45 graders gipsvæg - hvordan ?

Hejsa,

Jeg er igang med at opsætte en gipsvæg imellem gang og badeværelse - til dette formål bruger jeg reglar til skelettet.
Væggen skal have et "knæk" på 45 grader (for at give lidt luft i gangen). Jeg har lavet skelettet i gulvet samt i loftet - men står nu og skal sætte de lodrette reglar ind der hvor væggen drejer de 45 grader. Hvordan skal jeg sætte dem for ikke at få et "svagt" gips hjørne? Findes der en decideret "opskrift" på sådan en væg der drejer ?

Mvh. Thomas Rasmussen
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Bruger du stål eller træreglar?

Det indv. hjørne er jo let nok, da der bare skal være to reglar i hjørnet. Det er det yderste, som er en smule mere kompliceret.

Hvis du har sat to reglar helt sammen i det indv. hjørne, mangler der jo noget på ydersiden. Her kunne du skære et stykke til, som passer til det udvendige smig, og så skrue det hele sammen, så du får et stift hjørne. Hvis du bruger træ, går der altså noget til her.
Alternativt kan du tage et stykke træ, som er lidt større i dimension på den høje led, og så skære både udvendig og indvendig smig på denne, og så stille den i hjørnet, der kan så godt blive lidt pladsmangel til pladerne på den indvendige smig.

Jeg ved ikke om der findes noget til 45 graders hjørner, hvis du bruger stålreglar, men her kunne den først metode evt. anvendes, og så med et stykke træ i mellem de to stålreglar, skåret til, så det passer med den udvendige smig, og selvfølgelig skruet til stålreglarne.

Håber det kan bruges.
Carsten.
Hej Carsten,

Jeg bruger træreglar. Jeg har egentlig gjort som du foreslog mht. det indvendige hjørne. Men måtte så stoppe da - som du også skriver - at jeg mangler et stykke på det udvendige hjørne.
Jeg tror jeg vil forsøge mig med at skære et stykke til som jeg kan skrue sammen med de 2 reglar til det udvendige hjørne. (jeg har det bare ikke så godt med at save så langet et stykke shocked)

Hilsen Thomas
Hej Thomas

Det nemmeste ville være, at bruge en rundsav stillet i smig, og så køre efter et land, hvis det er muligt, evt. en bordrundsav, hvis du har sådan en.

Carsten.
Jeg har netop fået at vide at der er lavet specielle skinner til netop 45 graders vinkler.
Så jeg vil i første omgang se om jeg ikke kan få fat i en sådan en.

Tak for hjælpen indtil videre shocked)

Mvh. Thomas
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis