motorkraft pr. ton båd

Hej alle.

Nogen der har en ide om hvor mange heste der skal et antal ton båd, altså en slags omregningsfaktor. Er der forskel på inde- og udenbords?

:o) asn
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Av av, det er et svært spørgsmål. Der er i "princippet" ikke forskel på en HK for en indenbordsmotor og påhængsmotor. Forskellen ligger i skruens rotationshastighed/størrelse/antal blade/stigning. Idelt kan du ikke komme over 15 kg. i pæletræk pr Hp. Dvs. skibet ikke gør fart men er tøjret til en pæl med en trækvægt imellem.

Jeg sejlede engang med en lille slæbebåd. Den kunne trække 3500 kg med en motor på 250 HP. Dvs. 14 kg. pr HP. Skruen var 85 cm i diameter og firebladet. Den roterede 450 omd. pr min. Skibet vejede i øvrigt ca. 20 Ton og kunne accelrere så kraftigt, at folk der stod på dækket og ingenting holdt fast i straks blev "lagt" ned. Hovsa, de minder, de minder Hi.

Hvis det var derimod var en påhængsmotor på 225 HP vil den ikke kunne lave et ret stort pæletræk da den har lille hurtigt roterende skrue. Grunden er at vandet begynder at koge, hvor skruen trykker på vandet (kavilering), sikkert ikke stavet rigtigt, dvs. lille skrue = lille trykfladeflade.

Konklution: En lille hurtigt roterende skrue er god til at sejle hurtigt og en stor langsomt roterende god til at trække.

Må man spørge dumt, om hvorfor du spørger ?

Endelig skal lidt flere "boller" på suppen hvis du vil have et skøn til en motor installation.

Du er hjertelig velkommen til at spørge igen hvis romanen er uforståelig.

Mvh. Leif.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
HEj Leif.

Ja jeg skulle nok have skrevet lidt mere. Situationen er at jeg har en motorbåd, stål, der vejer ca. 10 t. Der er en udmærket Ford 100 hk indenbors motor. Jeg kunne godt tænke med en udenbors motor, både til en gummibåd og som reserve til "den store" - blot som sikkerhed, hvis Ford'en skulle strejke.
Så det egentlige spørgsmål lyder, hvor stor bør en sådan udenbors motor være, når den kun skal bruges som "reserve" og derfor ikke skal være så kraftig at den kan "skubbe" båden med normal fart, som er ca. 8 kn.

:o) asn
Hej igen.

Ja, ok asn. Tja, hvis vandet er "fladt", ingen strøm og vindstille, vil den mindste påhængsmotor du kan opdrive sikkert få dig flyttet mindst 1 mil, men sådanne forhold møder du sjældent (læs aldrig) i den virkelige verden. Nå, spøg tilside !

Jeg vil foreslå dig at købe den motor du syntes er passende til gummibåden men nok min. 10 HP. Du kan jo prøvesejle "ekvipagen" med skibet på slæb og se hvor stor fart du kan gøre. Vil skyde på min. 3-4 mil ved moderat modsø og vind. Modstrøm skal du under alle omstændigheder sejle op. Du skal lige huske på, at der ikke skal bruges ret megen motorkraft, så lang tid du sejler så stille at vandet er fladt efter dig. Det er hækbølgen du bruger langt størstedelen af motorkraften til at lave. Faktisk sejler du op af bakke hele tiden (du hæver skibets næse), prøv at lægge mærke til det når du er ude på "fladt" vand en dag. Dit skibs mest økonomiske fart (længst på litteren) er lige før du aner hækbølgen. Man siger populært at det "koster" 16 gange så megen motorkraft at fordoble skibets fart når først hækbølgen er startet.

Hvad skibet vejer fysisk betyder mest for accelerationen. Skrogets form (evnen til at slippe vandet) meget mere når der ingen hækbølge trækkes. Bedst er et spidsgattet skrog, værst en flad hæk. Sejler du derimod med hækbølge er en flad hæk at foretrække da den bærer mere (du sejler knap så meget op af bakke).

ALT det jeg har skrevet, er gældende for et ikke planende fartøj !

Håber "foredraget" her, giver dig en idde om hvad og hvordan tingene hænger sammen, ellers spørger du bare igen.

Mvh. Leif.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej igen igen asn.

Glemte lige at ved 8 knob skal motoren være min. det samme som den indenbords. Sikkert også større !

Mvh. Leif.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis