Har du prøvet at slå for stort et "Gør det selv"-brød op?

Jeg er journalist på Ekstra Bladet og er ved at skrive nogle artikler om "Gør det selv"-projekter, som er gået galt.
Så galt at ejeren har været nødt til at tilkalde professionelle håndværkere til at udbedre skaden/situationen.
Her tænker jeg især på badeværelser, køkkener, lofter og el- og vvs-arbejde.
Det kan både være en akut situation eller ved et hussalg, hvor det pludselig er gået op for ejeren at hans arbejde ulovligt.
Kender du nogen, der har prøvet det?

Der kan jo også opstå det problem, at forsikringen ikke vil dække, hvis der sker en skade på grund af et "gør det selv"-projekt. Kender du nogen, som har prøvet det?

Samtidig kan det jo være svært at klage nogen steder, hvis projektet går galt - for man har jo selv lavet det.

Og hvordan synes du, at vejledningen er i byggemarkederne?

Hvis ja, må du meget gerne kontakte mig på 33 47 20 91 eller maile til mig på [email protected]

På forhånd tak!

Venlig hilsen
Gitte Kvist
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej smile

Besøgende på dette forum, spørger jo her INDEN de går i gang. Dvs. at der nok ikke sker mange fejl, i de besøgendes byggerier smile

Nej, det er nok de fleste her, der på et eller andet tidspunkt føler at de har taget munden for fuld. Jeg har da selv bandet mit byggeri væk et par gange. F.eks da jeg skulle lægge tag, blev jeg kun færdig med den ene del, hvorefter jeg ringede til en håndværker. Det er skam også det eneste jeg er gået død med og ud af et helt nybyggeri er det jo ikke meget. Det skal nævnes at jeg heller ikke er helt færdig endnu smile

Hvis du er ude efter "rigtige" akut-situationer, så kender jeg en der skulle have ny bordplade i køkkenet. Han skulle "bare-lige" skrue blandingsbatteriet af, men glemte at lukke for vandet. Det resulterede i at HELE lejligheden var oversvømmet, for der gik lang tid inden viceværten kunne få slukket for vandet. De skulle nu også have nye gulve mm. Det blev dog forsikringen der kom til at betale.

Angående byggemarkeder (Silvan, Bauhaus osv)så kan de fleste ekspedienters viden ligge på et meget lille sted. Man skulle jo mene at det er uddannede håndværkere der står og rådgiver, men det er det sjældent - de er jo for dyre at have ansat. I de mindre byggemarkeder/trælaster er det en helt anden sag. Mange af dem kan deres kram, og er der noget de ikke ved, så spørger de en kollega.

Når du en gang har fået skrevet din artikel, må du meget gerne lige skrive udgaven på avisen.

Mvh
ThomasB
Jeg vil give Thomas hel ret i at der oftest ikke er meget at hente fagligt hos ekspedienterne i mange bygge markeder !!

Jeg er ikke selv gået træt i projekter men man skal sikkert også huske på at tid er noget vi GDS'ere investerer med glæde i vores projekter. Jeg har set klamp rundt omkring og noget er lavet af håndværkere andet er lavet af folk selv. Faktisk er problemet med forsikringerne at de formodentligt dækker klam lavt af højt betalte "håndværkere", altså folk der jo bestemt ikke burde lave klamp..

Hvem har ikke også hørt om sminkede lig i bilbranchen... Det er også prof folk der oppererer i den branche..

Venligst Njord smile en glad amatør smile

MVH Njord
Jeg må da indrømme projekterne nogen gange bliver lidt for store, men det er vist mest fordi jeg har 1½ fuldtidsjob jeg går og passer i dagtimerne.

Rådgivning i byggemarkederne findes, men kun hvis du tilfældigvis får spurgt den rigtige.
Oftest er der tale om folk der ikke har ret meget forstand på de produkter de sælge.

Ånden i dette forum er, at alle svar et tilgængelige for alle.

Hilsen Per M. Friis

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Der er ikke noget arbejde der er for stort, hvis man sørger for at sætte sig tilstrækkeligt ind i det, og acceptere at det må laves om måske et par gange inden det er i orden.

Jeg selv brugte biblioteket, og læste de lærebøger håndværkerne skal igennem, og det gav mig viden men ingen erfaring. Den lærte jeg så på den hårde måde, og af og til måtte det laves om. Jeg er på kontor til dagligt, men fik dog muret læmure og udendørs pejs, som var "perfekt", for jeg rev 2 skifter ned når jeg aftenen inden havde muret 3 op, så naboerne grinede, men jeg fik til sidst mit ønske, og så pænt at ingen kunne sætte en finger på det.

Da min søster så hvad jeg havde lavet, gjorde hun præcist det samme hjemme hos dem - murede læmur, udendørspejs med høj rejsning, og jeg var ærligt talt imponeret, for hun er lærer på en kommuneskole.

Så jo, man kan hvad man vil, men jeg kunne da ikke drømme om ikke at spørge fagfolk, hvis jeg er inde og rode i f.eks. den bærende konstruktion i huset, for der vil jeg ikke nøjes med at læse, for ingeniør mv. vil jeg nu ikke læse til og risikere jeg har misforstået indholdet af, så meget hellere spørge.

Jeg har bygget nævnte læmure og pejs og ca. 60 m2 tilbygning i vinkel til et eksisterende hus, og eneste gang det virkeligt kunne være gået galt var, da jeg bestilte færdigbeton til gulvet, og kanonen spyttede det hele ud i hjørnet af den ene stue (i forskudt plan) - for havde jeg ikke haft en flink murer i nærheden til at hjælpe, ville betonen have brændt sammen (stivnet), for amatør kunne umuligt smide og køre så stor en portion ud og glatte af på så kort tid der var inden det størknede.

Mvh. JørgenE

PS: Du bør nok nævne denne side, for det er proff. amatører og en del håndværkere der svarer og hjælper os igennem, hvis der opstår et problem.


Mvh. JørgenE
For en ordens skyld, skal jeg lige nævne at JørgenE bruges når jeg spørger og svarer som amatør, og Jørgen er som administrator og "betaler" for dette forum, bare for der ikke sker misforståelser.

I starten skete det hele under "Jørgen", men det var meget misvisende, når jeg som amatør spurgte som administrator, så derfor besluttede vi for et par år siden, at sådan bør det forgå, og det virker fint.

Mvh. Jørgen

Med venlig hilsen

Jørgen
Annonce
Ja Jørgen og JørgenE
Det fungerer fint med din "splittelse"

Venligst Njord smile en glad amatør smile

MVH Njord
Hej Gitte

´Du efterlyser GDS projekter der er gået galt. I denne weekend har jeg netop modtaget en reklame fra EDC hvor de beskriver et GDS projekt der er gået helt galt. Her var der ikke taget hensyn til diverse tinglysninger og lokalplan krav..
Det endte med at man havde startet på at opføre et helt hus og faktisk var kommet meget langt da diverse indsigelser stoppede byggeriet..
Naturklage nævnet var og er ikke til at stikke i der var krav om 15 meters afstand til skoven, dette mål var ikke overholdt, der manglede ca 4 meter. Der var desuden forskellige andre ting ved byggeriet der ikke overholdt lokal planen, men disse blev dog dispenseret.

Hvad kan man så lære af det, JA man skal orientere sig ordentligt i forbindelse med lokalplaner og servituter.

Det sjoveste ved denne sag er så at den "stakkels" GDS'er der her har forbrudt sig mod forskellige lokalplaner osv. faktisk er en tømrer mester, med et pænt stort firma i Skive. Sagen er genne ca 2 år dækket fint af Skive Folkeblad og TV2 Midt/Vest.

Sagen endte i øvrigt med at fundamentet blev gravet frit og løftet op på et skinne system og herefter trykket hen på en lovlig placering på grunden..

MORALE tja det er bestemt IKKE kun LDS'ere der lave noget der ikke holder vand...

Så på nogen måder vil jeg gerne se denne "hetz" mod LDS'ere indeholde den vinkel at det bestemt også kan gå galt med håndværkere. FX står man også med håret i postkassen hvis/når en håndværker går konkurs og ikke har lavet andet end måske at pille taget ned osv.
Eller man som nybygger oplever et konkurs fra byggeselskabet. Det har kostet mange folk mage penge og meget gråt hår...

Venligst Njord smile en glad amatør smile

MVH Njord
citat:
Oprindeligt indsendt af njord:
Hej Gitte

´Du efterlyser GDS projekter der er gået galt. I denne weekend har jeg netop modtaget en reklame fra EDC hvor de beskriver et GDS projekt der er gået helt galt. Her var der ikke taget hensyn til diverse tinglysninger og lokalplan krav..
Det endte med at man havde startet på at opføre et helt hus og faktisk var kommet meget langt da diverse indsigelser stoppede byggeriet..



Jeg så godt "artiklen", og undrede mig lidt - tonen (hvis en artikel kan have sådan en) var, at det var kommunen/myndighederne, der var nogle stivstikkere, som kun havde til hensigt at genere den stakkels bygherre, men at den stakkels borger havde klaret skærene alligevel.

Men på det du skriver lyder det jo som om han godt kunne have forudset problemerne - måske var der endda tale om et bevidst forsøg på at bryde reglerne og så satse på tilgivelse i stedet for tilladelse?

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Til Ekstra Bladets journalist, vil jeg svare, jeg har aldrig taget munden for fuld, ligeledes har jeg givet råd og vejledning til mange selvbyggere, som ligeledes har kunne besigtige mine projekter.
Jeg har selv bygget sommerhus, solgt nu, og parcelhus, dette er også til salg, nu vil vi selv bygge et træhus med 1 sal, alt incl.
Jeg har selv svendebrev som elektriker, og automekaniker, mine vejledninger har jeg fået fra byggepladser i Danmark Norge, ved at give en øl til håndværkere, kan man købe det mest utrolige, råd ligeså.
Hej Thomas og andre !

Jeg vil ikke gøre mig til dommer over hvad der evt var intensionerne, men det er et område hvor der har været reguleringer igennem de år der er blevet bygget parcelhuse, siden midt 60'erne. På grunden hvor Steen Ginnerup byggede var tidligere en lade, den er nu fjernet og han har på grunden opført sit nye hus, huset er et hus i meget moderne stil og
adskiller sig meget fra andre huse i området. Han har ikke opført det nye hus på det gamle fundament, så det kan heller ikke blive en formildende omstændighed.

Jeg mener at have læst i min egen byggetilladelse at jeg selv var ansvarlig for at overholde de klausuler der var pålagt min grund og at byggetilladelsen ikke nædvendigvis garanterer at disse er overholdt. Men en sådan ting må man forvente at en erfaren bygmester, vel den 2. største i Skive området, kendte og derfor vil overholde. Eller må man jo frygte at enhver bygmester gør som det passer ham og at det herefter er bygherren der står med problemerne..

I dette tilfælde var det så den samme person.
At byggeriet lå stille i ca 1,5 år skyldtes såvidt jeg husker at Steen kørte retssag mod kommunen og nåske også naturklagenævnet. Han kunne jo straks have gjort som naturklagenævnets indsigelse pålagde ham nemlig at flytte huset de ca 4 meter.

Eller endnu bedre at han havde undesøgt sagen grundigt inden han startede op på projektet.

Et stort eksempel på at det bestemt IKKE kun er LDS'ere der laver fejl engang imellem, også meget erfarne håndværkere og entrepenører kan lave grove fejl.

Sjovt nok er der heller ingen tilbagemeldinger her fra brugerne på at de selv er kommet galt afsted. Men mon ikke det kendtegner den erfarne LDS'er at man sætter sig grundigt ind i tingene inden man starter op på et projekt og derved oftest undgår de store fiaskoer. Og som Jøgen skriver er villige til at lave det om hvis det ikke var helt rigtigt første gang.

I øvrigt kan jeg suplere med at jeg adskillige gange måtte gribe ind da håndværkerne var igang med at støbe fundamentet til mit hus. Der var fx ikke rømmet nok sand væk under isoleringen til at beton laget kunne blive i den rette tykkelse. Men de kom igang og blev meget sent færdige den dag. De havde også "glemt" kant isoleringen, men måtte så til gengæld skrære en fyge op siden og lægge en kanisolering ned. Heldigvis havde jeg krævet at der blev et klap lag og siden et slidlag på gulvet og derfor også den ekstra tykkelse.
Gulvafløbene var heller ikke placeret efter tegningen og måtte lige flyttes. Der var ikkel avet afløb fra tagrenden på bagsiden af garage fundamentet - igang igen. Afløbet under den udendørs vandhane manglede ogs - igang igen.

Jeg er desværre overbevist om at hvis man ikke følger sit byggeri meget nøje og har sat sig grundigt ind i tingene så vil der forekomme en del af dette sjusk og hvem bliver oftest hængt ud ?? Det er den glade amatør der ikke har den faglige indsigt man burde kunne forvente enhver prof håndværker er i besidelse af.

Tilgengæld vil jeg sige at jeg også har stor respekt for de håndværkere der laver et gpodt og solidt stykke arbejde. Stor respekt til dem.

Som en sidste krølle på historien på ham der støbte fundament, han har ikke flere opgaver for min bygmester, efter det sjusk ham nåtte rette op på mit byggeri. Han havde også lavet støbe arbejde på et andet byggeri i mit kvarter, her havde de også en masse problemer med fundamentet. Og disse blev langt værre da deres bygmester gik konkurs inden byggeriet kom rigtigt igang. Da kokursen stoppede var der et fundament med en del fejl og indermure der var delvist rejst. Herefter lå byggeriet stille i ca 6 måneder... Det er ikke sjovt at være udsat for en oplevelse som denne.

Venligst Njord smile en glad amatør smile

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af njord (den 24-03-2003).]

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af njord (den 24-03-2003).]

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis