Er skjulte rør lovligt?

Da vi skal have udskiftet et par el-radiatorer og koblet et par nye radiatorer på varmesystemet (centralvarme), ville jeg høre om der er nogen der ved, om det er lovligt at trække rørene langs en væg og derefter isolere med rockwool og sætte gipsplader op for at skjule rørene?

Jeg er i tvivl om rør-samlingerne må være skjulte?
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som jeg har forstået reglerne er det meget simpelt:

Du må gerne have rør bag en væg. De skal bare være i et stykke - dvs at skjulte samlinger ikke er lovligt..

Men det burde vel også være muligt at trække rørene i et stykke? Elternativt planlægge det så eventuelle samlinger laves et sted hvor du ubemærket kan placere en inspektions/reperations-låge.

Mvh
Niels
Tak for det hurtige svar.

Jeg har også hørt det med at skjulte rør skal være i et stykke. Men jeg kan ikke lige gennemskue, hvordan rørene skal trækkes langs væggen, knækkes 90 grader og komme ud gennem gips-pladen uden en samling.

Kan dette lade sig gøre på nogen måde?
Hej!

-ALUPEX-
Ligger i ruller på 50 meter og kan, i bløde buer, nemt bøjes i 90 grader.
Hos os er de brugt til samtlige rørføringer
og samtidig til gulvvarmeslanger.

Mvh retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Hej,,,
øhh vil lige komme med en lille side bemærkning....
jeg vil selv fortrække at trække rør i rør (det røde til varme
) som du kan købe i et hvilkent somhelst bygge biks ca. 10 kr pr. m. (kobber koster meget mere) idet at det er nu engang rart at kunne skifte røret hvis det springer samt det at du ikke skal til at lode

Bjørnen

Smil og vær glad.... husk det nu.....
Annonce
Tak for svarene... det kigger jeg nærmere på.
Jeg har undersøgt sagen lidt nærmere og er faldet over et produkt, som jeg synes ser meget interessant ud - Gabotherm. Her kan man lægge alle rør i panelerne, så de ikke er synlige og alligevel tilgængelige, hvis uheldet er ude.

Der er også billeder af hvordan man laver forskellige føringer ved bl.a. døre, som jo kan være svære at komme uden om, når der skal trækkes rør og man har et massivt parketgulv og ingen kælder.

Er der nogen der har en kommentar til Gabotherm eller erfaring med dette?
Hej Jan R.

Citat fra Jan R.

Du bruger såmænd bare en ganske almindelig koblingsdåse - den har bøjningen indbygget.

se fx. http://www.billigvvs.dk/Rør%20&%20Fittings/6b0536a6928fc7cc50bb73e57b60667d.html


Jeg har også nogle radiatorrør (fjernvarme), som jeg gerne vil have skjult i etagedækket. Men hvis jeg bruger ovennævnte koblingsdåse, så får jeg vel stadig en samling under mit gulv, da en sådan koblingsdåse skal sidder på undersiden af gulvet? Og en samling af koblingsdåse og PEX-rør er vel også at betragte som en samling?

Og det samme gælder vel også for vægmontage?

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Så vidt jeg ved er det lovligt at have skjulte samlinger ved centralvarme, men det er selvfølgelig bedst at lave så få samlinger som over hovedet muligt.

Det med skjuldte samlinger skal man ikke tage så tungt, f.eks med brugsvand installationer hvor der slet ikke må være skjulte samlinger, de findes alle steder.

F.eks på badeværelset bag ved bla. batt til bruseren der sidder 2 koblingsdåser med en skjult samling bag fliserne, samt bag mit indbyggede spabad, men disse "skjulte" samlinger er lovlige.

Jeg kan ikke se at det er muligt at lave et centralvarmesystem hvor du ikke kan benytte koblingsdåser, og dermed lave en skjult samling.

Mvh

Klaus
Tak, for dit bidrag

Det virker som om, at du er indehaver af, eller arbejder hos, www.spotvvs.dk, så du må om nogen vel kende til reglerne?

Citat fra www.spotvvs.dk

Så vidt jeg ved er det lovligt at have skjulte samlinger ved centralvarme, men det er selvfølgelig bedst at lave så få samlinger som over hovedet muligt.

Jeg har efterfølgende fundet dette, og i Århus kommune er det såvidt jeg kan læse i dette link
http://www.aarhuskommune.dk/files/aak/aak/content/filer/magistratens_2._afdeling/aarhus_kommunale_vaerker/varme/diverse/varme-tekniske.pdf ikke tilladt med skjulte samlinger i de Århusianske fjernvarmeinstallationer.

Citat fra www.spotvvs.dk

Det med skjulte samlinger skal man ikke tage så tungt, f.eks med brugsvand installationer hvor der slet ikke må være skjulte samlinger, de findes alle steder.
F.eks på badeværelset bag ved bla. batt til bruseren der sidder 2 koblingsdåser med en skjult samling bag fliserne, samt bag mit indbyggede spabad, men disse "skjulte" samlinger er lovlige.

Ja, jeg har selv PEX dåser monteret bag gipsvægge, og derfor gør det, det heller ikke lettere at forstå, at skjulte samlinger accepteres i brugsvands installationer, og ikke i en fjernvarmeinstallation.
Måske skal forklaringen findes i trykket i fjernvarme rørerne kontra trykket i en brugsvandsinstallation, og at det vil være fælt, at få radiatorvand ud i sine bygningskonstruktioner?

Citat fra www.spotvvs.dk

Jeg kan ikke se at det er muligt at lave et centralvarmesystem hvor du ikke kan benytte koblingsdåser, og dermed lave en skjult samling.

Hos www.lavprisvvs.dk har de noget de kalder PEX radiatortilslutning 15mm X 1/2", så er det ikke bare en sådan tingest man skal bruge for at lave en skjult samlingsfri montage?
Der kan ikke linkes til siden, men dette er vejen:
Rør og fittings --> Fittings - Pex tilbehør --> side 2 (midt for)

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis