Gulvarme 25 cm under gulv i nybyggeri ?

Hej.

Jeg er ved at få lavet en tilbygning til huset. Jeg er dog noget nervøs ved det håndværkerne laver.
Gulvet er nu støbt og der er lagt rør ned. De ligger ca 5 cm nede i betonnen.
Men fra toppen af betonne og op til hvad der hvor trægulvet stopper er der ca 18-20 cm.
Det vil sige at fra rørene og op til gulvet bliver der 25 cm !!
Det er da voldsomt at der skal varmes så meget beton op. I følge de vejledninger jeg har været rundt og læse anbefaler de 6-10 cm oven på rørene.

Hvad siger i ?

Slank
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Normalen er ialt 10-15 cm beton, hvor rørerne ligge cirka midt i. Jeg har hørt et eller andet sted at rørerne skal ligge minimum 3 cm nede i betonen for at sikre en god varmefordeling. Da beton leder varmen godt betyder det vel ikke så meget at rørerne ligger dybt. Den eneste ulempe er at systemet bliver meget "trægt" da betonklodsens størrelse gør at afkøling/opvarmning tager lang tid.
Hej

Du skriver at slangerne ligger ca 5cm nede i betonen, og at der fra top beton til óverside gulv på 18-20 cm.

Hvad er der i disse 18-20 cm ??

Støbes de senere fulde ? Altså så det gulv der er lagt nu blot er et klaplag og du slutter af med et "slidlag" på 18-20cm ( - planketykkelse ).

Som jeg ser det er der noget der ikke helt hænger sammen i din beskrivelse!

Det er vel ikke fordi gulvet skal ligge på strøer ?

MVH Njord
Lav det om mens tid er, vores slanger ligger også dybt nede. Varmen kan ikke kontrolleres vha termosater i rummet, der er en enorm lang reaktionstid. Og man bruger energi på at varme betonen op før varmen kommer vidre i rummet.
Sådanne noget som natsænkning må vi vinke farvel til.
Læg nye slanger oven det betaon der er lagt og glem de gamle.

 

Jeg har ikke snakket med Muren endnu. Skal have byggemøde på mandag.
Jeg ved derfor ikke hvad de vil lægge ovenpå, men jeg er ret sikker på at de vil støbe op til gulvet.
Så ja der bliver et cementlag på over 20 cm.
Min holdning er også helt klart at de må lægge et nyt lag rør til gulvvarmen sådan at højden op til gulvet bliver omkring 10 cm og ikke højere.

Bliver spændende at se hvad de siger...

Slank
Annonce
Hej

Har du ikke nogen tegninger af hvad der skal laves og hvilke materialer der skal anvendes til byggeriet ?

Hvis du ikke har nogen form for specifikationer, kan du måske få svært ved at gøre dit krav gældende ;-(

Hvis det er et større ombygningsarbejde du har gang i, tror jeg du skal overveje at hyre en rådgiver til at følge byggeriet og til at tage med til byggemøder for at se på sagen fra din side og varetage dine interesser.

Hvis det er mureren der står for byggeriet som sådan, er hans interesse jo at det arbejde der er lavet kan bruges og ikke skal laves om, en ekstra omkostning der kan falde på ham hvis det kræves lavet om. men er det ikke lavet fagmæssigt korrekt bør det jo ændres :-(

Så brug dagen idag til at få check på hvad aftalerne er omkring byggeriet. Og få fat i en rådgiver, check evt www.bolius.dk de kan være en mulighed for dig.

MVH Njord
Hov jeg har nok glemt at skrive at der er arkitekt på sagen. Han har lavet tegningerne/specifikationerne og styrer byggeriet. Det er bl.a. ham der har indkaldt til første byggemøde.

Jeg har mailet ham med problemet, og satser da helt klart på at han er enig. Han var ude og se det i sidste uge, hvor han ikke lagde mærke til fejlen. Så det gjorde mig jo lidt usikker.

men tak for svaret alle sammen, nu er jeg igen temmelig sikker på min sag.

Slank
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis