Male på en gravsten? (dobbeltpostet)

Jeg har stillet spørgsmålet i hobby forum også, men tænkte, at da en gravsten jo står udendørs, var der måske nogen herinde som havde erfaring med noget lignende:

Vi har en gravsten, hvor skriften er hugget ind i stenen og derefter malet sort (eller hvordan stenhuggeren nu gør det)

Nu viser det sig så, at lysforholdene gør den sorte tekst næsten ulæselig, så vi vil meget gerne have malet bogstaverne op med sølv.

Er der nogen som har prøvet det? Nogen bud på hvordan det gøres, så det holder til vejr og vind? Meget gerne med detaljeret materialebeskrivelse.

Jeg er godt klar over at det skal holdes ved lige, men jeg vil ikke skulle male det op mere end max. en gang om året.

Kan det lade sig gøre??

Har lige købt hus efter 10 år i lejlighed, har brug for meget hjælp ;-)
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Zara

Jeg har stillet spørgsmålet i hobby forum også, men tænkte, at da en gravsten jo står udendørs, var der måske nogen herinde som havde erfaring med noget lignende:

Vi har en gravsten, hvor skriften er hugget ind i stenen og derefter malet sort (eller hvordan stenhuggeren nu gør det)

Nu viser det sig så, at lysforholdene gør den sorte tekst næsten ulæselig, så vi vil meget gerne have malet bogstaverne op med sølv.

Er der nogen som har prøvet det? Nogen bud på hvordan det gøres, så det holder til vejr og vind? Meget gerne med detaljeret materialebeskrivelse.

Jeg er godt klar over at det skal holdes ved lige, men jeg vil ikke skulle male det op mere end max. en gang om året.

Kan det lade sig gøre??


Det var godt nok et af de mere specielle spørgsmål.
Mit første spørgsmål må være, har du undersøgt om du overhovedet må male bogstaverne op på gravstenen, det har jeg nemlig aldrig hørt før.
Men jeg har hørt om at stenhuggeren tager stenen med tilbage på værkstedet for at restaurere den.
Og så kan du vælge at få lagt bladguld i bogstaverne istedet for malede bogstaver, så holder det også i rigtigt mange år.

V.h Håndværkeren smile
Jeg har to gange været på kirkegården og hente en gravsten, da min tidligere kæreste var maler og derfor velligeholdte famiien´s gravsten, det var ingen der sage noget til vi "lånte" stenen en uges tid.

Men jeg ved det tog hende temmeligt lang tid at finde frem til den rigtige maling som kunne holde til vind og vejr, på sådan en sten.

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Jeg har været hos en maler, som mener han har noget egnet maling. Jeg prøver det, og skal jeg male det op en gang om året eller måske hvert andet år er det også ok, det gør jeg gerne.

Har lige købt hus efter 10 år i lejlighed, har brug for meget hjælp ;-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også