Gips-spørgsmål

Hej
Jeg har læst alle indlæggende omkring gips, men kan ikke lige finde nogle der kommer tæt på mine spørgsmål. (I øvrigt et godt forum. hvor jeg har fået mange tips og gode idéer fra biggrin)

Vi bor i et hus fra 1980, hvor vi er gået i gang med en total renovering. Mht. til loftet er der nu profilbrædder, som vi er i gang med at tage ned. Ovenover er der dampspærre (plastic), 20 cm. mineraluld og herefter gulv (værelser på 1. salen)
Vi vil gerne sætte nye profillofter op, men for at lydisolere - gips først. Aht. til højden er det ”kun muligt at opsætte 1 lag gips på spærene.
1. Ved I, om det så har en effekt?
2. Skal den nye dampspærre sættes over eller under gipsen?
(På gipsproducenternes hjemmeside tilrådes 2 lag) (Når vi når til 1. salen, havde vi tænkt os at lægge lydabsorberende underlag under nyt ”svømmende” gulv)

Med hensyn til gipsskruer, så har vi investeret i en gipsskruemaskine. Med den fulgte 1.000 gipsskruer på bånd.
3. Længde, montage på træ er ok, men er disse gipsskruer lige så gode, som f.eks. danogips’?
4. Vi skal sætte vådrumsplader op på et gæstetoilet, kan vi her bruge samme skruer?
Håber I har nogle erfaringer, I er villige til at dele.wink
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Det er en god ide med gips, gerne 2 lags som lyddæmpende konstruktion, men husk at det er meget vigtigt med en fuge langs vægge o.l. så lav en 10 mm fuge her.

Dampspærren er kun nødvendigt hvis du har skunkrum eller lignende over, men jeg laver den altid alligevel i den situation, og om du placerer den før eller efter gips, er lige meget.

Dine gipsskruer er sikkert OK (jeg bruger selv flere forskellige fabrikater).

Du skal bruge specielle vådrumsskruer til vådrumsgips.

Husk at etageadskillelsen skal opfylde brandkravene med hensyn til fastholdt isolering m.m.

Hvis i vil gøre det rigtigt godt, og der er plads, kan i lægge en gulvgips under det svømmende gulv på 1. salen, samtidig med trindæmpende underlag fra gulvleverandøren.

Held og lykke.
Tak for held og lykke biggrin
Mht. brandkravene: Fastholdt isolering: Gælder det også ved renovering? Og kan vi "bare" spænde metaltråd ud? Nu bliver isoleringen fastholdt af den gamle dampspærre. Med venlig hilsen Anne
Hej

Jeg mener faktisk at kunne huske, at kravet til fastholdt isolering var der, da jeres hus blev opført, og det ville under alle omstændigheder være fornuftigt at opsætte en 2 mm tråd pr 30 cm, da det jo er for at beskytte jer ved en evt brand.
Citat fra Orla Nautrup

Dampspærren er kun nødvendigt hvis du har skunkrum eller lignende over, men jeg laver den altid alligevel i den situation, og om du placerer den før eller efter gips, er lige meget.


Hej Orla... ville det generelt ikke være en god idé at lave så få huller i dampspærren så muligt?!
Hej igen

Jo dampspærren skal være så tæt som muligt, men i dit tilfælde vil der nok være lidt problemer ved lampestederne, men ellers betyder det ikke alverden at der er huller ved fastgørelser o.l. blot der ikke kan opstå træk/luftgennemtrængen.
Annonce
hej orla!

håber du kan svare på dette spørgsmål som omhandler problemstillingen omkring huller ved fastgørelsespunkterne. På mit loft ligger der isolering og dernæst dampspærre. Jeg sætter så 22x95 mm forskalling på spærrene og derefter gipsplader. Hvis jeg bruger 35 mm skruer (som danogips anbefaler) vil jeg jo komme ud for at dampspærren bliver hullet ved fastgørelsespunkterne. Ikke markant, men huller må der kommer når skruerne bliver forsænket. Hvis jeg omvendt bruger 30 mm skruer så opfylder jeg ikke danogips' krav til skrue størrelse. Jeg har ved et andet loft brugt 30 mm og indtil videre holder det fint, men skal nu igang med et nyt loft og vil jo gerne gøre det rigtigt. :p :p :p
Hej igen

Jeg anser det problemfrit at bruge 30 mm skruer, du kan jo bare skrue lidt tættere, men hvis du sætter dampspærren under forskallingen, så du skruer pladen fast mod dampspærren, mener jeg at du opnår et lige så godt resultat.
Hvor stor en andel benytter alm. gipsplader og hvor mange f.eks. fermacell fibergipsplader (forskellige mål, fx 100x150)? Jeg synes alm. gipsplader er store 120x244 og meget tunge (eller også er jeg for svag?). Jeg ved godt at man kan leje en gipspladehejser, men pladerne skal jo også flyttes rundt og lægges op på hejseren. Jeg er med på at en større plade koster færre skruer og nok også er hurtigere at montere, men hvad med fysikken? Eller er man normalt 2 mand om at håndtere de store gipsplader?
Hej igen.
Har lige været i tømmerhandlen for at købe profilbrædder og gipsplader.
Her mente ekspedienten, at profilloftet ikke måtte sættes direkte på gipsen, da der skulle være luft over træet.
Er det rigtigt?

Mange gdshilsnerwink
Anne

PS.:Er der nogen der har erfaring med www.billigtbyg.dk?
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis