Afstivning under i-bjælke

Hej medlemmer

Jeg har købt et hus hvor de tidligere ejere har revet en bærende væg ned. De har så - helt efter forskrifterne - sat en I/H-bjælke op i stedet. Jeg har en kraftig fornemmelse af at den bjælke de har lagt op er underdimensioneret. gulvet på 1.salen giver efter, når man går deroppe, selvom jeg endnu ikke har flyttet ret mange ting derop endnu.

Nu vil jeg imidlertid gerne opbygge en gipspladevæg samme sted som den bærende væg stod. Min ide går på at jeg bolter en slags "soldater" under I-bjælken, og monterer dem med ekspansionsbolte nede i betongulvet. Derefter havde jeg tænkt at bygge gipspladevæggen op omkring disse soldater.

Mit spørgsmål går på, er der nogen af jer (der er fuld af rigtigt gode ideer), der har et forslag til hvordan jeg kan lave disse soldater. Skal det bare være jernrør jeg stiller op, eller skal det være firkant-rør - eller måske er det slet ikke en god ide med sådan nogle aftivere.

Nogen forslag?

Mange hilsner
Henrik
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
er det et betondæk der ligger på I-bjælken?
Eller træbjælkelag.
Hvis det er træbjælkelag kunne problemmet måske være at træbjælkelaget ikke har kontakt til I-bjælken?
tjah

hvis den tidligere ejer, har lavet noget ulovligt, skal han eller ejerskifteforsikringen dække. Og om han/de skal betale for en ny bjælke, kan de vel istedet betale for understøtning (med mindre du vil fremtidssikre).

Under alle omstændigheder, så står du med sorteper, hvis du selv laver noget ved det - der så ikke er godt nok, når du engang sælger

----------------------------
Hvis det ikke kan ryges, så er det ukrudt.
Hej Henrik

Et fornuftigt svar på dit spørgsmål, vil nok kræve nogle dimensioner på bjælken og et mål på det frie spænd den har.

Bærer den andet end gulvet (vægge)?

Med venlig hilsen

Fladder
Hold da helt op....

Tre brugere i blækhuset på een gang, god side denne her smile

Med venlig hilsen

Fladder
Hej Henrik B.

Den byggesagkyndige har gjort et notat om at overliggeren muligvis er underdimensioneret. Derfor er der ikke noget at komme efter ift. ejerskifteforsikring. Men det vidste jeg godt på forhånd.

/Henrik
Annonce
Hej Fladder

Som det er nu er det frie spænd knap 4,5 meter og I-bjælkens dimensioner er 10 cm bred og 15 cm høj, som den ligger nu, dvs inkl. den puds som ligger udenom.
Det nye frie spænd vil ikke være mere end 1,5 meter, for jeg vil beholde en åbning på 1,5 meter. Gipspladevæggen skal nemlig adskille en gang med trappe til 1.sal med min nye stue.

Jeg håber det hjælper

/Henrik
Så laver du nogle stålsøjler i din nye gipsvæg.
Eks. RHS med påsvejste top og bundplader med huller til fastgørelser.
Bank pudsen af den eksist. bjælke der hvor søjlen skal stå, og se hvordan det ser ud.
Hvis det er et HEB-profil kan der bores huller for montage til din nye stålsøjle.
Bunden af søjlen fastgøres til betondækket med ankre og ekspanderende beton.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis