Vesuv drejebænk.... kender nogen?

Det har ikke undgået min opmærksomhed, at der i dette forum færdes indtil flere personer, der har et indgående kendskab til metalbearbejdningsmaskiner.

Jeg har just erhvervet mig en sådan, nærmere præciseret, en metaldrejebænk af mærket Vesuv, som ifølge sælger skulle være fra 1938.
Sælger har ejet maskinen i en længere årrække, men har så godt som ikke benyttet den, og kan ikke fortælle meget om den.
Jeg går ud fra, at den er af dansk fabrikat, siden jeg ikke finder den omtalt på den fremragende side www.lathes.co.uk
Jeg ville sætte pris på, hvis nogen kan fortælle mig mere om maskinen, dens oprindelse, og brug af den.
En manual lader sig jo nok ikke fremskaffe. (?)

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
65 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Hans

Efter en hurtig søgning, så er det en dansk maskine, nærmere bestemt fra Vesuv fabrikken i Odense.

Mvh. Carsten.
Sådan en gammel drejebænk er et livsfarligt stykke værktøj, for en uerfaren bruger.....
Den har ikke en moderne drejebænks sikkerhedsfuktioner - skærme, bremse og lign.

Hvis du er helt uerfaren er det nok en god ide og få fat i en gammel maskinarb. eller smed der er fortrolig med gammeldags bænke
Så kunne han lære dig de fuktioner der er at lære og de forholdsregler der skal tages

Jeg vil vove den påstand at dette ikke kan læres fra en bog

Håber ikke jeg har skræmt dig - men en drejebænk af denne str. og alder er ikke hobbyværktøj

Med venlig hilsen

Fladder
Hej HansW

Ja sådanne en drejebænk er jo et samleobjekt, jeg selv er ved at få et museum op at stå for Vesuv drejebænke her i odense og ja det er rigtigt bænken er blevet lavet her i Odense.

Vi blev færdig med byggeriet til drejebænkene her i sommeren og har nu ialt 6 drejebænke fra fabrikken(hele samlingen)
Bænkene er i høj værdi vel og mærke hvis de er komplette samt det hele medfølger da det jo er svært at få dele til dem men stadig mulig !

Du er velkommen til at skrive tilbage på min mail
Tak for svar.
Fladder:
Tak for den utvivlsomt velmente omsorg. Men det går nu nok.
Det er sådan set ikke fordi jeg vil lære drejningens finesser via en bog. Det har jeg lært på Metalindustriens fagskole, og har også et par andre drejebænke i forvejen. Derudover arbejdede jeg som ung som maskinsnedker.
Her findes (fandtes) efter min mening også en del ikke helt ufarlige maskiner, så man risikerer der flyver løse fingre rundt i luften, hvis man ikke er påpasselig.
Det er specifikt denne Vesuv maskine og materiale om den, jeg er interesseret i. Jeg er forøvrigt også interesseret i oplysninger om gamle Nielsen og Winther maskiner. (Har allerede haft lånt deres 100-års jubilæumsbog på biblioteket.)

Stef:
Det lyder meget interessant!
Som andre har påpeget, skal sikkerheden jo være iorden.
Min maskine mangler de to skærme over remmene.
(Vedlagt et billede af en anden maskine med afskærmning.)
Kan du sige om min maskine simpelthen er født uden, i 1938, eller har en tidligere ejer bare forlist dem?
Findes der tegninger, så man evt. selv kan fremstille et par, der svarer til originalerne? (Jeg går ud fra dem på den blå er de originale)

Edit:
Bl.a. er jeg interesseret i muligheden for at skære metrisk gevind på maskinen, selv om ledespindlen er med tommegevind.
Tabellen på maskinen angiver kun hvilke gearinger/vekselhjul, der kan anvendes til Whitworth-gevind.
Nu har jeg imidlertid v.hj.a. et lille program fra www.lathes.co.uk foretaget nogle udregninger.
(Det krævede dog adskillelse og optælling af tandantal i den faste gearbox.)
Hvis andre skulle være interesseret er her resultatet i uddrag i et par tekstfiler:

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Annonce
jeg har en komplet vesuv,med alt udstyr og vekselhjul.den er med indbygget motor(trige)den har hovedlejer og gearkasse i lukket oliebad.centerer patronen er skruet på,motoren er koblet direkte på.hvad farve skal den have og en ca årgang
hilsen lars larsen
strynø
Med hovedlejer og gearkasse eri lukket olibad, må den være en del nyere end min.
Jeg er også meget i tvivl om farven. (Troede min havde været grøn, men har fået udtrykkeligt forbud af stef mod at male den med Hempels marinemaling "Volvo-grøn". smile )
Så jeg håber også på oplysning om den originale farve.

Vedlægger et par billeder af andre Vesuv'er:

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
min drejebænk er magen til den på det første billede,den har ikke noget model navne træk,jeg tror heller ikke den skal være grøn,muligvis grå.
er der nogen der kender til H.jakobsens,maskinfabrik,københavn,,HJ.jeg har en søjleboremaskine fra dette firma.jeg har et par bænke slibere(hedder de sådan) fra trige,den store på 2 hk er desverre til jævnstrøm,er det muligt at vikle den om til vekselstrøm.jeg savner også et forum for metalbeabejdnings maskiner,evt svejsemaskiner,,osv
hilsen lars larsen
strynø
Ja, Stef har nævnt, at min skal være mørkegrå. Jeg har prøvet at slibe lidt her og der for måske at komme frem til originalfarven, men får et noget broget indtryk! Så jeg venter til eksperten giver yderligere informationer.
Det er vist ikke så ligetil at vikle din jævnstrømsmotor om til vekselstrøm.
Måske kunne man undersøge hvordan anker- og statorviklingerne er koblet og koble dem om som en universalmotor. (Som f. eks. ses i en støvsuger)
Men pas på med omdrejningstallet.
Det enkleste er nok at sætte en ensretter foran. Ikke en brokobling, så får du jo netspændingen gange kvadratrod_3 over motoren.
Jeg ved ikke om det går.
Er din søjleboremaskine af den (old)gamle type med fladremstræk og trompetfod?

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Nu skriver strynø ikke hvad mærkespændingen er på DC motoren.
Men jeg vill absolut være glad for at have en DC motor til en værktøjsmaskine. De har masser af moment og er lette at regulere til andre omdrejningstal. Lav endelig ikke om på det!!

Ændring til universalmotor er en dårlig ide, omdrejningstallet er voldsomt belastningsafhængigt.

Hans, det brogede indtryk skyldes nok at du både ser lak og grunder når du sliber.

MvH,

Bent.
Der er yderligere 55 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også