Termostater på returen

Har købt hus fra 1936 hvor vi har fjernvarme.
Undrede med lidt over at termostaterne sidder på returledningen??
Radiatorerne er altid varme.?
Er der nogle der kender til denne form for opvarmning?
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Morten

En reguleringsfilosofi arbejder med fremløb og en anden med retur.
På nedenstående link finder du en beskrivelse af Danfoss FJVR ventil. http://www.danfoss.dk/pdf/Vd54f701.pdf

Her er så min personlige antagelse som er lidt gæt:
I et fjernvarmesystem er der krav til en min. afkøling af vandet - derfor reguleres der på returvandet.

Hilsen Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Hej Morten

For nogen tid siden skrev jeg ind til dette forum med samme undren. Vi havde også lige købt hus, hvor der var termosatat på både frem og tilbage løb på nogle af vores radiatorer. Jeg fik dengang forklaret, at den blev brugt som en sikring således, der ikke løb "ubrugt" varmt vand tilbage til fjernvarmeværket.

du kan læse indlæget via denne link. http://www.lav-det-selv.dk/ubb/Forum2/HTML/000335.html

mvh
Brian jensen

Venlig Hilsen
Brian Jensen
Vores hus fra 1985 har også termostater på både ind- og udløb på alle radiatorer i huset. Dette har vi kun været meget tilfredse med, da termostaten på udløb sikrer, at al varmen er tappet ud af vandet før det løber tilbage, selvfølgelig afhængig af, hvordan man stiller den. Vore termostater på udløb er altid stillet til lidt over 1, så selvom vi skruer på for termostat på indløb og radiatoren afgiver mere varme, løber vandet ikke bare igennem radiatoren. Du vil opdage, at radiatoren altid er lidt kold i det hjørne hvor udløb sidder, hvilket er ganske naturligt.
Jan,

Jeg forstår ikke helt, hvilken glæde du har af at have to termostater på hver radiator. Det vil jo altid kun være den ene, der regulerer strømmen gennem radiatoren (den, der giver den mindste gennemstrømning).

Hvis der er for koldt i lokálet, vil det jo ikke hjælpe at skrue op medmindre det gøres på den termostat, der lige p.t. er den "styrende".

Så mit spørgsmål går vel egentlig mest på, hvordan du kan vide, hvilken termostat du skal skrue på?

TS
Der er tale om to forskellige typer af ventiler:
Den alm. type åbner når RUM-temperaturen kommer under det forindstillde niveau.
Returventilen åbner når RETURVAND-temperaturen kommer under det forindstillede niveau.
Kaas har ret i at det er for at undgå at sende "ubrugt" varmt vand retur til fjenvarmeleverandøren.

Det var førhen almindeligt at afregne fjernvarme pr. kubikmeter uanset hvor meget varme/energi man "tappede" ud af det.
En returventil sørgede så for at få mest muligt for pengene.

Idag afregnes for den energi man forbruger. Altså en udregning hvor temperaturforskellen på ind- og udgående fjernvarmevand OG antallet af kubikmeter indgår.

Alligevel er der god fornuft i ikke at sende for varmt vand retur (både i privat og offentlig varmeanlæg). Tabet i rørene minimeres ved at sende så "koldt vand som muligt" retur.

mvh JSJ

Mvh Jan Steen
Annonce
Jeg forstår godt at de to termostater måler temperaturen, de regulerer efter, på forskellig måde.

Men der må da være en konflikt mellem de to ventiler (?) Hvis den ene er lukket f.eks. fordi returvandet er for varmt, nytter det jo ikke noget at den anden er helt åben fordi rumtemperaturen er for lav. Resultatet må være at man fryser, indtil der bliver skruet op for termostaten, der regulerer temperaturen i returvandet. Og så har man vel ikke nogen glæde af at have to termostater, vel? confused

Eller har jeg misforstået/overset noget?

TS

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Sørensen (den 29-11-2002).]
Mon ikke der fastlagt en minimumsåbning på begge ventiler. Ellers giver det ikke mening.

Hilsen Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Faconen med 2 ventiler svarer lidt til at køre bil med en fod på gassen og en på bremsen. Når det går for stærkt, trædes på bremsen, men man letter ikke trykket fra gassen.
Det er fuldstændig som beskrevet en konflikt mellem de to typer ventiler, men meget afhænger af f.eks. radiatorens hedeflade.
Den ene ventil- fremløbsventilen- kan man kalde en komfortventil og den anden- returventilen- kan man kalde økonomiventilen.
Som udgangspunkt skal radiatoren levere den ønskede temperatur i lokalet og den bestemmes af fremløbsventilen. Hvis radiatorens hedeflade er tilstrækkelig stor, er returventilen unødvendig her. Såfremt radiatoreren ikke er dimensioneret efter et passende temperatursæt, vil man ofte ty til at montere returventiler for på den måde at bremse vandet i radiatoren og sikre afkølingen på den facon. Problemet i den forbindelse er netop, at det typisk er returventilen der bestemmer 'arbejdsvilkårene' og dermed kan begrænse komforten, hvis tingene ikke 'spiller' rigtigt sammen.
Essensen af det her er; sørg for at dine radiatorer er tilpasset de aktuelle krav til afkøling og returventiler vil være unødvendige.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
OK
jeg har forhørt mig på kommunen.
Han sagde at de i mit tilfælde (direkte fjernvarme med returventil) var den "bedste" måde at varme på.
Man kan få en returtermostat med rumtemperaturføler på. Så det må være sådan nogle jeg skal have skiftet mine gamle ud med.
Et afledt spørgsmål: Er der nogen, der ved om man kan få (og evt. har erfaring med)programmerbare termostatventiler til returløbet. Altså nogen, hvor man kan indprogrammere natsænkning mm.

TS
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis