Hjemmelavet filter til havebassin

Er der nogen herinde som har haft held med at opfinde et effektivt filter til deres havedam, jeg mangler nogle ideer at lave et filter til en lille dam på ca 2500 ltr, og pga. pladsmangel må filteret gerne være så lille som muligt.
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En almindelig hamballe fungerer udmærket. Hvis du har pumpe på, kan du placere den ved siden af bassinet, ellers kan du nøjes med at hænge ballen ned i vandet.

Mvh.
bodker

Citat fra bodker

En almindelig hamballe fungerer udmærket. Hvis du har pumpe på, kan du placere den ved siden af bassinet, ellers kan du nøjes med at hænge ballen ned i vandet.


Nu synes jeg en halmballe skæmmer synet af dammen som kun er 3x2 mtr. så det skal gerne være et "ikke i dam filter", men mener du så man bare skal finde en passende beholder hvor man kan stoppe en balle i, og så bare lade vandet strømme ned midt over ballen?
Jeg så det med halmen på TV engang.
Du kan komme passende mængde ned i en netsæk. (fra kartofler eller lign.) og hvad det lige var, det skulle gøre godt for, kan jeg såmænd ikke huske :lol: :lol:

Sniffer  
Det er noget med noget meget små dyr, tøffeldyr, der kan lide at leve i halmen. De spiser så de grønne alger. Halmen har en stor overflade, og giver dermed plads til mange tøffeldyr.

Green

Entautiastisk mand. Fliteret skal renses hver anden dag året rundt, og pumpen skal også køre hele året.

Jeg er lidt mere doven anlagt, og ville nok prøve med halmen i kartoffelnettet, og så håbe på at der vil komme en biologisk balance i havedammen. Og så lade være med at komme for mange fisk i vandet.

Green

Citat fra green

Entautiastisk mand. Fliteret skal renses hver anden dag året rundt, og pumpen skal også køre hele året.

Jeg er lidt mere doven anlagt, og ville nok prøve med halmen i kartoffelnettet, og så håbe på at der vil komme en biologisk balance i havedammen. Og så lade være med at komme for mange fisk i vandet.


Så tror jeg da ikke du har studeret hjemmesiden jeg linkede til. Jeg har de sidste 10 år haft noget lignende i min egen dam, godt nok uden de svampefiduser, men med groft skumgummie der skal kun udskiftes/renses et par gange om året. Nu får vi at se hvordan naboens 2500 ltr. dam opfører sig med det andet filter.
Pumpen kører aligevel hele året rundt for bla. at ilte vandet samt holde dammen isfri.
Citat fra linket:


I just wish there was an easier way of cleaning the Bio-Force. I still need to clean it out every 2 or 3 days because it gradually gets blocked up and the water slows to a trickle. While I'm quite used to doing it, it is a bit of a pain bending over, unclipping the top, removing the coarse and fine foam rings, cleaning them out thoroughly, and then putting them back, while also being careful to get the rubber sealing ring back in place without trapping it, or it dropping into the casing and having to open it up and retrieve it again! It's a fiddly job, and in winter can be a very cold job too!


Now that I understand the complete life-cycle in a pond, my attitude has changed and I now appreciate the importance of cleaning the filter system before it gets blocked up, and before the solids start to decompose.


The Skippy site says NEVER to clean the bio-filter media itself - LEAVE IT ALONE!

I have yet to see whether this is practical, but I intend to keep to their advice. The only cleaning I will be doing is to flush out the settlement chamber using the main drain pipe every couple of days.

Green

Citat fra green

Citat fra linket:





The Skippy site says NEVER to clean the bio-filter media itself - LEAVE IT ALONE!



Og det er det jeg gør med god erfaring.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis