Hej alle
Ja - 230V installationer i lystbåde, er ikke sådan bare lige til at lave uden videre. Jeg har samlet lidt af jeres erfaringer/spørgsmål fra de ovenstående indlæg, og kommenteret dem efter bedste evne.
1.
Vi har indkøbt installationskabel, stænktætte stikdåser og div. samledåser
Man bruger aldrig kabler med stive ledere i skibe, kun kabler eller ledninger med bløde ledere. Dette skyldes meget kort fortalt at lederne i installationskabler efter tiden kan knække grundet rystelserne i skibet forårsaget af f. eks motoren.
El materiellet skal selvfølgeligt være med jord og stænktæt hvor det er påkrævet. Ved samling af ledere er det efter min overbevisning det mest håndværksmæssige korrekte at anvende enkelte eller dobbelte samlemuffer, og aldrig kronmuffer (det er dem med to skruer i forlængelse)
2.
Hvordan føres kabler nemmest og pænest rundt i båden?
Køb noget 3*15 mm2 gummikabel, og træk det i 5/8 eller 3/4 flexrør i hele kablets længde. Flexrøret beskytter gummikablet ved gennemføringer i skot og andre ting. Sørg for god fastgørelse af dit flexrør, med f. eks strips og kabelbøjler.
3.
Bør installationen evt. 'jordes' gennem stævnrør eller på anden vis ud til vandet?
Nej aldrig - dit jordkabel må aldrig komme i berøring med metaldele på din båd, og hermed menes moterblok, stævnrør, zinkanoder osv. Man kan anvende specielle jordplader på skrogets yderside, og ønsker man disse, kan man kontakte
www.kjoeller.com.
Hvis man tilslutter sin jordledning på motorblokken, og der er en afledning på jordledningen (noget strøm løber i jordlederen). Så vil man meget meget hurtigt få brugt sin tærezink, og efterfølgende vil processen begynde at tære på varmeveksler, oliekøler, aksel propel og skrog gennemføringer. Hvis der er en kortslutning imellem jord og fase, eller en fejlmontage i en af de andre både tilsluttet havnens installation, vil man få fase (230Vac) direkte på motorblokken. Dette kan ske ved et defekt HPFI relæ, eller en pludselig opstået fejl på havnens installation.
I skibe af glasfiber trækkes jordledningen fra havnens installation med rundt i bådens installation.
4.
Hvad med sikring og HFI-relæ?
Du bør selvfølgelig altid montere en tavle i båden indeholdende en sikring og et HPFI relæ. Køb en færdigbygget tavle, hvis du ikke er helt sikker på hvordan det skal samles. Anvender du et 3-faset HPFI relæ, er det ikke lige meget hvordan det monteres, for at prøve knappen virker.
Tavlen bør i teorien indeholde en 6 Amp sikring, for at overholde kravet om selektivitet - men jeg ville anvende en 10 Amp sikring.
5.
Hvordan 'idiotsikrer' man systemet ved skift fra bådstrøm til landstrøm?
Skal det laves rigtigt, bør du anvende en rigtig afbryder til dette formål, og jeg vil ikke beskrive det yderligere da en sådan kun må monteres af en fagmand. Det er simpelthen lig med brandfare og andet hvis den monteres forkert, og man derved prøver at forsyne havnens installation fra sin egen båd.
Hvis du ønsker at kunne forsyne din båds 230Vac installation fra landstrøm eller en inverter, vil jeg opbygge den på følgende måde, som du selv kan lave.
Landstrøm:
Landstrømmen føres direkte til tavlen med sikring og HPFI relæ, og der laves
et udtag.
Inverter:
Monteres, og der laves
et udtag.
Bådens installation skal så tilsluttes enten det ene, eller det andet udtag, og det gøres ved at fysisk at flytte et kabel, fra et stik til et andet.
Bemærk, at det f. eks ikke er alle køleskabe der kan køre på en modificeret sinuskurve, der typisk genereres i billige invertere.
6.
Så i øvrigt på en mole for et par år siden en fordelerledning rimeligt sammensmeltet - om det så skyldes korsslutning det ene eller andet sted - eller om HFI ikke ville have forhindret -- I don't care - nu har jeg købt et, og monterer det.
En sikring beskytter imod kortslutning eller overbelastning, og et HPFI relæ beskytter mod afledning - Hvis man antager at havnens installation er i orden, så tyder ovenstående beskrivelse af fordelerledningen på en overbelastning. Dette kan skyldes at der er for mange forbrugere på et kabel med et for lille tværsnit.
7.
Dit Hpfi relæ bør ikke være nødvendig, da havnens el- instalation skal være sikret med Hpfi relæ
Jeg er enig i at havnens installation er sikret med et HPFI relæ, men du kan ikke regne med at alle havne har ny installation. Det man tit ser, er halv åbne tavler, der er udsat for regn og blæst året rundt. Jeg vil altid montere et HPFI relæ.
Spørg gerne igen hvis der er noget der skal uddybes.
Mvh / Br
Peter Sorensen