaget der er 100% nogle huse med det forbandt.

Reglen er kort.. 3 frem og 1 tilbage.. hver 4 skifte går altid igen dvs. tager du 1. skifte og 5 skifte burde det være det samme.. så for at finde "koden" i et murværk skal man bare kigge på 4 skifte.. S håber det til at fatte.

Et godt forarbejde, samt ordentligt og rengjort værktøj er alt.

Husk: Man kan lige så godt gøre det rigtigt første gang.

Mvh. Mureren wink
Annonce
Ja, løberforbandt 1 er en mulighed, men hælder måske mere til vildt forbandt for at fokusere på stenene og ikke have linierne.

Er der nogle regler for vildt forbandt og er det det samme som munkeforbandt ?

Mvh

Jack !
Den må bare ikke løbe mere end 7 gange i studs fugerne ! S men normalt bruger vi jo ikke "vildt forbandt" i DK så den med de 7 gange er fra Tyskland har noget med stabiliteten og holdbarheden af murværket at gøre.

Et godt forarbejde, samt ordentligt og rengjort værktøj er alt.

Husk: Man kan lige så godt gøre det rigtigt første gang.

Mvh. Mureren wink
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis