Glasfiber arbejder

Jeg overvejer lidt at købe en båd med en lille påhængsmotor sådan at vi er nogle stykker der kan sejle ud med fiskestangen.

Og jeg har set at der jævnligt er både til salg til meget billige priser hvis de har glasfiber skader.

Derfor overvejede jeg at købe en sådan og så selv bruge lidt tid på glasfiber arbejde.

Men hvordan og hvorledes, er det til at gøre hjemme i garagen?
Selvfølgelig vil det tage tid og arbejdet skal gøres ordentlig, og der skal slibes og males og mange ting.

Men er der grunde til at jeg ikke burde gå i gang med sådan et projekt hjemme i garagen?

mvh
Claus

 

27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Klaus

Du kan godt lave en hel del selv i glasfiber.
Der er få faldgrupper:

Hvorstor er skaden?
Skaden kan være meget større end hullet. Der er ofte delaminering rundt om skaden. Bank med en mønt eller en kno rundt om hullet, og på lyden
kan du høre hvor stor skaden er. Delamineret glasfiber er svagt. Forestil dig styrken af krydsfinner uden lim.

Temperatur
Temperaturen må ikke komme under 16-20 grader på noget tidspungt, før polyesteren er hærtet. Føgg leverandørens anvisning. Hvis temperaturen for langt ned stopper hærtningen og den starter først igen når temperaturen kommer over 50 -60 grader.
Speciel hærter kan fås til lave temperature.

Køb et par metal ruller til glasfiberarbejde og rens dem i Acetone før polyesteren hærter. Hærtet polyester smører meget dårligt sad

Lån et par bøger om emnet eller søg efter GRP (Glassfiber Reinforced Polyester) på nettet.
Lav et par prøver. Det kan være en trækasse hvor du kommer glasfiber på yder og inder hjørnet.

PS Husk Maske med kulfilter hvis du skal bruge hjernen.

Held og lykke

Thomas

Mvh Thomas

Du skal dog være opmærksom på joller med sandwich skrog, dvs. skrog bygget op af en ydre og en indre skal hvor hulrummet er skumfyldt.

Hvis evt. skader er gennemgående vil der sandsynligvis være trængt vand i hulrummet/skummet og dette vil vanskeliggøre en reparation.

Mvh
Henrik.A
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Takker for informationerne.

Min største overvejelse gik mest på selve glasfiber arbejdet, men det er selvfølgelig rigtig at man også skal være meget omhyggelig med undersøgelsen af skaden og dens omfang.

mvh
Claus

 

Gode grunde til du ikke skal gå igang!!

Det sviner, det støver, det lugter, det er usundt og det er hamrende dyrt i beskyttelseudstyr, men ellers er det rigtigt sjovt og med lidt øvelse og håndelag kan man nå et rigtig godt resultat.

Hilsen Jens
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
det er faktisk ikke svært, men støvmaske på når du sliber og sæt sliberen til en støvsuger, og du kan måske bruge polyesteren udenfor i frisk luft og køre i garagen bagefter, ellers er der en friskluftsmaske til salg på min side. Men du burde kunne klare småprojekter uden. Selve metoden er at du pålægger måtten og dupper og ruller polyesteren ind i måtten, således at al luft er væk, det skal kun polyester på, så måtten er gennemvædet og ikke mere, rep. skal fremstå mat , endelig ikke blank, for så er der for meget polyester, som ingen styrke har alene. Da jeg prøver at lave en side om bådrep. , ville det være rart om nogen ville sende billeder om hvordan de gjorde, til glæde for andre

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Citat fra jsø

her er et projekt jeg har lavet. (måske du kan bruge det Lynæs)
og nesalc tro mig Fris har ret... men det er meget sjovt at se resultatet bagefter.

http://www.baadgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=635&ipc=14250


Det er ikke en Limbo, som er dansk, jeg har selv solgt et par stykker, men jeg kan ikke huske navnet, det kunne godt være Limbo, men ikke den danske. Det kan godt være projektet kan bruges, men send billederne direkte og beskriv hvad du gør på det enkelte billede, så andre forstår.wink Evt. vise det værktøj du brugte.wink
Jeg kan huske at båden ikke brød sig om at dreje under høj fart, den kunne lissom ikke skride ud,og ville gerne vælte.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
jeg ved godt at det ikke er en limbo den har en forkert stævn til det, og den er kun 0,95m. bred agter.
det med fotos gør jeg lige en dag jeg får tid
prøv at se på QXL Auktions nr. 511730390 under både, ligner din meget.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også