Den optimale diesel-børnefamiliebil?????

Hey alle,
Ved faktisk ikke, om dette indlæg skal i "over hækken" (hvor den gamle bil ryger hen) eller i "lav-bil", da jeg er træt af at rode med gamle biler....

Så ny bil skal der haves, men mangler lidt "ikke-salgsbrochure/ikke-motorjournalist" input. Jeg kan - næsten - bilmagasinet og Motor de sidste fem år udenad ;-)

Mine krav er:
Plads til fire (heraf to børn på 3 & 6 - men 13 & 16, når bilen skal skiftes igen) og bagage til ferieturen.
Helst diesel - min. 100 hk/150 nm, men en sparsommelig benziner kan også gøre det.
Aircon - og pænt med komfortudstyr (en vw i standardtrim holder ikke!)
Holdbarhed - 40.000 km/år kræver, at den ikke holder for meget på værksted.

Hvad er jeres erfaringer? Holdbarhed? Brugsværdi? Værkstedsomkostninger?

Pt. er følgende biler med i opløbet:
- Skoda Octavia Ambiente 105 eller 140 hk, 300.000-325.000
- Peugeot 407 1,6 HDI - 280.000
- Citroen C4 1,6 HDI - 255.000
- Rover 45 cdti - 215.000 (restparti - gammel honda civic)

Købsprisen er ikke afgørende, det er til gengæld kombinationen af køreglæde og totalomkostninger.

Mvh.

Jan R.
30 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Skal jeg komme med et råd, så afgør selv om det er godt eller dårligt
Peugeot! jeg vil ikke lige kalde den for noget l--- men tæt på. Der er for mange elfejl, og HDIerne har nået den alder hvor de forskellige fejl fremkommer.
Har lige lavet en HDIer. Grusomt,! fødepumpen slides på komutatoren så små spåner (finere end filtret kan tage) går i højtrykspumpen, som derved ødelægges, samt slides dyserne hurtigere, og nye dyser koster bare 3500 stærke,
Så gange 4 + arb.løn m.m. tjaeeee .
Citroen kører jo vist med samme motorer, sååååeeee.
og rover er sikkert en udemærket bil, men i dit sted ville jeg nok tænke på Skodaen.

Mvh autoole
Hvad er der egentligt galt med Roveren ?
Eller med MG,eren der er en mere sporty udgave af samme vogn...
OK fabrikken er lukket, men når vognen skal blive på egne hænder er det jo ligegyldigt med en salgspris...
Men hvem har leveret teknikken og ikke mindst motoren til MG / Rover ?

Investeringen er jo ganske lille på Rover / MG, mens der er en pæn sum penge der skal lægges på bordet ved Skodaen som ekstra betaling....

Jeg har selv en Octavia fra 2000 den har nu rundet 219.000 km og er en stationcar med en 1,6 benzin maskine. Der har ingen mekaniske problemer været overhovedet. Service laves i garagen som det primære (olieskift, bremsere, osv.). Tandremmen skiftes på værksted. Og andet har der ikke været.

Så ingen tvivl om at mekanikken er OK fra Skoda. Men prisen på en diesel er lidt høj efter min mening. Og Benzinprisen nærmer sig jo alvorligt Dieselprisen ;-) Så efterhånden har du kun de ekstra kilometer på literen til at betale mer investeringen samt den højere ejerafgift. Samt risikoen for at du løber ind i dyre reperationer.

Hvis Pengene ikke betyder noget ;-) Så smut ned efter en Octavia stationcar i 140 hk udgaven.....

MVH Njord
Hej Jan

Mit bedste råd er at gå langt udenom Peugeot 307, har netop solgt min egen som jeg beholdt i 2,5 år (75,000km) Det er absolut ikke nogen "beholdebil" Havde flere el fejl, som dog blev lavet under garantien. Undervognen indeholder også komponenter som jævnligt skal skiftes. Derudover var interiøret heller ikke noget at råbe hurra for. Endeligt har jeg skiftet et utal af diverse pærer, nogen holdt under en måned! Har nu skiftet til en toyota avensis. Ved ikke om der kan være 4 børn i denne?

mvh Anders
Hej Jan

Prøv at læse hvad jeg skrev om min Avensis efter 14.000km
http://www.finddinbil.dk/readarticle.php?article_id=16

Nu har jeg passeret 37.000km og jeg er stadig rigtig glad for den :wink: Dem har måske ikke 30.000km serviceintervaller som flere andre efterhånden har det - men der skal jo ikke laves noget alligevel, hehe

Det passer så ikke helt, for jeg har fået skiftet sprinklerdysen til bagruden og Toyota DK er informeret om at den "vandrer" i 5. gearet, så HVIS det skulle blive et problem, så er gearkassen for deres regning.

Business-prisen på Avensis 2.0 D4D Wagon er omkring 60.000kr under listeprisen - så er den nede under 350.000kr lige pludseligt :wink:

mvh
Christian - handyman? alt er relativt!
Citat fra AndersKruse

Hej Jan

.. Har nu skiftet til en toyota avensis. Ved ikke om der kan være 4 børn i denne?

mvh Anders


Fornuftigt valg i øvrigt :wink:

.. jeg tror nu nok ikke han mener der skal være plads til 4 børn, men 4 personer, heraf 2 børn. Det kan Avensis'en så rigeligt håndtere.

Fandt i øvrigt forleden ud af at akselafstanden på Avensis alligevel er over 12 cm. større end på ny Octavia. Troede faktisk ikke det var så meget igen og det må betyde noget for kabineudnyttelsen

mvh
Christian - handyman? alt er relativt!
Hej igen

Jeg havde ikke lige set at det kun drejede sig om i alt 4 personer. Vil lige nævne at avensis stationcar har usædvanlig god plads på bagsædet. Udstyrsniveauet er ret højt. Brændstoføkonimien er ret god. Ligger nemt mellem 17 og 18 km pr l diesel. Toyota garanterer 3 år eller 100.000 km. Med den allerede nævnte flådeejerrabat kommer sådan en fyr på lidt mere end 350000. Dvs kun ca 40.000 over octavia o.l. I øvrigt har avensis også gode køreegenskaber. personlig mener jeg at de tåler sammenligning med passat o.l.

mvh Anders
Jeg ville aldrig være i tvivl om at handle en Skoda. Det er lange siden de er kommet sig over deres børnesygdomme.

Min forældre har en 1.9 tdi octavia - lækker bil, købt fra ny og kører som en drøm. 23 på literen hvis man som dem er på efterløn. ;-)

Min bror som har samme behov som dig har lige købt en magen til, bare brugt. Den blev handlet for 110000 og havde gået 230000 kr. Den kører stadvæk som en drøm. Man kan stortset ikke mærke forskel på den bil og den nye min forældre har. Der er intet rust og bilen fremstår super pæn selv efter alle de kørte kilometer.

Lim og dykker - så går det aldrig i stykker.

Anders - det var flotte km/l på literen du holder dig, er det udregnet på det faktiske forbrug eller kigger du bare på din boardcomputer, for den er i min lige til at lukke op og sk*** i, hvis du forstår ;-)

Der er en verden til forskel på gammel og ny octavia, Mikkel - men det er til den nyes fordel. Min påstand, jf. tidligere svar, er at den ikke er så stor som den umiddelbart syner

mvh
Christian - handyman? alt er relativt!
Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis