sejler egenskaber

Hi jeg tænkte om der var nogle der havde en ide
problemet er at når jeg sejler (apollo 30 fly) og det er havblik skal jeg korigere hele tiden på ratet ved langsom fart 3-5 knob men når jeg sejler march farten ca 13-16 knob og der er en smule bølger (vind ca 5 sekundmeter) bliver den næsten helt umulig at styre den slår helt vildt ud ca 10-15 grader. jeg har en ven med samme bådtype som har skiftet styrecylindren uden held plus der er sat en luftskrue ind som er over cylinderen også uden held.
båden har en tamd 41 A med Z drev
jeg har tænkt på om det var en ide at montere et par finner bag på båden til at hjælpe med at holde retningen.
måske der er nogle der har haft samme erfaringer

lars
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Problemet ligger ikke i dit styresystem, men i bådens konstruktion der er for lidt køl på båden.
Du vil kunne afhjælpe lidt af problemet ved at monterer en skrue dysse omkring propeller på dit Z drev, det vil give en meget bedre styring.
Men et par langsgående finner i bunden vil hjælpe. det vil ikke hjælpe ret meget at montere finner på agter.
Problemet er manglende køl.

V.h Håndværkeren
Hej håndværker
tak for dit svar biggrin jeg forstår ikke lige det med skrue dyser omkring propel er det som et slags rør omkring skruen som der er nogle påhængsmotorer har? og jeg sad så og tænkte på størelsen på sådanne finner langs hele båden jeg ved det er på forsøgs basis men værd at prøve jeg tænkte på 5 cm høje finner måske var nok, jeg vil mene at det skulle gøre det?

lars
Citat fra lakrist

Hej håndværker
tak for dit svar biggrin jeg forstår ikke lige det med skrue dyser omkring propel er det som et slags rør omkring skruen som der er nogle påhængsmotorer har? og jeg sad så og tænkte på størelsen på sådanne finner langs hele båden jeg ved det er på forsøgs basis men værd at prøve jeg tænkte på 5 cm høje finner måske var nok, jeg vil mene at det skulle gøre det?

lars

Hej Lars.
Jamen det er da rigtigt opfattet, det er ligesom et rør rundt om skruen, det giver en mere precis styring nærmest som en stråle bagud, hvor den almindelige skrue sender vandet ud i en V formet lige efter skruen / propellen.
Dine finner i bunden der skal være rimeligt lange skal du forme så de buer svagt. det er lidt svært at beskrive, men det er højden af dem jeg mener.Hvis du starter med en højde på en cm. og så skære dem op til ca. 8 cm. midtskibs og så ned igen med afslutning på 1 cm.
Så vil jeg tro du får en båd der nærmest sejler på "skinner" du få så oven i købet en båd der ikke ruller så meget i sø fra siden.

Held og lykke med projektet.

Håndværkeren smile
[IMG]http://w[URL="http://img82.imageshack.us/my.php?image=5039232620x510al7xl.jpg"]5039232620x510al7xl.th.jpg[/URL]ww.lav-det-selv.dk/forum/[/IMG]

hej håndværker
ja billedet er måske lidt lille men jeg mener hvis du klikker på det får du et der er størrer.
hvis det lykkes vil du kunne se under vandlinen at der er 2 små finner ca 1 cm som i øvrigt er lavet netop som forsøg men de er ca 1 cm hele vejen så det jeg så må prøve når den er på land igen er altså at gøre den øverste som også er den yderste i bagenden af båden større som du beskrev (1 cm for og bag og 8 cm i midten)

jeg har ikke kontaktet nogen forhandlere ang. drev men du kan måske svare på om den dyse omkring skruen er noget der bliver lavet hos volvo penta eller skal jeg selv fremstille sådanne anordning?
glæder mig helt vildt til at se om det virker jeg kan godt lide at det kører på skinner (dog ikke lige pt)hehe

lars
Hej Lars.
Jeg kan ihvertfald se at du har køl på båden, så det undre mig faktisk at den sejler i zig zag, men det vil helt sikkert hjælpe med et par finner.
Jeg er ikke lige klar over om Volvo Penta laver dysser til deres drev, men så er der andre der gør det. Prøv at kontakte dem nede på Masnedø Marinecenter, der render et par stykker rundt dernede der virkelig ved noget om dysser.
Jeg er ikke så meget inde i hvad de forskellige motor numre står for, så hvor mange Hk. har din motor egentlig.
Apolloen er jo en halvplanende bådtype, hvilket betyder at der mindst skal 200 Hk. til for at få den op af vandet, ellers vil den netop zig zagge.

V.h Håndværkeren
Annonce
Hej håndværker
apollo 29/30 der er ens 30 har badebro fra fabrikken de er lavet med 130 HK fra start men min har fået ny motor i 1990 og tamd 41 A er en 200 HK turbo disel og den jeg sammenligner med en apollo 29der har samme problem. apollo 29 har også i 2004 fået en tamd 41 med 200 hk
det er sådan at jeg ikke lige ved hvornår den (halvplaner) men ved ca 13 knob slipper den kølvandet bag båden så jeg kan se trimflapsene bag på båden og der er motoren oppe på ca 2800 omdr.ved 3200 omdr. sejler jeg ca 16 knob og max omdr ca 3800 sejler jeg ca 22 knob hvilket er rimelig ubehageligt da jeg er nød til at trimme den ellers krænger den meget mod højre og det er selv om der er ligevægt
Jeg vil prøve at tage kontakt til masneø marinecenter og høre om dysser til drevet

på forehånd tak håndværker jeg skal nok holde dig undrerettet under vejs

lars
hej
nu har du jo anskaffet en båd med en sårbar konstruktion, ingen køl stor overbygning og styret med skruen. Jeg ville nok undersøge om der er slør i styringen nogen steder, fastgørelse af cylinder m.m. evt. prøve at dreje med drevet, det må ikke kunne bevæge sig. Sæt det under pres et stykke tid og se om det flytter sig, det må det ikke. Flytter det sig, er der noget galt med din ratcylinder. Der skal meget lidt slør til før båden ikke er styrbar. Jeg ved ikke om du kan trimme drevet op og ned, men du kunne prøve en anden hældning på benet, stævnen skal rejse sig lidt, og det er muligt at det er trimmet så den bliver nede, hvilket gør det svært at styre under fart. Det er skuens omdrejningsretning der får båden til at hælde, det er normalt, og du vil opleve at båden vil hælde imod vindsiden ved høj fart, fordi du må korrigere rattet for at holde kursen, således at du faktisk sejler lidt skævt, tænk på det, når du skal holde en retning over grunden.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
der kunne også efter års sejlads opstå træthed i befæstigelserne, således at den nødvendige stivhed er forsvundet, det er jo store kræfter, som skal fastholdes i den valgte position. du må altså bruge kræfter, for at finde evt. svagheder. nu skrev jeg jo at du skulle korrigere med rattet, glemte et øjeblik at du har flaps, og de er ikke til pynt.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
[Indlæg slettet]

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej lynæs
Først tak for dit inlæg
det du beskriver er ikke noget jeg har set efter, da jeg har en (lidelses) ven der netop har skiftet styrecylinder og monteret en ekstra udlufningsskrue for at eliminere denne mulighed dog uden held skal lige sige det er den samme båd og samme problem.
dog kommer jeg til at tænke på da du sagde slør så er der slør på drevet men det er hvis man tager fat i bunden under skruerne og trækker sidelæns så er der lidt slør
det skal også lige tilføjes at trimet på drevet er p.t. defekt (tror det er cylinderne) jeg er i øjeblikket ved at få trykprøvet pumpen jeg kan godt trimme drevet men som sagt går der kun et øjeblik så er drevet gået tilbage til -6 som er helt inde båden har mest fart i vandet ved -1 så det er vel der den skal blive altså ved et givent omdr. tal min ven sætter hans på 1 men det er vel noget med instillingerne på drevet (der er ingen foreskel på styringen om det står på -6 eller -1 det er kun på brændstoffet det ses da næsen er dykket lidt i forehold
skal lige høre ang. slør på rattet må der ikke være slør overhoved eller er det tilladt en smule 2-3 centimeter på rattet

lars
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis