Bremse "hænger"

Vores Opel Zafira er begyndt at larme lidt fra det højre forhjul. Det er ligesom det piver lidt, men hvis jeg trykker let på bremsen holder lyden op. Umiddelbart bremser den fint, men der er jo noget galt.

Jeg er lidt nervøs, når det har noget med bremserne at gøre. Er der nogen der har et bud på hvad der er kan være galt, og er det evt. noget man som almindelig læmand kan lave selv? Lyder det farligt, så vi skal skynde os at få det lavet, eller sker der ikke noget ved at der går et par uger?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu kommer det jo lidt an på definitionen af larm cool .

Har du tjekket om en lille sten er kommet på afveje ? Jeg har et par gange lusket en sten fri der er kommet i klemme mellem skive og skjold. Sådan en lille fætter kan lave en del spetakel i de regioner.
Er der ingen der har lidt forstand på bremser?????
Som sagt i nogle af de første indlæg, så kan det være en sten. Eller for den sags skyld andet skidt, skidt og bremsestøv osv. er de største syndere der for bremser til at hyle. Udover det, så kan det også være dine bremseklodser der er ved at være slidt ned. Normalt forbinder folk det med en "skurrene" lyd. Og jeg tror ikke at det er sådan dine bremseklodser lyder. Derimod tror jeg som sagt at de næsten er slidt ned, og så kommer der partikler fra selve klodsen ud i belægningen, men når du så træder på bremsen bremser du som sagt på resten af fladen som har belægning nok. Men igen, skidt kan meget nemt gå hen og blive svaret.

Hvis det er skidt, så er der ingen grund til at få det lavet, med mindre du selvfølgelig bliver sindsyg af larmen!

Hvis dine klodser er slidt ned, ja så siger det næsten sig selv. Hvis du bare har ca. 7 fingre skruet rigtigt på, er det ikke noget problem at lave det selv. Husk at rense alle anlægsfladerne grundigt. Smør lidt kobberfedt på anlægsfladerne på klodserne.
Hej Hans.

Uden det store kendskab til en Opel Zafir, er der stor sansynlighed for at lyden stammer fra en bremseklods der hænger en smule og derfor varmer skiven lidt mere end den burde. Prøv og kør en tur for derefter at føle på skiverne i begge sider. Er den ene mere varm end den anden så ved du hvor du skal lede. Pas på, de kan blive meget varme !

Tvivler faktisk på at vognen så bremser helt lige men ......!

Fejlen stammer typisk fra at "skinnerne" hvori/på bremseklodserne glider er dækket af gravrust og derfor skal rengøres.

Fejlen kan også stamme fra selve caliberen hvor stemplet går hårdt og derfor ikke er så villigt til at slippe skiven. Selve gummibælgen omkring stemplet er typisk defekt. Adskilles, rengøres og smøres eventuelt gummidelene udskiftes. Husk at bremserne SKAL udluftes før kørsel.

En sidste mulighed er en defekt bremseslange hvor en lille flig sidder og stopper for tilbageløb af bremsevæsken. Er meget meget sjælden men set før. Bremser SKAL udluftes.

Om du selv skal prøve at "fixe" dine bremser vil jeg ikke afgøre, kun nævne at det er nemt for os der ved hvordan. Valget er dit.

Mvh. Leif.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Tusinde tak for jeres svar. Jeg håber, at få tid til at skille det lidt ad her i weekenden - så vil jeg se, om jeg umiddelbart kan fikse det. Ellers må jeg en tur forbi værkstedet.

Endnu en gang tak for hjælpen.
Hvordan gik det så ?

Kun døde fisk flyder med strømmen rolleyes

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis