Drømmer om at bygge hus SELV

Hey alle sammen jeg har søgt på nettet efter folks erfaringer med at bygge hus selv men jeg finder kun folk som har haft en finger med i spillet (altså i sidste ende var det et bygge firma som stod for opførslen af huset)

Nå men jeg kunne virkelig godt tænke mig at vide noget om hvilke type hus der er bedst at bygge/bo i, hvilket hus der er mest økonomisk at bo i (el olign. besparelser).

min plan er at bygge et hus i sverige da jeg finder flest fordele ved det, så hvis der er nogle som skulle have nogle gode råd/tips hvad det ang. så ville jeg blive spuper glad, hvis de gad smide et link eller to ind .

og så kunne jeg godt tænke mig at høre om der er nogle der kender en gennemsnitslig kvm pris for byg SELV hus (det vil sige for opførsel af hus uden arbejds løn).

håber ikke i syntes jeg er langt ude for jeg har en kanon vennekreds som består af både bygningskonstruktører/ingenører, elektrikker, murer, vvs, og tilsidst men ikke mindst tømmere.. så jeg mener selv at det er en drøm, men en drøm som godt kan lade sig gøre med lidt vilje.
på forhånd super takrolleyes
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa Omi

Jég har da bygget selv, helt fra bunden.
Har dog benyttet mig af:

Bygningskonstruktør til at godkende/ren tegne
murer til opmuring af facadesten
tømrer til bærende bagvæg af træ og
oplægning af tagsten

Huset er når de sidste småting i garagen er færdig med:
bebyggelse 201 kvm og 56 kvm garage, heraf 18kvm isoleret værksted.

"træ"hus med gipsvægge, skalmuret med "gesims" og sorte betonsten. Alle vinduer døre er Kastrups plast miljø der er en "kopieret" dansk trævinduer. DVS. huset er "træbeskyttelses fri"
Indvendigt er det næsten "standard" indretning. 4 børneværelser på 16 kvm/ 2 bad/ stort køkken-alrum, derudover har vi valgt IHC control anlæg og centralstøvsuger.

Byggepris 1.150.000 Dkr incl haveanlæg/flisearbejde.
Herudover har grunden på 1870 kvm kostet 115.000 Kr. incl alle tilslutninger.


Udover dette har den sammenlagt kostet i omegen af 2200 timers fysisks arbejde. + en del "kontorarbejde" INDEN vi gik i gang !!!

Som det kan ses på grundprisen, er vi i Vest Jylland, men mon ikke materiale priserne er "næsten" det samme i resten af landet.
Det det gælder om, er at SELV "forarbejde" så meget som muligt. Eksempelvis har jeg selv fabrikeret 29 gitterspær, med en besparelse på 15000,- Kr med en arbejdsindsats på 40 timer !! = timepris på 375,- Så når du hører en håndværker sige "det kan ikke betale sig" så er det da rigtigt for en tømrers timepris vedkommende, men hvad med din egen. Hvor finder du et lønnet arbejde der giver NETTO 375,- i timen.

Kun perfekt er "godt nok"

hej, jeg har erfaret at prisen på et hus kan deles op i to kategorier. matrialer og arbejtstimer, og det er ikke skut helt ved siden af hvis man regner med at matrialerne udgør ca halvdelen af den totale sum. dertil kommer grund og tilslutning naturligvis. hilsen henning.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også