Isolerede varmerør i beton

Vi skal til at støbe et nyt gulv på 225mm G-bolig, som er lagt på afrettet sand. Der skal trækkes rør til radiatorer. Disse rør skal på en eller anden måde skal støbes ned i betonen.
Hvordan gøres dette? Vi regner med at bruge de såkaldte "rør i rør", som bliver isoleret med rørskåle. Nogle af rørene skal ind til et andet rum og er kun gennemgående. Skal de isolerede rør bindes fast på et net, som ligger direkte ovenpå isoleringen eller skal nettet hæves 1cm fra isoleringen? Hvor meget beton skal der være over de isolerede rør for at betonen kan holde? Skal der andet net i, end det som varmeslangerne er bundet fast til? Gulvet skal være plankegulv udlagt på strøer, kan det tage skade af varmen fra varmeslangerne når disse er isoleret?
Håber der er nogle der kan svare på alle disse spørgsmål.
Mvh. Janlis

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af janlis (den 04-12-2002).]
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis jeg har forstået dit spørgsmål rigtig,
så vil du støbe et betongulv, også lægge et trægulv ovenpå???.
Gør du det sådan, er det ikke nøvendig at støbe pex slangerne ned. du kan trække dem imellem strøerne. eventuelt fastgøre dem med patentbånd på betonen.
At trække rørskål på slangerne er heller ikke givet nødvendig.
Men jeg er ikke helt med om du lægger gulvvarme, også, eller om det kun er til radiator?
Ameringsnettet, kan du rolig hæve lidt.
Hvad plankegulvet angår, er der heller ikke noget at være bange for, da tomrøret til pex
er lidt isolerende i sig selv.

Håber du kan bruge det til noget.

Mvh
JB vvs mm.
Hej John
Mange tak for svaret. Der skal kun trækkes rør til radiatorer, men jeg var ikke klar over at det var lovligt at lægge rørene mellem strøerne. Ved du om det også er den løsning en prof. VVSer vil bruge. Med hensyn til de gennemgående rør, som skal føres til et andet rum, skal de så heller ikke isoleres? jeg har iøvrigt læst et sted at fremløbstemp. ved trægulv ikke må overstige 27 grader.
Mvh. Janlis

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af janlis (den 05-12-2002).]
Tjae om det er en løsning en prof. ville bruge kan sikkert diskoteres, du kan gøre det på mange måder. med at "køre" slangerne oven på betonen, gør det lettere at ramme hvor radiatoren skal sidde Jeg er selv udlært vvs tag, og facademontør.
Jeg har selv haft brugt løsningen, ved et større renoverings arbejde.
Det med de 27 grader er rigtig, men når det bare er et par slanger der krydser, og ikke er gulvarme, så sker der ikke noget ved det,
men hvis du vil støbe slangen ned for at være sikker, så bare gør det, men undgå for skarpe knæk, ellers vil det blive umuligt at skifte slangen, hvis det nogen sinde skulle blive nødvendig.
En tredie løsning. du kan skære en rille i flamingoen, og lægge slangen der.

Mvh

John

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af John Berthelsen (den 05-12-2002).]

Mvh
JB vvs mm.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis