Lærketræs terrasser

Ja jeg er så én af dem der har lavet terrasse i lærketræ i sommers, og brædderne er nu ved at blive sorte (ligner mug/skimmel).
Jeg vil helst undgå at skifte til anden træsort, så planen var at jeg til foråret ville slibe dem ned og give dem noget ordentlig behandling.
Er her nogle der har gode erfaringer med behandling af lærketræsbrædder. Der skal nok være noget pigment i for at det holder tro jeg.
Burde jeg få det ordnet inden vinter, eller betyder det ikke noget at det sikkert er blevet værre til foråret?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bedre sent end aldrig. Vi har også for ca. 2 år siden anlagt en lærketræ´s terasse. Den var også begyndt at blive lidt misfarvet, så vi sleb den ned med fint sandpapir og gav den en god omgang lærketræsolie. Den er blevet rigtig flot igen. Du kan nok ikke nå det i år, men hold dig klar til starten af året. Mener at temperaturen skal være over +5 grader i et døgn, men med tanke på den mændgde nedbør der kommer nu er det nok ikke så godt.


Morten Nielsen
Hej Morten BM

Tag da lige og rens terrassen af i noget træ & facadevask,
eller evt. i en trærens, det er nok for i år.
Gentag processen, når træet er tørt til forår/sommer, og se om ikke det skulle være nok.

Er problemet størst ved endestykkerne, vil jeg nok råde dig til at få terrassen pillet op igen.
For hvis der ikke er mellemrum i mellem endestykkerne,
ca. 2-3 mm, (en stor rørerpinds tykkelse) så vil der ske en ophobning af fugt, og når træet så er fugtigt igennem længere tid, vil alger, mug & svampe have ideelle vækstbetingelser.

Når du vælger en olie, så husk den skal være pigmenteret, let gylden, og indeholde et antiskimmelmiddel, samt have et tørstofindhold på omkring eller over 45%.
Hvis forretningen eller producenten ikke kan/vil oplyse dette, så lad være med at købe produktet, uanset om der står Gori eller lærketræsolie på etiketten.
I princippet kan man kalde alt olie, for lærketræsolie.

Colormann
Ang. behandlingen. Så havde jeg lavet terrassen da jeg ville forhøre mig om behandling af den.
I Silvan havde de haft mange tilfælde af sort terrasser i lærketræ, og Dyrup som laver Gori ville ikke længere anbefale deres produkter til sådanne terrasser.
Gode råd var jo dyre, eftersom jeg ikke kunne så svar på hvad jeg skulle behandle dem med.
-Det har ikke noget med søm eller skruer at gøre, da det er hele terrassen der bliver sort. Det kan faktisk ses fra dag til dag at den bliver mere sort. Har prøvet at rense den med husrens, det hjælper desværre ikke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også