Kan jeg bruge denne termostat som returventil?

Hej

Jeg er ved at indrette kontor i kælderen og har i den forbindelse nedtaget en radiator. Da jeg støbte nyt gulv i selvsamme rum valgte jeg at lægge gulvvarmeslanger ned i gulvet, så jeg kan få gulvvarme istedet. Så langt, så godt!

Spørgsmålet er nu: kan jeg bruge den termostatventil der sad monteret på radiatoren som returventil til min gulvvarme? Billedet skulle illustrere hvilken model der er tale om. Jeg er naturligvis opmærksom på "retningen" af vandet, men skulle der ellers være noget imod at jeg bruger den som returventil? Den var monteret på en ganske almindelig radiator på fremløbet.

De bedste hilsner
TheKrus
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Det kan du (helt ok )
En almindelig radiatorventil er uegnet som returventil, den føler på lufttemperaturen mens en returventil føler på vandtemperaturen.

Hvis du bruger din ventil vil du få stóre temperatursvingninger og højt varmeforbrug.

Hiolsen Aksel
Jeg takker for svarene - selvom de er mildest talt modsigende. confused

Ha' en god dag
En returventil føler på vandet
En radiatorventil føler på rumtemp.
Du skal bruge en returventil.
En radiatorventil til luft vil, hvis der i en periode eks. er et vindue åbent, blot åbne helt og varme gulvet op til fremløbstemperaturen. Hvis fremløbstemp. er høj vil du kunne opleve MEGET varmt gulv !!


En returventil lukker ikke mere vand i kredsen, end der helt naturligt bliver afkølet. Dvs at vandet skal være kølet ned til indstillingstemperaturen, inden det får lov at forlade kredsen. På denne måde risikerer du ikke at "svide" tæerne.

Hvis du overvejer trægulv er det regler for MAX temperatur på gulvet. Check evt. gulvets forskrifter.

//CRU

Kun perfekt er "godt nok"

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis