Omfugning

Har læst div. indlæg her i forumet ang emnet og kunne godt tænke mig at vide nogle ting som jeg ikke rigtig er sikker på.
Fremgangs måde og strutur er jeg ret sikker på, det der bekymrer mig er hvilken mørtel jeg skal bruge.

Huset er fra 1938 og skal have skiftet nogle sten og ellers omfuges.

JF. http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=37185&highlight=omfugning
nævner en at man endelig ikke på bruge maxit 50-50-700 blandingen, er der nogen der har nogen erfaring eller problemer med denne? -den skal der vel ikke tilsættes andet end vand?confused
Ellers er der nævnt færdigblandet bakkesands mørtel er det dem de har i Jem og Fix og skal der cement, ingenting eller hvad skal der i?confused
Er der ellers noget jeg skal være op mærksom på ang mørtel?confused
Skal jeg lægge de sten der skal skiftes i en anden mørtel end den jeg fuger med?

men anden problem stilling er om jeg kan kradse fugerne ud i gesimser også? der er enkelte sten langs tagrygningen jeg gerne ville ha skiftet men ved ikke om det er noget man må gøre når de jo hænger ud over hinanden?
vedligger lige et billede, det kan bedre forklare det med at de hænger ud over hinandenwink

håber der er nogen det vil give råd og vejledning.

MVH Erik
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Erik,

jeg har selv repareret lidt med Maxit'en.... Den er ganske fin til formålet. Det der er vigtigst, er dog at du finder en mørtel der er nogenlunde samme farve, og styrke som den du har nu. Det er lidt ligesom med beton, hvis du bruger noget der ikke er nogenlunde ens, så vil det skalle af eller smuldre før eller siden.

Inden du begynder at skifte nogle sten ud bør du dog først lave en lille prøveboring, og finde ud af hvad du har af hulmursisolering, hvis du i det hele taget HAR noget. For hvis du hiver en sten ud, og din isolering IKKE er fast, men eks. kugler, eller leca, så vil det bare fare ud af hullet, og ikke stoppe igen.

Du skal ikke være bange for sten der "stikker lidt ud". De er for de flestes vedkommene rent kosmetiske. Det er som regel indermuren der bærer vægt. Men der KAN dog være jerntegl eller lign. over vinduer. Dem må du naturligvis ikke underminere. Det gælder også andre steder hvor der er "vægt" på. I dit tilfælde ser det dog ikke ud til at du har tegl. "worst case" er at den sten du fjerner har en makker der ligger bagved. Den kan du dog nok IKKE skifte, men hvis du ikke er forsigtig, så kan du komme til at skubbe den ud, og så bliver det først svært at få det hele til at ligge lige igen.
Tak for rådene Twist. Så 50/50-700 er altså brugbar.
Ang hulmursisolering er der blæst rockwool i, det burde ikke være noget problem.

Er der nogen der ved hvor længe en mørtel fra et mørtelværk kan holde sig hvis man får en hel kasse hjem, det er vel begrænset?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis