Stålbjælker til bærende konstruktioner

Hej alle

I forbindelse med nedrivning af bærende vægge skal vi have stålbjælker op for at understøtte taget og 1.salen. Disse stålbjælker kommer til at spænde mellem de to facade mure. På 1. salen kommer gulvbrædderne til at ligge direkte ovenpå disse stålbjælker. Mit spørgsmål er nu om ikke det kan give kolde gulve på 1.sal da metal er kuldeledende? Isoleringen af etageadskillelsen kommer jo til at ligge mellem stålbjælkerne. Vi vil gerne bevare de gulve der er på 1.sal da det er kvalitetstræ, som er lige til at afhøvle. Huset er et hulmursisoleret hus og jeg formoder at bjælkerne skal hvile på både den inderste og yderste mur.

Håber der er nogen som kan hjælpe.

Er der i øvrigt nogen som kan anbefale et firma som kan lave disse stålbjælker til en god pris. Vores ingeniør regner med at det vil koste 30.000 kr. for fire bjælker af 4,80 m. med en vægt på 60 kg per løbende meter.

Mange hilsner fra Anne

- Claus
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Har i overvejet muligheden for at anvende limtræ, jeg vil tro en bjælke på ca 115 x 330 mm vil kunne anvendes og vi koste ca. 3500,- kr. pr. stk. excl. moms.
Træ er lettere, og der er større fastgørelsesmuligheder, men kræver normalt større indbygningshøjde.
Jeres ingeniør må vurdere om muren kan stå for trykket, ellers er der en mulighed for at indbygge en stålsøjle i muren.

------------------
www.orla-nautrup.dk
Hej

Jeg tror ikke træ arbejder for meget til den form for konstruktion som du påtænker da du har en nogenlunde stabil temperatur og luftfugtighed.
Stål arbejder også ved temperaturskift og ulempen ved stål er at ved brand kollapser det hurtigt og i dit tilfælde skal det måske brandsikres.

------------------
www.orla-nautrup.dk
Ja - netop

Stål mister meget hurtigt styrken ved brand.
Derimod kan træ brænde længe inden det svigter. Ved brand kan der være tale om nogle meget kostbare minuttet.
Under alle omstændigheder bør du undersøge om stålet skal brandhemmes.

Hilsen Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Hej igen,

Der er ingen tvivl om at bjælkerne skal brandisoleres. Det skulle også gøre noget for at reducere kuldebroerne. Nu er jeg ved at indhente tilbud og kan se at det kommer til at koste under halvdelen af hvad vores ingeniør havde regnet med. Heldigvis.

Tak for hjælpen!

Hilsen Anne

- Claus
Annonce
Check diverse produkthandlere inden du kaster dig ud i køb af nye produkter. Jeg har købt 2 stykker HE profiler på 120 x 120 x 3000 for ca. 100 kr. stk. De var fra noget nedrivning i en svinestald, men fejler intet. Lidt slibning og noget correstabil så er de som nye. De må selvfølgelig ikke have siddet i en konstruktion hvor der har været stor varme udvikling (læses brand).
Differencen du sparer kan du bare sætte ind på 1440 327-14-2334-22345

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hej Peter

Jeg har netop fået samme gode råd fra en entrepreneur jeg kender, så nu skal jeg i gang med den lokale telefonbog og finde nogle skrothandlere. Utroligt at det kan fås så billigt.

Er det et kontonummer til velgørende formål eller din egen konto du henviser til?

Nå, men tak for hjælpen!!

Mange hilsner fra Anne

- Claus
Brugt er bare billigere.

Du bør undgå bjælker med huller i flankepladerne (de to vandrette paralelle).
Det er her spændingerne optages. Hvis der er et lille hus - så lad det vende op ad (trykflangen). Kroppladen (den lodrette)er ikke så kritisk. Den skal bare holde flangerne på plads.

Hilsen Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Jeg kan se at du bor i kbh. Jeg har hentet mine i Roskilde og i Køge på noget der hedder produkten. Du SKAL køre ud til dem for at se hvad de har, de kan umuligt holde styr på hvad de har, vil du se når du ser hvor stor pladsen er. Men du kan jo også køre meget i bil for 10.000 kr.
Mangler du armeringsnæt til gulvarme, har de det også i hobevis, til meget billige penge.

Og ja kontoen er min egen.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Nu vi er ved bærende stålbjælker, er der så nogen der ved om man må svejse dem sammen, hvis man har en der ikke er lang nok.
Hilsen Benny
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis