Oliefyr, Pillefyr, Fjernvarme eller andet.

Hej

Jeg er ny her.

Kan se at det har været oppe at vende en del gange efterhånden, men jeg bliver nød til at stille dette spørgsmål:

Min kæreste og jeg har lige købt et dejligt byhus fra 1930. huset er på 130 kvm med oliefyr, brændeovn og elvandvarmer. Brændeovnen er en ældre sag der helt sikkert skal skiftes ud. oliefyret er et salamander af ældre dato. elvandvarmeren er helt ny.
Vi har snakket op at smide det hele ud til højre og få lagt fjernvarme ind. dette ville gøre vores hverdag meget nem, men jeg kan forstå på folk at der ikke er besparelse ved at bruge brændeovn så. Og jeg vil helt sikkert have brændeovnen. om ikke andet for hyggens skyld. Det må heller ikke blive for dyr en løsning og vi skal tænke på vores naboer.
Som suplerende info kan jeg fortælle at alt vvs bliver skiftets ud

Men hvad skal vi vælge, det er pokkers svært. Håber at der er nogle kloge hoveder der kan hjælpe

Med venlig hilsen

Tvede

Hvad skulle jeg dog gøre uden alle jer LDS'er. Tak for hjælpen!
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis grunden til udskiftningen af varmeanlægget er driftsøkonomi - og er der er vist ikke noget der tyder på at olien bliver billigere - så synes jeg at du også skal overveje et jordvarme anlæg. Det er billigst i drift, men dyrt i anskaffelse. Jordvarme anlæg har lavere fremløbs temperatur og skal derfor have større radiatorer en olie/gas anlæg. Men det er vigtigt at få den bedste kvalitet varmepumpe, du skal gå efter "Rolls Royce" og ikke en "økonomi" model. Det kræver naturligvis også at du har have nok til den nedgravede slange.
Uden at kende fjernvarmepriserne i dit område vil jeg tro det er den mest økonomiske løsning for dig.

Brændeovn alene giver dig ikke varmt vand og en let opvarmning, så skal du over i fastbrænselsfyr med akkumuleringstank - og så er du hurtigt oppe på tilslutningsafgiften til fjernvarme. Derudover skal du have plads til brænde, fyr osv. Endelig er brændefyrings økonomi jo afhængig af træprisen. Kender du nogen hvor du kan få det billigt er det fint, skal du købe det i byggemarkeder eller lignende er økonomien ret begrænset

Pillefyr er en mulighed, den er mere vedligeholdelsesfri end fastbrændselsfyr - men piller er jo ikke gratis og mon ikke det snart bliver et "skattebjekt"? Alt der ikke lige passer ind i den herskende klasses normer skal jo brandskattes......og når man ikke bruger pillefyr i whiskybæltet eller i kbh's mondæne brokvarterer er det nok farligt :evil:

Omvendt er fjernvarme jo en kollektiv foranstaltning og dermed begunstiget af velvilje fra systemet - et slags samfundsgode for dem der har mulighed for det - og priserne er dermed ret faste :lol:

Derfor: bor du i byområde hvor der er veletableret fjernvarmenet bør dette være det billigste i det lange løb - men derfor kan du jo sagtens købe en brændeovn og en palle briketter hos statoil til hyggestunder

Go' fornøjelse
Tusind tak for svarene.

Vi hælder også mest til fjernvarmen. Det er nemt og ingen vedligeholdelse, men jeg er dog ked af, at brændeovnen ikke kan være nogen besparelse for os. Det er nu nok også mest for hyggens skyld, for jeg er ikke typen der går ud og fælder brænde en fredag aften, fordi at der er koldt i huset.
Jordvarme har jeg aldrig hørt om her i det nordjyske, men det lyder besværligt, hvis hele haven skal graves op :roll:

Men kom endelig med nogle flere indspark, der er altid dejligt at høre folks erfaring!

Med venlig hilsen

Tvede

Hvad skulle jeg dog gøre uden alle jer LDS'er. Tak for hjælpen!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis