Etablering af et trappehul, samt udveksling af et spær

Nu har jeg "surfe't nettet tyndt" og har ingen brugbar information fundet, så nu vil jeg prøve her, hvor det lader til at rigtig mange finder svar på det meste! biggrin

Jeg bor i en 100 år gammel ejendom, hvor jeg som en glad 5.sals beboer nu har "knopskudt" og dermed osse har lejlighed på 6.sal/det gamle loft.
I denne sammenhæng skal jeg så ha' etableret en trappe mellem de to etager, men det er ikke helt så lige til som jeg havde håbet, da placeringen af trappehullet kræver at jeg permanent fjerner en del af et spær som nu ligger i vejen, og samtidig skal jeg ha' lagt et nyt et lidt længere inde på gulvarealet, til erstatning af det førnævnte.

Jeg har forstået at når man fjerner en del af et bærende spær, skal de tilbage værende "ender" fastgøres på de to nabo spær, men hvordan gør man det?

Så skal der som sagt lægges et nyt spær, men jeg ikke kan komme helt ud til ydre væggene, som normalt skulle bærer det nye spær, pga. en nyopført tagterasse på den ene side og gennemgående fjernvarmerør bag en nyopført gipsvæg i den anden side. Spæret er vigtigt at få lagt, da det skal bære loftet nedenunder og understøtte de ny gulvplanker ovenpå, men hvordan skal det fastgøres så det ikke bare hviler på loftet?

Jeg ved at det er meget indviklet confused, så jeg har vedhæftet et foto af det omtalte område, som jeg håber hjælper lidt på forståelsen. Jeg har med rød markeret den del af det spær som skal fjernes, med blå placeringen af det nye spær, og med gul et felt som illustrerer hvor trappehullet skal være.

Jeg håber meget på at der er nogen som kan hjælpe mig. :p
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Umiddelbart ville jeg mene man gør det samme som når man monterer fx et velux vindue og et spær er ivejen ,at man ligger en bro foroven og forneden imellem de 2 spær så man kan frit lægge det der ligger i midten resten af det midterste spær fastgøres så til broen foroven og forneden .
Hejsa

Ja du skal starte med at understøtte den bjælke som skal skæres væk. Den skal støttes i begge ender. sæt støtterne ca 20 fra hver ende af der hvor hullet skal være. støtterne kan lejes i velbeskafne tømmerhandler.
Dernæst anskaffer du dig 2 stykker tømmer, med samme dimension som de oprindelige (eller i hvertfald i samme højde og så minimum halvt så tykke som højden). Jeg selv har brugt noget 100x 200 m.m. da mine spærfødder målte 200x200 m.m.
De stykker tømmer skal kunne række fra den spærfod der ligger opad væggen og hen til det 3. spær herfra (altså det der er i bunden af billedet). Lænden er fra indersiden af det 1. spær og til indersiden af det 3. spær, målt stramt.
Så skal du bruge 4 bjælkesko som de to stykker træ passer til.
Så skal du bruge nogle lange beslagsøm (kamsøm) der passer til formålet (spørg i trælasten)
Nu har du hardware til at begynde at lave hullet.
Du skal forestille dig at de to stykker tømmer du har købt skal ligge vinkelret mellem de to øvrige spærfødder som den du skal skære over.
Du tager et stykke murersnor og spænder stramt ud fra den 1. spærfod og hen til den 3. spærfod i begge sider.
Så saver du spærfoden over (og det skal altså være lige, mål op med vinkel m.m.). Der skal være plads til tykkelsen af dit tømmer i hver side, sådan så du får de "løse ender" af den overskårne spærfod til at ligge ind imod siden på de nye stykker tømmer.
På spærfod 1 og 3 monterer du nu de 4 bjælkesko og bruger godt med kamsøm.
Nå kan du lægge de nye stykker tømmer ned imellem spærfod 1 og 3.
De "løse ender" af spærfod 2 skal nu ligge helt tæt opad de nye stykker tømmer. Her skal enderne gøres fast med enten bjælkesko eller nogle lange søm der drives igennem de nye stykker tømmer og et godt stykke ind i de "løse ender". De lange søm er nok nemmere, da det her kan være besværligt at montere bjælkesko som jeg forestiller mig det.
Færdigt arbejde... du kan nu fjerne dine understøtninger, og hvis det hele bliver hængede kan det holde......

Det er nok lidt kryptisk skrevet, men jeg håber det lysner lidt

Hilsen Kewin

 

Assumptions is the mother of all major fuck-ups !!!

Tusind tak for hjælpen og den nye illustration.

Jeg har bare lige et xtra spørgsmål til "kewinlund". Er det så stadig nødvendigt at lægge et nyt spær (den blå illustration på billedet)? Hvis det er, kan det så fastgøres mellem de to nye tværgående bjælker?

Endnu engang, tusind tak for hjælpen.

Mvh.
Sylvia
Citat fra Sylvia

Tusind tak for hjælpen og den nye illustration.

Jeg har bare lige et xtra spørgsmål til "kewinlund". Er det så stadig nødvendigt at lægge et nyt spær (den blå illustration på billedet)? Hvis det er, kan det så fastgøres mellem de to nye tværgående bjælker?

Endnu engang, tusind tak for hjælpen.

Mvh.
Sylvia



det er ikke nødvendigt ,da du fastgør tvær stolperne i de bærende spær ,imellem de 2 tvær stolper kan du montere en stolpe så du får den størelse på trappe hul som du skal bruge .
Citat fra jetdirect

det er ikke nødvendigt ,da du fastgør tvær stolperne i de bærende spær ,imellem de 2 tvær stolper kan du montere en stolpe så du får den størelse på trappe hul som du skal bruge .


Tak for hjælpen.
Citat fra Sylvia

Tak for hjælpen.



når du har fået lavet hul og lavet støtte spær må du gerne ligge et billed ud ,det er altid interesant og følge med i andres små projekter smile
Citat fra jetdirect

når du har fået lavet hul og lavet støtte spær må du gerne ligge et billed ud ,det er altid interesant og følge med i andres små projekter smile


Der går nok en uges tid før det er gjort, men jeg skal nok smide et billed herud når jeg når så langt. smile
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis