Varmeanlæg: kobber+jernrør, galvanisk korrosion og ioner etc

Ifm. renovering af et værelse har jeg montere et par nye radiatorer.
Den eksisterende installation er baseret på jernrør (sort), nok de oprindelige (huset er fra '27) blandet med galvaniserede (?varmforzinkede?) rør.

De nye apparater vil jeg tilslutte med kobberrør.

Min tvivl er pt. om hvorvidt jeg skal sikre overgangen fra jern til kobber med et kort stykke PEX, eller om det er tilstrækkeligt med et messing/rødgods' conexovergangsstykke (fx.: http://www.billigvvs.dk/R%F8r%20&%20Fittings/Conex%20Fittings/3b4f9ffdbc336455bec1f97f58597a05.html

Jeg er klar over, at det (på sigt) er "dødt" vand, der re-cirkulerer i vores (iøvrigt fjernvarme-forsynede) varmesystem, ift. det friskt iltede forbrugsvand, og at man derfor altid skal have "kobber efter jern" til forbrugsvandet. Men hvordan er det liiiiige at det forholder dig med varmeanlægget?

Det er trods alt lettest at montere et evt. stykke PEX-rør NU, frem for om et års tid eller to ;-)

I teorien er der ikke forskel på teori og praksis, men i praksis er der...
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra TvE

Ifm. renovering af et værelse har jeg montere et par nye radiatorer.
Den eksisterende installation er baseret på jernrør (sort), nok de oprindelige (huset er fra '27) blandet med galvaniserede (?varmforzinkede?) rør.

De nye apparater vil jeg tilslutte med kobberrør.

Min tvivl er pt. om hvorvidt jeg skal sikre overgangen fra jern til kobber med et kort stykke PEX, eller om det er tilstrækkeligt med et messing/rødgods' conexovergangsstykke (fx.: http://www.billigvvs.dk/R%F8r%20&%20Fittings/Conex%20Fittings/3b4f9ffdbc336455bec1f97f58597a05.html

Jeg er klar over, at det (på sigt) er "dødt" vand, der re-cirkulerer i vores (iøvrigt fjernvarme-forsynede) varmesystem, ift. det friskt iltede forbrugsvand, og at man derfor altid skal have "kobber efter jern" til forbrugsvandet. Men hvordan er det liiiiige at det forholder dig med varmeanlægget?

Det er trods alt lettest at montere et evt. stykke PEX-rør NU, frem for om et års tid eller to ;-)



Hejsa TvE!

Der er ingen galvanisk tæring i varme delen på anlægget, og alle godkendte materialer kan blandes efter lyst/behov. Det er straks en mere alvorlig sag på vanddelen på anlægget, hvor man aldrig må "gå" fra kobber til jern, men gerne den anden vej, med een ionfælde monteret.

Mvh. Birger

Hvis øl er sundt, så må meget øl, være meget sundt. §;-)

www.baekhus.dk
Citat fra olfert-olfert

…Det er straks en mere alvorlig sag på vanddelen på anlægget, hvor man aldrig må "gå" fra kobber til jern, men gerne den anden vej, med een ionfælde monteret.

Mvh. Birger


Hvad mener du med "vanddelen" - mener du varmeveksleren, samt tilhørende rørføringer (i mit tilfælde er det så fjernvarmeværkets vand, så dér skal jeg IKKE pille!)?

Hvad mener du med "ionfælde" - en "grisehale"?

I teorien er der ikke forskel på teori og praksis, men i praksis er der...
Citat fra TvE

Citat fra olfert-olfert

…Det er straks en mere alvorlig sag på vanddelen på anlægget, hvor man aldrig må "gå" fra kobber til jern, men gerne den anden vej, med een ionfælde monteret.

Mvh. Birger


Hvad mener du med "vanddelen" - mener du varmeveksleren, samt tilhørende rørføringer (i mit tilfælde er det så fjernvarmeværkets vand, så dér skal jeg IKKE pille!)?

Hvad mener du med "ionfælde" - en "grisehale"?


Vanddelen er hele din koldt og varmtvandsinstallation. Groft sagt er alle rør du kan følge fra din koldtvandsmåler/hovedhane indbefattet af vanddelen. Der til har du enten en varmtvandsbeholder, til det varme vand, eller 2 varmevekslere, den ene til varmen og den anden til varmt vand. Er det vekslere, er primærsiden FJV-værket, og sekundærsiden "din egen", da det normalt er FJV-værket der betaler og vedligeholder hovedhaner og måler, og kunden selv resten. Så ud af dette kan du ikke konkludere hvad der er "dit" hvis du ikke har forståelsen for hvordan anlægget er konstrueret m.h.t. rørføringsveje - opdeling i veksleren - varmekreds - etc. etc. Men prøv at kontakte FJV-værket, om en forklaring af anlægget, som der dog er den mulighed , at de tager et gebyr :twisted: Her hvor jeg ber er det med i prisen på fastafgiften tongue

en ionfælde, har jeg hørt omtalt som en "grisehale"

Mvh. Birger

Hvis øl er sundt, så må meget øl, være meget sundt. §;-)

www.baekhus.dk
Jamen så er vi jo 100% enige, jeg betegnede blot "vanddelen" som "forbrugsvand" i mit indlæg.

Jeg har heldigvis ikke brug for at sende gebyr$ til fjernvarmeværket - jeg kan sagtens gennemskue hvor deres hhv. min del af varme-installationen går. Primær og sekundær-siden for at drage en parallel til elektronikverdenen (en spole smile

I teorien er der ikke forskel på teori og praksis, men i praksis er der...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis