ny mur: mursten eller blokke

Hej medjer,

Inspireret at tidligere emne omkring antal mursten per m2, kunne jeg da godt tæke mig at høre lidt fordelene/ulemperne ved at bruge lecablokke istedet.

Med tiden skal vi have skiftet noget murværk (der er tale om udhuse) og for mig at se må det da gå hurtigere med leca blokke. Der skal ikke isoleres, og det hele skal efterfølgende pudses og kalkes.
Men er der tid og penge at spare ved at bruge blokke frem for mursten?

Hvad ville I gøre?


- Thomas
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er da helt klart tid og penge at spare ved at bruge blokke, ingen tvivl om det. Er det udhuse ville jeg ikke betvivle mig et sekund. Penge sparet er penge tjent......og det er jo ikke fordi der ikke er nok at bruge penge til som husejer smile

Mvh. Thomas

Mvh. Thomas
Har meget svært ved at se ulemperne ved leca-blokkene. De er måske knap så kønne, mens der bygge og ikke så flexible/nemme at tilpasse. Men ret beset en sundere konstruktion med indbygget isolering, og færre fuger...
Min murer er af den mening, at det jo ikke er rigtige sten....men at de giver en bedre bund for puds.....

Mvh.

Jan R.
Hej Thomas!
Vi bor her i Estland, vi byggede vores hus for godt 3 år siden, det er af lacablokke selvfølgelig med isolering imellem, noget af huset har struktur og noget silikat sten udenpå, vores hus er MEGET varmt og dejligt, og vi har jo lidt frost her imellem -12 og - 32, så jeg kan kun sige ja til at bruge lecablokke.
MVH
Preben41

preben

Hej Preben.

Ja, du må da kunne mærke hvad der er godt.

Forstår fortsat ikke, at den mest behagelige varme jeg har fået i et hus er på Island, hvor varmen sidder i loftet - der findes kun varmeelementer i loftet, og vinduer/døre ofte er åbne. Pragtfuldt hus (svigerfar/svigermors)

Måske er det prisen på varme - jeg kan ikke helt finde ud af det.

For ulogisk lyder det, men indeklimaet er i top lover jeg jer. Har det skønt når jeg er der - frisk uden at skulle pudse næse og snøfte - det går væk øjeblikkeligt når man kommer.

Mvh. JørgenE
Hej Jørgen

Mon ikke det skal tilskrives den megen, og sunde udluftning.
Ikke mindst er det jo nok også noget af den reneste luft der findes deroppe i nordatlanten...
Og ja at der er OK at udlufte i den mængde.. ja det skyldes jo nok noget med en meget lav varmepris.

Husker i øvrgt nogle venner der engang boede i en blok med varme i loftet... Deres underbo kunne rigtig godt lide at det var varmt.. ergp skruede han voldsomtop i varmen i hans loft... Og mine venner fik et dejligt lunt gulv og havde nærmest ingen varmeregning... de havde jo næsten lukket for deres egen varme.. Men det er jo en helt anden historie....

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis