Afdrejede skivebremser - nu ryster rattet!

Idag nævnte en kollega at efter at han havde fået lavet bremser, og drejet skiver af på bilen, så ryster det nu i rattet. Selv har jeg også flere gange været uden for dette, men hvorfor opstår problemet, burde skiven ikke være plan når den er afdrejet ?

Thomas
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Sputnik

Idag nævnte en kollega at efter at han havde fået lavet bremser, og drejet skiver af på bilen, så ryster det nu i rattet. Selv har jeg også flere gange været uden for dette, men hvorfor opstår problemet, burde skiven ikke være plan når den er afdrejet ?


det ku godt lyde som om de ikke er drejet ordentligt af, eller er blevet skæve igen efter montering!, en anden mulighed er at et dæk er ude af balance, holder den op med at ryste når han bremser ?

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Citat fra Sputnik

Idag nævnte en kollega at efter at han havde fået lavet bremser, og drejet skiver af på bilen, så ryster det nu i rattet. Selv har jeg også flere gange været uden for dette, men hvorfor opstår problemet, burde skiven ikke være plan når den er afdrejet ?

Det kan skyldes at skiven er blevet for tynd, så den nærmest sidder og blafre !
Jeg kender problemet fra min MC, den var helt umulig at styre efter at den var blevet rettet af på skivebremseskiven, så jeg kan tænke mig at det er det der er problemet, det er iøvrigt meget svært at dreje af en skive så den bliver 100 % lige igen.

V.h Håndværkeren smile
for alle bremseskiver er specificeret et minimumsmål, som man ikke må komme under. Ofte er det indstøbt i den.
Hvis den er skæv efter afdrejning er det næsten altid fordi den ikke er vinkelret på aksen, enten under afdrejningen eller ved genmontagen.

Ved afdrejningen skal den være spændt op på lejernes koniske flader , eller mod en plan flange omhyggeligt afrettet , afhængig af skivetypen.

Der skal også bare lidt rust eller et sandskorn under en flange for at skiven bliver skævt genmonteret.
Citat fra Håndværkeren

det er iøvrigt meget svært at dreje af en skive så den bliver 100 % lige igen.

V.h Håndværkeren smile


Det burde ikke være et problem at dreje en skive af, så den ligger inden for 5/100, hvis det er det, så er der sgu noget galt med manden, der laver det...cool
Kender også problemet.
Min gamle Ford Sierra fra 84 rystede for et godt ord. Og Granadaen før den.
Det viste sig at være "kødbenene" der var slidte i ophængene.
De gamle Forder var meget følsomme på det punkt. Man kunne lige så godt skifte de forb..... kødben når den begyndte at ryste.

Den næste Ford Sierra jeg havde var fra 92. Den havde ikke problemet.

Kun døde fisk flyder med strømmen rolleyes

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis