Klinker uden fuge???

I forbindelse med et nybyggeri har vi købt nogle marmorklinker til badeværelset. Vi ønsker at lægge dem UDEN fuge således de er stødt helt imod hinanden... Klinkerne er skåret med skarp kant og "præcist"...

Er der nogen der har erfaringer i den retning?

Umiddelbart ser jeg et problem i den meget lille afstand der vil blive mellem klinkerne, hvor der kan trænge fugt ned. Findes der evt. en tynd lim man kan anvende imellem? Et alternativ kan være at efterbehandle med voks eller lignende for at undgå fugt mellem klinkerne...

Hvordan lukker jeg for fugt mellem klinkerne?

Derudover er der problemet omkring brusenichen hvor der skal være fald mod afløbet. Det kan nok blive svært at få alle smig til at passe...

I mange sydlige lande lægges klinker uden fuge hvorfor det må kunne lade sig gøre...

 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det vil naturligvis kræve stor nøjagtighed som du skriver... Og at få gulvet slebet bagefter er nok en god idé...

Men der er vel stadig et problem med fugt imellem klinkerne? Eller vil en slibning af gulvet lukke klinkerne med det materiale der bliver slebet af de andre klinker?

Hvis vi vælger at lægge dem MED fuge (2-3mm), hvordan undgår vi at den skarpe kant bliver generende? Skal jeg slibe kanten lidt eller satse på at lægge fugen plan med overkant?

 

M.h.t. faldet i brusenichen kunne du overveje et Unidrain-afløb - så skal du ikke skære i smig, men "bare" lave fald i én retning mod afløbet.
Hej,

-Sidder lige og læser jeres indlæg-
Har jo altid selv været varm fortaler for knasfugen. -klinkegulve uden fuger-
Synes det er imponerende flot med ´et samlet gulv, uden forstyrrende fuger. Mener iøvrigt at, det altid er fugerne der som er de første bærer præg af brug. (ældes uens)
Brusekabinen kan vel også laves med ensidigt fald til -Lang riste- Hedder det aqua-dræn eller hvad ?
Men...... Jeg må nok give knaldperle ret, i sine ret så fine indlæg omkring emnet.
-Man skal ville det gulv 100%, for at gå igang med projektet.-
Jeg mener ikke det er en umulighed, men tidskrævende ..som bare pokker..
Jeg vil ikke sidde og anbefale et marmorgulv-med knasfuger- som gør det selv projekt. - Det er en meget svær opgave.
-Men for den som vil og har tålmodighed er intet vel umuligt.-
M.h.t. fugt i de mikroskopiske fuger, klares dette normalt ved at tørre den overskydende lim ned i disse.
Herefter slibes gulvet sammen, og behandles med alverdens plejemidler.
Du skal gøre dig klart, at her skal bruges mange timer, og den færdige pris minimum skal ganges med 2. (slibning, plejemidler, nye afløb m.v.)
Men gulvet bliver så også -i en klasse for sig- Kald det eksklusivt.

Mvh retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Citat fra retro04

Brusekabinen kan vel også laves med ensidigt fald til -Lang riste- Hedder det aqua-dræn eller hvad ?


Det er det, Unidrain er :wink:
Citat fra Knaldperle


Jeg kan ikke forestille mig at det er muligt at lægge klinker i en bruseniche med fald uden fuge, med et tilfredsstillende resultat.


For lige at citere mig selv biggrin

Jeg mener selvfølgelig hvis man bare lægger klinkerne på almindelig vis.
Hvis man gør det med at slibe osv. kan det blive rigtig pænt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis