Behandling af Ege træ

Jeg er ved at lave et mindre møbel i ege træ og nærmere mig efterhånden "projektets" afslutning. Alle delene er skåret til og mangler egentlig blot at blive samlet så den endelige afpudsning kan finde sted. Spørgsmålet er så hvordan jeg skal behandle træet.

Sæbespåner og en spand vand siges at være mægtig brugbart, men jeg er bange for om træet kan finde på at vride sig (er skåret op i lister o.lign) Et andet alternativ er vel en gang olie....men hvilken slags - er det noget linolie blandet med ? - eller skal jeg ud og købe en spand til flere hundrede kroner.....nogen der har erfaring hermed? biggrin biggrin
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Boso,

Dit spoergsmaal kom samme dag som jeg fik August nummeret af bladet "fine wood working" http://www.taunton.com/finewoodworking/index.asp det er godt nok et amerikansk/canadisk blad, men resultatet af deres test af forskellige overfladebehandlinger af egetrae kan vel ogsaa bruges i Danmark - specielt da flere af olierne de brugte hedder "Danish Oil" :lol:
Vinderen var Miniwax Wipe-On Poly http://www.minwax.com/ Den gav den paeneste overflade, water resistance var excellent toerretiden nede paa 3 timer (mod 30 dage for woodcrafts varnish oil) og det bedste var at den samtidig var den billigste af alle afproevede overfladebehandlinger.
Spoergsmaalet er nu om der er nogen der ved om den forhandles i Danmark :?

Karsten
okay, jeg er pænt imponeret over at man ligefrem læser med i canada. Såååå MANGE tak for hjælpen - jeg prøver at opdrive produktet (som foreslået) og så ser vi hvad der sker.

:lol: :lol:
Naar nu du er saaaa imponeret, kunne jeg ikke lade vaere med at sende Minwax et e-mail og spoerge dem om de havde Danske forhandlere, saa nu maa vi se hvad de svarer.
Til STH maa jeg sige at man skal passe lidt paa med Danish Oil, da det er lidt af en massebetegnelse for olier med linolie som grundsubstans, det ser ud til at de alle fejler i den test hvor den faerdigbehandlede overflade sproejtes med vand hvorefter der laegges en jernskrue paa overfladen. Et doegn efter havde de alle en tydelig plet efter jernskruen, mens Miniwax var pletfri :lol:
For at oege forvirringen kan du ogsaa faa Skandinavisk Tung olie (som ikke har noget med vaegten at goere) Tung olie er en kinesisk udgave af linolie, som traekker lidt laengere ned i traeet, men hvordan en kinesisk olie kan blive skandinavisk forstaar jeg ikke :?
Maaske fordi navnet Skandinavisk eller Dansk er godt for salget :wink:

Karsten
Saa har jeg faaet svar fra Minwax:

Karsten,

Thank you for taking the time to contact us. At this time we do not have any retailers available in Denmark.

Regards,
Ray


Men man bliver jo lidt staedig naar man ikke kan faa det saa jeg fandt frem til en webside http://www.fanaticus.org/DBA/guides/painting/paintingstains.html hvor andre folk ogsaa havde problem med at finde Minwax, saa de havde fundet erstatninger der var lige saa gode, et produkt der kaldes
The stuff is called "Bistrot lakk"

Det saelges hos
Norway: Alanor AS, Postboks 80, N-3150 TOLVSRÿD
Sweden: ARTicLEs Leif Eriksson AB, Box 129, 233 23 Svedala.
Denmark: SKOGVAARD & FRYDENSBERG - DK-1072 KÿBENHAVN K
Finland: OY PARAALETT AB - Fi-00140 HELSINKI
France: Fabriqu par LIBERON - F-39210 DOMBLANS [/quote

Karsten
SKOGVAARD & FRYDENSBERG - DK-1072 KÿBENHAVN K

De har en butik på Gl. Kongevej på Frederiksberg.

Green

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis