forfra hver gang!

Hej
Har skiftet min gamle kassete radio ud i bilen og sat en ny smart en i med cd. Men jeg kan ikke få radioen til at huske radiostationerne. Hver gang jeg starter bilen nulstiller jeg radioen. Hvad gør jeg lige..?
Bilen er en polo classic fra 97 og radioen er en branford.

Jørgen
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lyder som om den mangler en konstant-strøm, så den taber al strøm når du tager tændningen

Med venlig hilsen

Fladder
hvad skal der til for at det virker?
______
VH. Jørgen
Hej

Det er ikke så vanskeligt. Din nye radio skal have permanent spænding, det er sikkert sådan at det skal have stel (minus) og 2 slags plus. Den ene tænder med tændingen og den anden er permanent plus som kun sørger for at radioen kan huske indstillinger. Der er flere måder at klare problemet på. Hvis ikke du allerede har et lille multimeter køber du et i det nærmeste byggemarked (til 80 kr) afmonterer multistikket bag på radioen, slukker for bilens tænding og så måler du igennem hvilken ledning der er permanent plus. Den ledning skal så tilsluttes det rigtige sted på radioen, Det står altid i manualen, men nogle gange har jeg oplevet. at det også stod på bagsiden.
Hvis du mod forventning ikke kan finde permanent plus i nærheden af radioen er det også en mulighed at trække en ledning fra bilens batteripol (gennem en passende sikring) på til radioen.
Held og lykke

mvh Anders
Citat fra Jøren Linde

Hej
Har skiftet min gamle kassete radio ud i bilen og sat en ny smart en i med cd. Men jeg kan ikke få radioen til at huske radiostationerne. Hver gang jeg starter bilen nulstiller jeg radioen. Hvad gør jeg lige..?
Bilen er en polo classic fra 97 og radioen er en branford.

Jørgen


Har 97'eren ikke DIN-stik? .... HVIS den har er det sandsynligvis fordi VW er nogle tosser og ikke laver dette helt ens, hvorfor du kan købe en overgang, hvor den bytter om på to ledninger og så virker det. Jeg mener du kan finde denne overgang i f.eks. electric city / elgiganten og lignende, hvor det direkte står den er beregnet til VW

Men man kan selvfølgelig også bare klippe i ledningsnettet og

mvh
Christian - handyman? alt er relativt!
simpelt, efter iso stikket sidder der en rød og en gul ledning. Den gule er en tændingsstrøm, dvs. at radioen slukker hvergang du tager tænding af bilen. Så sidder der en rød som er en klemme 30 (konstant + ) den er ikke tilkoblet noget. Nu ved jeg ikke lige hvilket mærke din nye radio er, men der sidder garanteret kabelsko på fra fabrikken så du kan forbinde den konstante + med den gule ledning. Skriv hvis der er noget du er i tvivl om. Så skal jeg lige luske ned og se de korrekte ben numre i stikket, fordi så er det ikke værre end du lige klipper kablet over, og samler dem med en muffe.
Har prøvet alt nu, synes jeg, men den kan stadig ikke huske. Har haft sat konstant til både rød og gul, men strømen forsvinder stadig når jeg starter bilen. Har også prøvet hvor de var sluttet til hver for sig, og har byttet om på dem også. Altså den røde og gule ledning fra radioen.(sad en sikring på hver, så jeg byttet om, ved dem).. ved ikke helt hvad de ISO og DIN – stik er.. men har vedlagt et billed.

http://peecee.dk/?id=50537
Du siger, at indstillingerne forsvinder når du starter?

Hvor tager du konstantspændingen fra? Måske går den igennem et relæ der slår fra ved start (lige som bla. lyset gør)? Hvis du har et voltmeter kan du nemt konstatere dette.

Ellers, prøv at sætte tænding på, indstil en kanal og sluk. Vent lige 10 sekunder og sæt så tænding på igen uden at starte.

Hvis den husker kanalen er det rigtigt forbundet, du har bare ikke den rigtige konstantspænding. I så fald, træk en ledning ud til batteriets pluspol med en sikring tæt ved batteripolen.

Nemlig ja.

/Thomas
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis