Bukh Dv20 diesel. Bliver 75 grader varm. Nå vi sejler med 1000 omdr.

Hej Alle!!!

Har et lille problem med Bukh Dv20 diesel. Den bliver meget varme når vi ligger og dørger med 1000 - 1200 Omdr.ca. 75 grader. Er der nogen der har en ide til hvad det kan være??? Impelleren fejler intet. Den køler fint ved 1800 omdr. og der over.



Håber der er nogen der kan hjælpe...


Mvh Mads
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej . Jeg kender ikke din motor, men det kunne være konstruktionen, men selvfølgelig ikke, hvis det er noget, der er kommet. Det er jo ikke den store katastrofe, da den lavere temp. jo kun er ønsket, for at undgå saltaflejringer, og dem skyller du jo væk, når den får lidt omdrejninger. Impelleren kan godt se fint ud, selv om den er slidt, og så er der impellerhuset, som også kan være slidt. Såfremt du opfatter det, som et problem, så få målt dit pumpetryk og spørg andre ,eller en mekaniker, hvad deres er, er trykket ok. er der et spørgsmål om gennemstrømningen, er der aflejringer i kølekanalerne, hvad gør gør du til vinterklargøring ?. Jeg lader min motor suge en frostvæskeblanding, som står i hele vinteren, og som efter fabrikantens oplysninger beskytter mod alverdens ting. Evt. saltaflejringer, som står i en motor, hvor vandet tappes af, udtørrer til en fast klump, som er meget vanskelig at opløse.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg bruger båden hele året. jeg lukker for vandet når jeg er kommet i havn efter en vinter tur og sikere mig at pumpen har fået pumpet det sidste vand ud af systemet. Jeg tænkte på om det kan være en forkert skruge der sidder der på, Det er en båd jeg lige har købt, men vand pumpen er ny renoveret. så jeg tror ikke det er den.
jeg må lige vide om den er ferskvands, eller søvandskølet. Det er i al almindelighed en skidt ide' at køre ret meget uden vand i pumpen, det kan den faktisk ikke tåle. Du må se at finde en anden måde at dræne din motor på, der vil osse stadig være vand i motoren, selv om pumpen har tømt tilgangen. Det vil osse nok være på sin plads at lade motoren køle af, inden du lukker vandet af, det kunne formindske aflejringer af salt.
Det vil nok ikke være muligt ud fra dine oplysninger, at kommentere på skruen. Du må finde en med samme motor og ca. samme båd. Men et tegn på for stor skrue, er anstrengt lyd, og sort røg,når den får lidt at leve af. desværre kan sort røg osse ha' andre årsager.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Lynæs.

Det er en søvandskølet. Hvad syntes du så jeg skal gøre i vinterhalvåret???


Mvh Mads
står der ikke noget om aftapning i din manual ?, der burde være aftapnings steder, også ved pumpen. Således at du er sikker på at alt vand er ude, min metode er nok for dyr, hvis du sejler tit.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Det kan jo også være at alt er ok, og det det er de lave omdr. der gør det, mange fiskerbåde var jo af samme årsag udstyret med en justerbar propel, så kunne man vælge et passende antal omdr. på motoren, og justere farten med skruen.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis