Understøtning i forbindelse med tegloverligger

Hej,
Jeg skal bryde et dørhul fra huset ud i tilstødende garage hvor jeg har indrettet beboelse. Der hvor hullet skal være er der kun en enkelstensmur som er samme bredde som døråbningen skal være og på begge sider af denne er der dobbeltmur. Dørhullet bliver 70 cm bredt. Det hører med til historien at huset er i 2 etager og muren er på dette sted 6 meter høj. Jeg skal montere en tegloverligger men er i tvivl om hvorvidt det er nødvendigt med midlertidig afstivning - og hvis det er, hvordan laver jeg en midlertidig afstivning inden jeg hugger hullet - er der nogle der kan give et godt råd?

P.S. Jeg har set "opskriften" på http://www.mur-tag.dk/muc/videndatabase_u.asp - men er der andre muligheder da jeg ikke har de omtalte ståldorne?

På forhånd tak for et godt råd.

Jan Backer
2830 Virum
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej,

-Forstår godt din tvivl-
Nu skal man jo være mere end forsigtig, når man rådgiver i understøtningsopgaver.
Det er altid rarest, at have besigtiget opgaven rent fysisk.
Tror nu nok, at jeg sagtens selv turde lave hullet uden understøtning-
Men ellers kan fremgangsmåden være, at du laver nogle huller eks. 12x12 cm i murværket 3-6 skifte over den kommende overligger.
Heri kan du placere nogle 4x4" bjælker vandret Eks. 1 meter, lodret fikserer du med samme tømmer 4x4".
-Så er det overliggende murværk understøttet under opgaven med at lave det nye hul/ indmuring af understøttende tegloverligger.-
Sådan gjorde vi i tiden inden "stål-soldaterne" for alvor fik sit indtog i dk. byggeri.

Held og lykke, -Husk! det er altid en god ide at træffe sikkerhedsmæssige foranstaltninger. -Håber det er spild af tid, men hvis nu.........-

Mvh retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Jeg har på et tidspunkt lejet et par soldater hos Johannes Fog i Lyngby.
Det kostede ikke alverden.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Jeg ville nu også bare fjerne murstenene - jo flere sten over hullet, jo mere sikkkert er dette.
MEN dette skal du ikke gøre, hvis du ikke er sikker!!!

En hustler-måde at understøtte på er at fræse en fuge ud midt for i et skifte højere oppe end tegloverliggeren, sætte et kraftigt vinkelbeslag på en 4x4 (hvis du ikke lige er i svejsebranchen) og smide det ind som understøtning.

Mvh.

Jan R.
Tak for forslagene .... det er kanon med sådan et forum .... specielt når det er så aktivt som dette.

Jan Backer
2830 Virum
Enig med Jan R. Man behøver ikke understøttning til så lille et hul med så mange skift ovenover.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis