Montering af parabol?

Hejsa.

Håber der er nogen der kan hjælpe mig her.

Jeg skal have sat min parabol op, den skal være i 5 grader øst. Hvordan finder man det? Med kompas?

Vil i ikke fortælle hvordan den skal placeres generelt, tips osv.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din parabol skal pege direkte mod syd. Derefter kan du så pejle den ind mod 5 grader øst. Men det letteste er nok at købe en "sat-finder" evt i Harald Nyborg. Den laver en hyletone og når den har fundeten satelit bliver hyletonen højere.

Det er den absolut nemmeste måde at gøre det på.
Hejsa Morten

Nu er 5 grader øst positionen, hvor satelitten hænger, set i forhold til 0 linien der som bekendt løber gennem Greenwitch nær London. Det betyder at det IKKE svarer til 5 grader i DK. !! Jeg er sikker på at en eller anden kan udregne den eksakte kurs, MEN der er nok lidt "overkill" De fleste spejder kompasser er ikke så præcise alligevel.

Monter den pegende mod syd og sørg for at der er frit sigt i en elevation (stigning) på 25-27 grader op, lidt afhængig af hvor i landet du bor. Som tommelfinger regel, kan stigningen ret enkelt kontrolleres uden brug af fine instrumenter. Har du en forhindring i syd retning må denne kun være halv højde i forhold til afstanden fra parabolen. DVS. et træ der står 10 meter i sydretning fra parabolen må maks være 5 meter højt. ( det svarer rent faktisk til 22,5 grader, så der er indregnet lidt ekstra i tommelfingerreglen.)

Justering sker billigst med et tv og selvfølgelig modtageren monteret, så du SELV kan se billedet. Ikke noget med mobil eller råbe, så bliver resultatet for dårligt. Du skruer beslaget sammen, så den rammer 26 grader i elevation og dit monteringsrør er selvfølgelig i lod. Nu drejer du langsomt sidevis, indtil du finder signalet. Ved at dreje frem tilbage nogle gange omkring center og "lære" fingrene hvor begge yderpunkter er, har du nu mulighed for at placere den i midterpositionen. Når dette er gjort og boltene er strammet, gentages processer med elevations justeringen. Nu har du en "næsten" perfekt opjusteret parabol.
Det er selvfølgelig også muligt at benytte en såkaldt sat finder, men de fleste på markedet er af ringe kvalitet så enten slår de ud eller også er de helt nede, og det er lidt svært at se om man har ramt den rigtige sat. wink

Hvad angår montering bag et vindue, er det da testet muligt på egen krop, men du skal benytte en større parabol da signalet forringes lidt. Er vinduerne energiruder kan du godt glemme det. Filmen der polariserer varme strålingen ind i huset i sådanne ruder, dæmper også signalet for meget.

Held og lykke.

CRU

Kun perfekt er "godt nok"

Hejsa.

Vil lige komme med et indspark vedr. parabolmodtageres følsomhed overfor forhindringer.

Havde på et tidspunkt et hus i Rødovre, hvor man nemmest kunne montere skiven på et gelænder bag huset. Den skulle så kigge langs med huset og 'igennem' et par birketræer, det var intet problem den vinter, jeg satte parabolen op - men som foråret gik og der kom blade på træerne, forsvandt signalet mere og mere og til sidst totalt.

Det var ellers Astra-satelliterne, den tog, men selv tysk-synkroniseret, reklamefinansieret tv kan blokeres af birkeblade.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Tak for et enormt belærende indlæg CRU!!

Mvh. JørgenE
det er en god parabol forum. hvis jeg skal havde fanget en spiecel kanel, som hedder VTV4. skal parapol venne en spiecel retning?
info. Kanal VTV 4 (Vietnam)

Satellite: HOTBIRD 13E
TP Frequency: 12.207 H Mhz
Symbol Rate: 27.500 Ks/s > Så står der 27.500 3/4 hvad betyder det? en kamarat som har skrevet ned.

LND Type står på Universal. og hvad betyder LND ? og er det vigtig. ?
TP index: 73/99. <-- det ved jeg heller ikke rigtig hvad er.

Level 52%
Qualit 43%

håber jeg får gode helps

Ny menneske her ind :P .

Du kan evt. se Viasats vejledning, klik på det nederste banner i bunden for at komme til installationsvejledningen, du finder siden her:

http://www.viasat.dk/davia/opsaetning-parabol

MVH

Viasat
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis