Polske håndværkere

Jeg er ved at undersøge muligheden, at benytte polske håndværkere..
Derfor ville jeg godt høre om andres erfaringer, både fra dem der har håndværkerne ansat og fra dem der har fået noget arbejde udført af dem.
44 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Entreprise

Jeg er ved at undersøge muligheden, at benytte polske håndværkere..
Derfor ville jeg godt høre om andres erfaringer, både fra dem der har håndværkerne ansat og fra dem der har fået noget arbejde udført af dem.


Hør lige engang ! Vil du ikke have en ordentlig løn for dit arbejde, sandsynligvis vil du ikke røre en finger for mindre end 125,00 Kr. i timen.
Men du syntes det er helt i orden at røvrende naboen til 50,00 Kr. i timen

Skamme dig skulle du !

Håndværkeren mad
Jeg synes det er helt i orden med polske håndværkere.

Vi lever i en globaliseret verden. Hvis håndværkerne skal lære det på den hårde måde, så må det være sådan.

Hvis jeg kan give en polske håndværker mere i timen end han får hjemme, så gør jeg både ham og mig selv en tjeneste.

Jeg har desværre ingen erfaringer med polske håndværkere, men det var engang et indslag i Rabatten på DR1 om det. Så tjek DRs hjemmeside.


PS: Jeg arbejder selv med IT, og skal konkurrere med folk over hele verden. Fra Indien til USA, så mon ikke de danske håndværkere kan bruge lidt konkurrence........
mange af de polske håndværkere der arbejder i danmark er ikke uddannet på nær sammen niveau som det ses herhjemme. Ofte vil en polsk mure være rigtig godt til at f.eks. pudse (for alt bliver pudset i polen) men rigtig dårlig til at mure en væg så det ser pænt ud. Stenen ligger skæve, fugerne er ujævne osv.

En bekendt fik polske murer til at mure hans hus. Problemet var blot at de aldrig havde lært at læse en tegning, de murede super langsomt (det som en dansk murer lægger af sten på en dag to det min. 2 polske om at gøre) og så var det skævt..... Så de kom til at gøre en hel del af arbejdet to gange

I det store hele tror jeg nok han har været glad for arbejdet - men primært fordi der var aftalt en fast pris. Ellers havde det været det rene selvmord - altså rent økonomisk rolleyes

Desuden ved jeg, at mange af polakkerne her i dk aldrig ville kunne få arbejde på store projekter i deres eget land - dertil er deres håndværksmæssig kunnen simpelthen for ringe.
Da jeg skulle have lagt taget om fik jeg et tilbud fra et firma der brugte polske håndværkere og et dansk firma. Det viste sig at det danske firma var lidt dyrere, men tilgengæld slap jeg for at have en flok polakker boende i baghaven, og så var den danske håndværker tilmed medlem af Byg Garanti.
Annonce
Polske arbejdere har i mange år været (mere eller mindre) illegal arbejdskraft i Tyskland - med god succes. Og med de erfaringer, jeg gennem mine tidligere jobs har haft med østeuropæisk arbejdskraft, ved jeg, at man ikke skal skære alle over en kam. Der findes vanvittigt dygtige håndværkere i Polen, men ligesom i Danmark er der også mindre dygtige ;-)

Mit råd er:
Indgå en kontrakt med et firma, der kan fremvise gode referencer (helst i DK)
Lav en fast pris - med betaling når arbejdet er udført (evt. velbeskrevne delleveringer)
Ansæt en byggesagkyndig til at kontrollere arbejdet (hvis du ikke selv kan).

Vedr. deres arbejdstempo - det er jo som med sex. Det er ikke altid en fordel at have fart på!!! wink

Mvh.

Jan R.
Citat fra Håndværkeren

Hør lige engang ! Vil du ikke have en ordentlig løn for dit arbejde, sandsynligvis vil du ikke røre en finger for mindre end 125,00 Kr. i timen.
Men du syntes det er helt i orden at røvrende naboen til 50,00 Kr. i timen

Skamme dig skulle du !

Håndværkeren mad


Hvis altså man sammenligner lønnen med et de ville få i Polen, er lønnen ikke ringe endda.......
Kewin

 

Assumptions is the mother of all major fuck-ups !!!

Ja Håndværker: Kewin har jo helt ret, hvor mange ØK eller NOVO folk tror du der ville arbejde til den lokale løn i Indien,Afrika eller SydAmerika, nej vel, det er et meget svært spørgsmål,skal man lønne som i det land man kommer fra, eller som det land man arbejder i ? hvis det det sidste som du mener det skal være, så vil der ikke være mange danskere der arbejder i udlandet, ja og en inder kan heller ikke klare sig i Danmark for den løn han fik i Indien, så hvad er løsningen confused confused mvh Benny.

Benny N.
I BT idag er der en glimrende artikkel ang. de polske hændværkere..
Citat fra vatos

Jeg synes det er helt i orden med polske håndværkere.

Vi lever i en globaliseret verden. Hvis håndværkerne skal lære det på den hårde måde, så må det være sådan.

Hvis jeg kan give en polske håndværker mere i timen end han får hjemme, så gør jeg både ham og mig selv en tjeneste.

Jeg har desværre ingen erfaringer med polske håndværkere, men det var engang et indslag i Rabatten på DR1 om det. Så tjek DRs hjemmeside.


PS: Jeg arbejder selv med IT, og skal konkurrere med folk over hele verden. Fra Indien til USA, så mon ikke de danske håndværkere kan bruge lidt konkurrence........


Jeg er helt enig, men faktisk har jeg lagt mærke til at de danske håndværkere er meget konkurrence dygtige, jeg arbejder selv med en del polske håndværkere og det sker tit at de tilbud vi giver er ikke billigigere end de danske.
Der er yderligere 34 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også